Skulle vilja ha lite tips och och möjligtvis kan det behövas lite hjälp på vägen.
Har ingen större koll på vad det blir för svårighetsgrad på detta projekt eftersom jag inte har någon större erfarenhet av liknande saker.
Dock anser jag mig själv som rätt teknisk, inte helt ovan med lödkolven och har programmerat en del i ett par olika språk tidigare.
Är väl inte helt borta bland dom elektroniska komponenterna men heller ingen expert.
Nu till mitt mål..
Tanken är att få till en timer som håller koll på vilken tid på dygnet det är, samt att vid en given tid få ett servo att röra på sig. Egentligen en helt vanlig klocka med väckningsfunktion, bara att jag byter ut alarmsignalen mot servorörelsen. Sen ska det hela upprepas samma tid ett dygn senare.
Det ska dessutom drivas på batteri (med fördel något som borde ge nånstans kring 6V, 4 st AA kanske?)
Eftersom det drivs av batteri så vill jag givetvis att det hela ska bli så strömsnålt som möjligt.
Sätter jag ribban lite högt för ett nybörjarprojekt? Nåja, det ska vara lite utmaning och så blir det en bättre morot när jag vet att jag kommer ha användning för prylarna sen.
Så, vad behöver jag då för att bygga ihop det här?
En mikroprocessor som kan hålla koll på allt? Någon speciell typ som lämpar sig för ändamålet? Kikade lite på PIC-sakerna som det verkar finnas gott om på både elfa och kjell, men vet som sagt inte vad som är bäst för min del.
En display som kan visa tiden? Kanske inte det optimala eftersom det ska vara snålt pga batteridriften men den kanske kan stängas av efter en viss tids inaktivitet. Eller finns någon bättre lösning?
Två tryckknappar, en för att ställa tiden och en för "larmet"?
Använder man någon typ av relä eller liknande för att bryta strömmen till servot?
Vad mer i komponentväg kan behövas, antagligen ett gäng motstånd, dioder och annat som jag inte tänkt på?
Någon som sitter på en bra länk till något väckarklocksprojekt som man kan få lite tips och exempel på programmeringen från?
Googlade efter lite diy artiklar och sökt runt här på forumet men hittade inget vettigt.
Det blev en lång text, hoppas ni orkar läsa och att det inte blev för rörigt (det är det nämligen i mitt huvud just nu

/Fredrik
Edit: Är medveten om att det finns digitala timers som man kan slakta men då känns det lite som att det jag vill lära mig faller bort..