jag håller på och lagar ett slutsteg till en musikmaskin
båda kanalerna har 2st BDW83 och 2st BDW84
jag vet sedan tidigare att dessa är defekta pga. lysdiodsindikering på kretskortet.
alltid förr på dessa kort har jag bytt hela rubbet eftersom jag ej lyckats mäta mig fram till felet.
alltså finns det något sätt att mäta vilken av dessa transistorer som är trasig?
slutsteg transistor
Re: slutsteg transistor
Börja med att mäta om det är kortslutning mellan bas-emitter, bas-kollektor samt kollektor-emitter. Är det inte kortslutning fortsätter man att mäta diodspänningsfallet bas-emitter samt bas-kollektor. Kontrollera även att de blockerar i backriktningen.
Man kan behöva koppla loss transistorn för att kunna göra mätningarna.
Ett annat sätt är att ta ett labb-agg, koppla in det på matningen. Strömbegränsa till något lämpligt (några ampere) och känn efter vilken transistor som blir varm. Det kan behövas lossa transistorn från kylflänsen.
Man kan behöva koppla loss transistorn för att kunna göra mätningarna.
Ett annat sätt är att ta ett labb-agg, koppla in det på matningen. Strömbegränsa till något lämpligt (några ampere) och känn efter vilken transistor som blir varm. Det kan behövas lossa transistorn från kylflänsen.
Re: slutsteg transistor
jo jag har tagit loss alla och har nya brevid och har mätt och jämfört utan att se någon skillnad.