Eriks UROV

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Rexxc

Eriks UROV

Inlägg av Rexxc »

Okej så jag har börjat bygga en UROV (Remotely Operated Underwater Vehicle), en idé som helt utan anledning satt fast i min hjärna när jag vaknade upp en tidig morgon i somras och som vägrade försvinna. Lösningen fick bli att helt enkelt sätta igång att bygga en.

Min första tanke efter att jag bestämt mig för att börja bygga en var att det var en orginell idé, någonting som inte så många amatörer har gjort på sin fritid och att det skulle bli svårt att hitta information om hur man skulle börja, vilka material man ska använda, vilka komponenter osv. Någonting som skulle göra det extremt svårt för mig då jag inte sitter med enorma kunskaper varken om elektronik, tryck, programmering eller flytkraft mm.

Detta visade sig vara helt fel, det finns en ganska stor kunskapsbank från hemmabyggare att tillgå på internet vilket både var lite av en besvikelse för mig men även en enorm hjälp för att komma igång. Jonas ROV på detta forumet var en av de första jag läste om innan jag satte igång till exempel och anledningen till varför jag valde att berätta om mitt projekt här och även förhoppningsvis få lite hjälp med vissa aspekter av bygget.

Tanken är att jag skall använda den i insjöar och klara djup på ca: 30m till att börja med.

Som de flesta hemmabyggen jag har läst om på nätet så kommer ramen till min UROV vara gjord av PVC-rör som jag kommer perforera lite här och där med en borr för att slippa bry mig om att det skall vara vattentätt. Flytkraten skall istället komma från 2 behållare anpassade till den slutgiltliga viken på min UROV så att den blir "viktlös" i vattnet.
PVC_ror.JPG
PVC_kopplingar.JPG
Motorerna jag har valt att använda är 4st 12v DC borstmotorer. 2st Whale Orca 1100Gph (för fram/back och svänga vänster/höger) och 2st Whale Orca 950Gph (för upp/ned och strafe vänster/höger). Varför har jag valt 2 olika storlekar på motorerna underar ni säkert nu och svaret är att det inte fanns 4st av samma sort i affären jag var i. Motorerna är strippade från sina höljen och jag kommer köra dem helt oskyddade i vattnet (fungerade utmärkt i badkaret, får se hur länge det fungerar i smutsigt sjövatten). Som tur är var länspumparna hyfsat billiga så visar det sig att detta inte blir bra har jag inte slängt allt för mycket pengar i sjön, ha ha ha...
Motorer.JPG
Propellrarna till mina motorer är Robbe 50mm 3-bladspropellrar med M4 gängor som jag antingen limmar fast med epoxy eller tillverkar någon form av koppling till så att de blir löstagbara.
propellrar.JPG
För att kontrollera hastigheten på motorerna köpte jag 2st Sabertooth 2x10 motorstyrningar. Var och en av motorstyrningarna skall klara en kontinuerlig drift på 10A per kanal (vilket är 2) med peak:ar på 15A under kortare tid. Någonting jag hoppas skall räcka gott och väl.

Bild

För att kontrollera motorstyrningarna m.m. har jag införskaffat mig en Arduina Mega 2560 Microkontroller med en Ethernet Shield för att använda som hjärta i min UROV och komminucera genom en ethernetkabel med en laptop på land.
Arduino.JPG
Strömförsörjningen kommer vara ett bilbatteri stationärt på UROV:en för att slippa bry mig om att tappa kraft till motorerna genom att dra matarströmen genom långa, tunna kablar (eller långa, tjocka för den delen med tanke på vikt och motstånd i vattnet).

Kameran jag kommer använda är en 12v analog övervakningskamera av modellen som sitter i spårvagnarna i Göteborg. Bildkvalitén är inte fantastiskt men den är i färg och skall nog duga tills jag hittar nåt bättre.
Kamera.JPG
Det är så långt jag har kommit med att införskaffa hårdvara.

Det jag jobbar på nu är givare och sensorer vilket är mer eller mindre grekiska för mig. Jag vet vad jag vill ha men inte vad jag bahöver för att få det att fungera.

