Radiomoduler samt HT12E och HT12D

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ebjowei

Radiomoduler samt HT12E och HT12D

Inlägg av ebjowei »

Hej,
jag håller på med ett projekt där jag använder (AVR+HT12E+TX433) på sändarsidan och (AVR+HT12D+RX433) på mottagarsidan. Radiomodulerna är Kjell o Co:s "fulmoduler".
Setup enligt följande:
A0-A7 = 00000000 för både HT12E och HT12D - det vill säga alla adresspinnar jordade.
Uppmätt oscillatorfrekvens för HT12E = 3.3 kHz.
Uppmätt oscillatorfrekvens för HT12D = 165 kHz.

När jag sänder data gör jag följande:
funktion SendData(data)
{
Sätt ut rätt värde (data) till de fyra datapinnarna på HT12E.
Vänta 250 us (behövs sannolikt inte då data redan är stabilt).
Sätt TE=0 (låg) för att initiera sändning.
Vänta 250 us.
Sätt TE=1 (hög).
}

Jag övervakar VT-pinnen på HT12D för att se när jag får en ok sändning.
Om jag gör SendData(data) så går inte VT hög, sändningen anses inte ok.

Om jag däremot gör:
SendData(data)
Vänta 20 ms.
SendData(data)
så går VT hög, rätt data sätts ut på HT12D och det visar sig att det är den andra sändningen som anses ok.

Det verkar som om sändaren (eller antagligen mottagaren) hamnar i ett state efter första sändningen vilket gör att den tar emot andra datat ok.

I "databladet" för mottagarmodulen anges "Receiver turn on time" till 3 ms vilket känns skumt, kanske är detta problemet? Dock så ligger ju TX433 och sänder med duty cycle 0.5 hela tiden vilket gör att Data In på HT12D ju togglas hela tiden, även i vila.

Någon som kan hjälpa mig?

Mvh Björn
void

Re: Radiomoduler samt HT12E och HT12D

Inlägg av void »

Kod: Markera allt

funktion SendData(data)
{
Sätt ut rätt värde (data) till de fyra datapinnarna på HT12E.
Vänta 250 us (behövs sannolikt inte då data redan är stabilt).
Sätt TE=0 (låg) för att initiera sändning.
Vänta 250 us.
Sätt TE=1 (hög).
}
Är du säker på att TE är initierad till 1 innan du anropar funktionen första gången? I annat kommer encodern börja sända innan du satt rätt data.

/Arne
ebjowei

Inlägg av ebjowei »

Hej!
Jo, jag sätter den till hög när jag startar upp det hela. Tack ändå för tipset!
/B
EVK

Inlägg av EVK »

ebjowei skrev:Det verkar som om sändaren (eller antagligen mottagaren) hamnar i ett state efter första sändningen vilket gör att den tar emot andra datat ok.
Jag vet inte riktigt hur mycket HT12E gör åt dig, men det är viktigt med LAM (Look I'm Here) vid använding av TX/RX433.

Det innebär att man börjar med att skicka lite (väl valt) skräp för att mottagaren ska ställa in sig på sändaren istället för annat brus som den lyssnat på innan sändaren börjar skicka. Av någon anledning är 0xBA 0xBE 0xFA 0xCE en väl fungerande LAM. ett par omgångar av 0xAA kan också fungera.
ebjowei

Inlägg av ebjowei »

Hej,
tack för tipset, det skulle kunna vara något att testa, kanske är det därför första sändningen inte funkar medan andra gör det. HT12E skickar 8 adressbitar följt av 4 databitar med Manchesterkodning. Innan detta skickar den något som anges som "Pilot and sync", vilket jag antog var Look I'm here. I databladet nämns att den skickar "4 words" vilket i min värld är 4*16 bitar, men jag är osäker på vad som avses.

Tack!
Skriv svar