Design av bakplan till CNC-styrning, får problem med Ringing

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
wiggo
Kontakt:

Design av bakplan till CNC-styrning, får problem med Ringing

Inlägg av wiggo »

Hej!

Jag har designat ett bakplan till en CNC styrning jag håller på med (Konverterar en Deckel FP3A) och får lite problem med "Ringing" effekt på signalerna på bakplanets buss. Bakplanet består av 8 st DATA, 8 st ADDR, WRITE, READ. Sedan har jag 5 st instickskort som addressavkodar med en CPLD. Jag kör med 3.3V på signalerna.

Nu är målet att få bort "Ringing" effekten som bildas då det bidrar till att "Bruset" leder till att kort addresseras när dom egentligen inte skall göra det. Jag har i dagsläget inga Termineringsmotstånd i ändarna på bussen och efter att ha pluggat på lite så blir jag ändå inte riktigt klok på vilka värden man skall lägga dessa på.

Här kommer bild på problemet, följande är WRITE signalen. Den "lilla" ringing effekten som skapas på alla bussens signaler gör att CPLDn tolkar det som dubbla write då den blir låg 2 ggr och eftersom det även blir ringing på ADDR signalerna så addresseras de olika korten lite random.

Mätpunkten är slot 6 på bakplanet:
Bild

Bakplanet:
Bild

Tips mottages tacksamt :)
H.O

Re: Design av bakplan till CNC-styrning, får problem med Rin

Inlägg av H.O »

Jag hade ett liknande problem med två TTL-utgångar (74ACT) som via ca 750mm kabel matade varsin CMOS-ingång på ett annat kort (exakt hur ingången på "mottagarkortet" såg ut kommer jag inte ihåg, typ pulldown/up etc). Jag valde ACT för dess relativt höga drivförmåga men det slutade men att jag fick lägga 1k i serie med respektive utgång och problemet försvann. I mitt fall handlade det om relativt låga frekvenser, ca 150kHz. Säkert inte en skolbokslösning men det löste problemet, 1k var det första och enda jag provade med. YMMV.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Finns 2 lösningar, 2 st motstånd, ett till GND och ett till Vdd för varje lina.

Alternativt motstånd i serie med motstånd.

Motstånd 100 - 470 ohm

Sedan får man labba lite på rätt värde eller så kommer ett inlägg från XXARGAS, typ

Protte
Pucco

Inlägg av Pucco »

Vilken terminering man ska ha beror på hur snabb signalen ska vara.

Serie-terminering går bra för långsamma signaler. Man får slöa flanker vilket kan ställa till problem i mottagarkretsen.

AC-terminering är rätt enkel och kräver ett motstånd och en kondensator i serie till jord i slutet avledningen.

Motståndet till båda termineringarna ska väljas till karakteristiska impedansen för ledningen för bästa resultat.
Med bandkabel som du verkar ha så är 100-150 ohm lämpligt. Kortet kan ha en annan impedans så du kan behöva labba lite.
Kondensatorn är inte så kritisk. Den påverkar dock förlusterna. Stor kondensator ger mer värme i motståndet och kräver bättre drivare.

Här är en bra beskrivning av olika termineringar.
http://www.interfacebus.com/Design_Termination.html
Skriv svar