Min analoga temperatursensor tror jag i alla fall kommer bli en LM335Z/NOPB från Elfa för hela 8.99SEK. Rätta mig gärna om detta skulle vara ett knasigt val, jag har inte beställt den än ;)

Elektroniska kompass har jag inte riktigt lyckats förstå mig på än. Om någon har en idé så är jag idel öra.

För att mäta dupet min UROV befinner sig på är min tanke att använda en analog trycksensor. Dock finns det ju en hel del olika sensorer (differentiella, absoluta etc.) och jag har inte blivit övertygad om vilken som är den bästa för att använda under vattnet och för ett tryck på upp till 3bar. Även här hade idéer varit till stor hjälp.

För belysning lutar det åt ljusstarka diodrar, men har ingen aning om hur dom fungerar eller hur jag styr dem från min Arduino. Men med tanke på hur mycket jag har lärt mig än så länge känns det inte som ett jättehinder.

Nästa stora hinder dock kommer att bli min manipulator-arm som jag inte ens har hunnit börja fundera på än, eller ja lite har jag ju funderat men det är långt ifrån någonting konkret än så länge.

Detta får räcka för tillfället, är lite mosig i huvudet efter att ha knåpat ihop denna text men kommer fortsätta uppdatera med bilder och information allt eftersom projektet fortskrider. Kom gärna med synpunkter och frågor då jag hoppas att detta forum kan hjälpa mig skynda på processen att färdigställa min robot.

Edit: Lagt till lite egna bilder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Rexxc 24 oktober 2010, 16:18:47, redigerad totalt 3 gånger.
cosmox
EF Sponsor

Re: Eriks UROV

Inlägg av cosmox »

Kul projekt!

Välkommen till forumet!

Du kan ju ladda upp bilderna till forumet så slipper du böka runt med hosting.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Skall bli intressant att följa!
Användarvisningsbild
Rexxc

Inlägg av Rexxc »

cosmox: Aha, missade att man kunde ladda upp till forumet, får kolla på det när jag kommer hem från jobbet så att jag får upp lite egna bilder.

Just nu sitter jag och försöker hitta en trycksensor som passar mitt ändamål. Vad jag skulle vilja ha är en analog sensor med ett mätområde mellan 0-3 bar (eller 0-300KPa eller 0-43.509PSI om jag har förstått hur tryck fungerar) som passar till min Arduino (med ett mätspänningsområde mellan 0-5V eller 0-40mA? är ju lite nybörjare på det här med elektricitet också så halshugg mig inte om mina påståenden är helt upp åt väggarna fel). Tror att typen av sensor jag ska använda får bli en "Sealed Gauge"-sensor som mäter skillnaden mellan 1 atmosfär i en tryckbehållare (som jag hoppas att jag kan nollställa beroende på vart jag är genom en ventil) och trycket på djupet min ROV befinner sig på. Har skrotat runt lite på Elfa och Conrad men inte hittat någon som jag fastnat för. De flesta sensorerna har antingen för litet mätområde eller alldeles för stort.
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Jag hänger inte riktigt med vad du menar med
Motorerna är strippade från sina höljen
Menar du att du tagit bort precis all plast från dem så att de är helt nakna eller tänkte du modda dem enligt denna bild:
Bild
(bilden från här)

Om det är det första, dvs. helt nakna får du gärna förklara hur du tänkt och varför du inte gjort enligt bilden. Jag säger inte att det är fel, jag är bara nyfiken på hur du tänkt :)

Tempsensorn kommer nog fungera alldeles utmärkt.

Att hitta rätt trycksensor är inte det enklaste. Som du säkert såg i min tråd slutade det med en oljetrycksgivare. Hittar du någon bra sensor får du gärna säga till!
Användarvisningsbild
Rexxc

Inlägg av Rexxc »

Laddade precis upp nya bilder där du kan se hur mycket strippade motorerna är, dvs helt nakna. Anledningen till varför jag valde att göra så är av 2 anledningar:

Nummer 1: jag gjorde bort mig när jag skulle ta bort plasten på den första motorn för att få ett resultat liknande bilden du visade. Jag sågade fel och sågade in i det vattentäta höljet och när jag gjort det tänkte jag att jag lika gärna kunde ta tillfället i akt och titta hur det såg ut där inne.

