Här kommer en liten NOOB fråga antagligen.
Digitala kretsar använder ju ofta matning märkt VDD & VSS.
Hur förhåller sig egentligen VSS gentemot GND ?
När jag gör scheman i Eagle så klagar ERC'n på att jag kopplar ihop GND och VSS, men det är väl oftast samma sak ?
VSS kontra GND
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Re: VSS kontra GND
"När jag gör scheman i Eagle så klagar ERC'n på att jag kopplar ihop GND och VSS men det är väl oftast samma sak ?"
Funktionerna är oftast samma sak, men *namnen* är olika.
Det är så att varje ledning (och komponentben osv) i Eagle har ett namn.
Alla ledningar som är GND heter lämpligast GND (även om det går att ändra).
När du då ansluter VSS till GND så vill Eagle upplysa dig om att namnen krockar.
(Praktiskt om man håller på att koppla Vcc till GND t.ex.)
Så det är inget *fel*. Bara man har koll på att det ska vara som man kopplat så är det lugnt.
T.ex så kan IC-kretsar ha en pinne som heter VSS. Har man då GND på alla andra ställen
så får man ändra namn på VSS-pinnen eller låta GND och VSS vara ihopkopplade.
Funktionerna är oftast samma sak, men *namnen* är olika.
Det är så att varje ledning (och komponentben osv) i Eagle har ett namn.
Alla ledningar som är GND heter lämpligast GND (även om det går att ändra).
När du då ansluter VSS till GND så vill Eagle upplysa dig om att namnen krockar.
(Praktiskt om man håller på att koppla Vcc till GND t.ex.)
Så det är inget *fel*. Bara man har koll på att det ska vara som man kopplat så är det lugnt.
T.ex så kan IC-kretsar ha en pinne som heter VSS. Har man då GND på alla andra ställen
så får man ändra namn på VSS-pinnen eller låta GND och VSS vara ihopkopplade.
Re: VSS kontra GND
Att tänka på, GND dvs jord behöver inte vara Vss, det kan lika väl vara Vdd eller nånstans mittemellan, eller över Vdd eller under Vss.
Själv kallar jag detta för SPL0 (SPL0A för analoga signaler och SPL0D för digitala) när jag caddar, eftersom jord ofta är nått hel annat.
Samma gäller Vdd-matningarna, SPL5A till exempel.
Själv kallar jag detta för SPL0 (SPL0A för analoga signaler och SPL0D för digitala) när jag caddar, eftersom jord ofta är nått hel annat.
Samma gäller Vdd-matningarna, SPL5A till exempel.