Går det att bygga en IR encoder/decoder av en LM555 krets?
Går det att bygga en IR encoder/decoder av en LM555 krets?
Hej jag är ny här på forumet men har en fråga kring om det går att bygga en Encoder/Decoder krets av LM555 kretsar?
Senast redigerad av blueint 15 oktober 2010, 15:33:47, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: +IR
Anledning: +IR
Re: Går det att bygga en encoder/decoder av en LM555 krets?
ok kanske ska förklara mig lite bättre
Jag hade tänkt bygga en IR sändare mottagare för "kanaler dä jag gärna vill använda LM555 kretsar så min tanke är väll igentligen att sända ut singnaler via olika frekvenser gjorda av en LM555 krets.
så frågan lyder väll mer om man kan bygga en mottagare av an LM555 som då avkodar frekvensen.
Jag hade tänkt bygga en IR sändare mottagare för "kanaler dä jag gärna vill använda LM555 kretsar så min tanke är väll igentligen att sända ut singnaler via olika frekvenser gjorda av en LM555 krets.
så frågan lyder väll mer om man kan bygga en mottagare av an LM555 som då avkodar frekvensen.
Jag har själv använt en 555 för att modulera IR-signaler (som skickas) med fullgott resultat. Om du använder dig av en IR-mottagare (IR-transistor) så brukar dessa själva dekoda signalerna och ge TTL ut, så där behöver du ingen 555.
Det som bos beskriver är bara en av/på-funktion, inte fler kanaler.
Det går att bygga fler kanaler med dels en 38kHz modulering av sänder-LED'n och dels en modulering med olika frekvenser för olika kanaler men dekodningen av vilken kanal är inte helt enkel och noggrannheten hos en 555 ger att det kan bli en del instabilitet.
Det går att bygga fler kanaler med dels en 38kHz modulering av sänder-LED'n och dels en modulering med olika frekvenser för olika kanaler men dekodningen av vilken kanal är inte helt enkel och noggrannheten hos en 555 ger att det kan bli en del instabilitet.
Är du säker på att du inte menar LM567?
Den är mkt enkel att jobba med som decoder och även som decoder.
Den är mkt enkel att jobba med som decoder och även som decoder.
Jag tänkte använda mig av LM555 den ska ha 2 kanaler så 2 LM555kretsar ska stå för dom olika frekvenserna och sändnings tiden kommer att bli ca 2-5sek med dubbel avläsning
avståndet mellan sändar diod och mottagar diod blir ca 5-10mm
avståndet mellan sändar diod och mottagar diod blir ca 5-10mm
Re: Går det att bygga en IR encoder/decoder av en LM555 kret
Med 555'or blir det hela ganska komplicerat faktisk!
Om du använder ett par LM567 som dekoder kan det fungera synnerligt fint för ett par kanaler däremot.
Om du använder ett par LM567 som dekoder kan det fungera synnerligt fint för ett par kanaler däremot.