Nummer 2: efter att jag sågat sönder första motorhöljet fick jag idén att varför inte bara köra motorn som den är under vattnet och skita i att göra den vattentät, elektriciteten borde ju ta den vägen där det är minst motstånd vilket borde vara genom motorn och inte genom vattnet? Efter lite efterforskningar på nätet hävdade ganska många att det var fullt möjligt att köra även borstmotorer och inte bara BLDC-motorer nakna under vattnet. Sen ringde jag och pratade med en kille på RC-butiken när jag skulle köpa mina propellrar och passade på att fråga även honom och fick ytterligare en bekräftelse.

Dock kan det bli jobbigt i saltvatten efter vad jag har förstått men det skall inte vara något problem för mig då jag inriktar mig på insjöar till att börja med. Ett annat problem jag antar att jag kommer få är korrosion och att skräp/smuts/sjögräs mm kan hamna i motorn under drift. Skulle det visa sig att jag får en massa problem med detta får jag tänka om och bygga nya höljen eller köra BLDC.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vad är det för tjocklek, diameter och materialtyp på VVS-rören?

Hur fick du fatt på spårvagnskameran? :D
Användarvisningsbild
Rexxc

Inlägg av Rexxc »

Jonas: Oljetrycksgivaren från biltema är ju inte helt dumt och väldigt billigt, dock har även den lite för stort mätområde 0-7kg/cm2 eller 0-~7bar. Hade verkligen velat hitta en på 3bar så den är bättre anpassad till mitt dykdjup på 30m. Känns som att den blir för okänslig annars men jag kan ju ha fel. Det har hänt förr.

blueint: Kameran fick jag tag på genom en bekant som arbetar med spårvagnarna i Göteborg så jag har inte klätt mig i mörka kläder och varit på kamerajakt :p PVC-Rören heter "Purus PP-rör" (tror jag, det är det som står tryckt på plasten iaf), de är 2mm tjocka, 32mm i diameter och av materialet PVC?
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Roligt att se fler ROV projekt på forumet : )
Måste ta tag i mitt igen snart.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Skoj detta blir roligt att följa! Kanske JonasJ får igång sitt nästa projekt när han blir alldeles avundsjuk på din ;)

LM335Z kan gå att sampla från National. De har satt så man måste betala frakt för samples nu.. Men gäller inte alla produkter..
http://www.national.com/mpf/LM/LM335.html#Order
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Vart kan man få tag på den motorkontrollern du tänker använda till ett bra pris, hade tänkt bygga ihop en liten wifi-robot som jag kan docka min eee pc i och styra med en annan bärbar.
Användarvisningsbild
Rexxc

Inlägg av Rexxc »

toffie: Dum fråga kanske men vad menar du med att den går att sampla? :oops:

gOry: I sverige hittade jag inget ställe där den var billig så beställde från det stora landet i väst. I sverige hade dom gått på ~1800kr + frakt men när jag beställde från USA blev det ~1100kr inklusive frakt. Kommer inte ihåg vilken sida jag beställde ifrån här och nu men kan kolla upp det när jag kommer hem om du är intresserad.
Användarvisningsbild
Rexxc

Inlägg av Rexxc »

gOry: Priserna jag skrev är för 2 stycken btw.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Ah sorry, man är väl för van vid allt prat här ;) Men med Sampla / Sample menas varuprov, oftast gratis direkt från tillverkaren.
Har du företag så fyller du i de uppgifterna, är du student fyller du i det eller om du bara är du, fyll i företag som "educational use".
Det sistnämda har tydligen fungerat för ett par andra har jag förstått.
nojan

Inlägg av nojan »

Var köpte du PVC T-vinklarna någonstans? Har letat eftet såna men kunde inte hitta några :?
Skriv svar