Projekt lastcell och indikator

Berätta om dina pågående projekt.
shootking

Projekt lastcell och indikator

Inlägg av shootking »

Hej

Jag har ikväll slaktat en personvåg jag har haft liggandes väntandes på detta projekt. Nu är pelletssäsongen här och jag avser att mäta status i pelletsförrådet med hjälp av fyra lastceller.

Hur lastcellerna fungerar har jag lyckats lista ut. Den som jag har testat ger ut några få uA och jag behöver konstruera något som kan visa hur fullt mitt pelletsförråd är. Lastcellen ska "nollställas" med en potentiometer i Wheatstone-bryggan så att jag får ut 0A vid nollpunkten. Två saker kvarstår med lastcellerna: hur gör jag för att använda alla 4 lastcellerna? Kan jag istället för att ha en obelastad nollpunkt köra med att nollställa min lastcell med "tara"-vikten på, dvs ett tomt pelletsförråd?

Det som står överallt om lastceller är att man behöver en OP-förstärkare för att få upp strömmen från lastcellen. Detta verkar finnas beskrivet på många ställlen så det är nog inget problem det heller.

Det jag däremot inte kan/vet är hur jag digitalt kan representera vikten av mitt förråd. Drömscenariot skulle vara 10 st lysdioder som lyser när det är fullt. När det sen minskar så släcks dioderna en efter en för att när förrådet är tomt ska samtliga vara släckta. Detta innebär att jag skulle behöva en krets där jag kan (med en pot?) justera max och min-värdet på diod-stapeln så att jag kan passa in max och min efter tomt resp fullt förråd.

Någon som har en hint om hur jag kan fylla upp mina kunskapsluckor så får ni gärna dela med er.

Mvh Jens
Användarvisningsbild
Andy

Re: Projekt lastcell och indikator

Inlägg av Andy »

En UAA180 ger 12 LED "stapel", LM3914 ger 10 LED "stapel".

Vill man ha digitalt (siffror) så hjälper en PIC och en LCD.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

för varje lastcell så krävs det var sin instrumentförstärkare, sök och du ska htta en koppling med tre op som ger en förstärkt SPÄNNINGS signal ut

slå ihop dom genom att adera spänningen,, där kan du även addera en negativ tara spänning och sedan till din lysdiodsstapel
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Jag snubblade precis förbi en förstärkare på Ebay där dom även lagt med schema.
http://cgi.ebay.com/Load-Cell-Amplifier ... 5195262d01

Det kanske kan ge några ideér?

Edit: Hittade deras hemsida också.
http://www.elane.net/index.php?go=loadcell_amplifier
http://www.elane.net/Datasheets/Datashe ... lifier.pdf
shootking

Inlägg av shootking »

Hmmm, såg intressant ut med förstärkaren. Dock har mina lastceller endast tre kablar. Blir inte riktigt klok på hur jag skulle kunna använda dem med denna förstärkare...

/Jens
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ta reda på databladen för lastcellerna

kan var en två eller tre trådtöjningsgivare, om det är fyra är dom enklare att annvända
shootking

Inlägg av shootking »

Har tyvärr ingen beteckning då de är tagna ur en billig personvåg. Ser ingen beteckning alls på dem... :-(
johano

Inlägg av johano »

Hm, bara en undran:

Hur mycket klarar en lastcell för en personvåg av? Ett pelletsförråd lär väl väga rätt mycket
gissar jag?

/johan
shootking

Inlägg av shootking »

Vet inte exakt vad lastcellen tål. Personvågen var dock specad till 150kg.

Pelletsförrådet väger ca 20-25 kg. Det rymmer ca 10 säckar à 16kg = 160kg. Detta ger 180-185kg totalt. En "övervikt" på 23%. Så jag är hyggligt säker på att mina lastceller kommer att klara det då detta borde falla inom den överkapacitet som komponenter brukar ha!

Mvh Jens
Johanb

Inlägg av Johanb »

Jag köpte Rustas 99kr våg (max 180kg) och plockade isär. I den var det fyra stycken lastceller som var ihopkopplade med varandra till fyra ledare +,- och två mätpunkter. Dessa anslöt jag till en instrumentförstärkare (INA-nånting) som sen gav en fin mätbar spänning som med fördel matas in i en uC så man kan nolla den i mjukvara och få ut resultatet i kg :)
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Analog Devices har ett "analog front-end" som är väldigt lätt att använda (om man ändå ska ha uC och om man inte vill greja med analogt, vill säga), jag har gjort en våg med AD7730 och en PIC16. Det är ju smidigt med en uC om du ska visa med LEDs eller kanske 7-seg? Men AD7730 är dyr förstås..
Schema ifall det är av intresse (IC3 är AD7730, IC2 är PIC16x7x):
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
shootking

Inlägg av shootking »

grym skrev:för varje lastcell så krävs det var sin instrumentförstärkare, sök och du ska htta en koppling med tre op som ger en förstärkt SPÄNNINGS signal ut

slå ihop dom genom att adera spänningen,, där kan du även addera en negativ tara spänning och sedan till din lysdiodsstapel
Addera spänningen lät ju bra, borde ge ett bättre mätvärde genom att kunna addera alla fyra mätvärdena och sen köra dem till någon slags output (LM3914 tex). Sen måste jag lista ut HUR jag adderar spänning... :-)

Mvh Jens
svanted

Inlägg av svanted »

varför 4 st? om förrådet är fäst i flera punkter så är ju belastningen på en av dem representativ för alla fyra, med viss felmarginal.
och att det misstämmer på ngt kilo gör ju inget, inte som en personvåg, de kan ju inte visa 3 kilo fel.
så om du använder 1 cell och förstärker den till 1 mV/kilo kan du bara hänga dit en billig multimeter som digital våg.
om du nu vill ha flera celler så koppla ihop dem i serie + tilll - på alla i rad....
för att 0a förrådets tomvikt blir det en referensspänning mha en potte, in på - på en variabel förstärkare
och + ansluts till cellen, och med en potetiometer som justerar återkopplingen på förstärkaren(OPamp).
kalibrering till 1mV/kilo gör man enkelt med en hantelvikt.
men om den nu inte är linjär inom hela arbetsområdet ställer du den till den vikt alla säckar väger när du fyllt på.
att den sedan visar några kilo fel på mitten spelar ingen roll.
shootking

Inlägg av shootking »

Det var mest för noggrannhetens skull som jag tänkte på att använda alla 4 cellerna.

Ska testa med att seriekoppla dem. Måste fixa 4 OP-förstärkare först bara. Några rekommendationer?

Mvh Jens
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

eftersom du slaktade vågen så förutsätter jag att du noga kollade hur det både var kopplat och mätte spänningar vid olika laster

där har man grunden för hur man ska gå vidare
Skriv svar