Elektroniskt kompass

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Rexxc

Elektroniskt kompass

Inlägg av Rexxc »

Tjenare, jag har en Arduino Mega 2560 microkontroller och hade tänkt koppla in ett digitalt/analogt kompass så jag har två frågor:

1. Skulle kompassmodulen HMC6352 vara ett bra val till min Arduino?
2. Någon som har erfarenhet av dessa kompass och vet om de är känsliga mot rörelse för att få ett bra resultat? Med andra ord skulle det göra någonting om kompassen inte låg i våg hela tiden under drift och om det påverkas av acceleration etc?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Elektroniskt kompass

Inlägg av Icecap »

Vilken processor du använder är av ytterlig liten betydelse!

Kompassen är tydligen av typen som avkänner jordens magnetfält medelst ett par magnetosensitive motstånd, alltså ren hårdvara utan rörliga delar. Alltså har rörelser inte någon inflytanden alls.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Rexxc skrev:Tjenare, jag har en Arduino Mega 2560 microkontroller och hade tänkt koppla in ett digitalt/analogt kompass så jag har två frågor:

1. Skulle kompassmodulen HMC6352 vara ett bra val till min Arduino?
2. Någon som har erfarenhet av dessa kompass och vet om de är känsliga mot rörelse för att få ett bra resultat? Med andra ord skulle det göra någonting om kompassen inte låg i våg hela tiden under drift och om det påverkas av acceleration etc?

Vill minnas att det ska vara 3-axliga kompasser (vad det nu innebär) för att inte vara känsliga för hur de ligger, dvs en 2-axlig måste nog ligga i våg. Tror jag.
Användarvisningsbild
Rexxc

Inlägg av Rexxc »

ah, misstänkte att det skulle vara så..
Skriv svar