Hjälp med digitalt filter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rehnmaak

Hjälp med digitalt filter

Inlägg av rehnmaak »

Jag behöver filtrera en mätsignal från en synkron demodulator. Det är alltså en "lock in amplifier" vars demodulerade signal som ska filtreras.

Just nu använder jag ett 6 terms cosinus FIR filter (se bilden nedan). Det fungerar mycket bra för relativt högfrekventa signaler över 1Hz. För att få bra dämpning för övertonerna samt dc (dc moduleras till 1Hz och 1Hz till dc osv) så behöver man köra en mätning som är minst 6 cykler lång dvs 6 sekunder då signalen man är intresserad av ligger på 1Hz.

Så långt allt väl. Problemet är att jag behöver kunna mäta signaler som ligger ända ner till 100 mikroHertz. Vid 100uHz är periodtiden 10000s (dvs närmare 3 timmar). Ska man köra minst sex cykler då så tar det väääldigt lång tid.

Det enda kravet på filtret är att dc (dvs min demodulerade signal) släpps igenom och att allt över 1 cykel dämpas med 120dB.

Går det att konstruera ett filter som gör allt detta om man bara samplar in en cykel? (jag kan tänka mig att öka på mättiden något till tex 1.1 cykel om det behövs).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.