Jag funderar över det här med vad man behöver för spänning till basen på en NPN-transistor för att den ska leda, har den någonting med kollektor-emitter spänningen att göra, eller är den "fast"?
Med tanke på att en "vanlig" transistor leder beroende på strömmen till basen, medan en FET är beroende av spänningen.
Så, hur ligger det till egentligen? Kan man t.ex. styra 12v kollektor-emitter med endast 5v bas-emitter?
Transistorerna det handlar om just för tillfället är dessa.
Tycker aldrig jag sett något riktigt bra svar på just detta.
Grundläggande transistorfråga
- Klas-Kenny
Re: Grundläggande transistorfråga
Du behöver övervinna diodspänningsfallet mellan bas-emitter som är kring 0.6V för att transistorn ska börja leda. Därefter så är den som du skriver en strömstyrd strömförstärkare.
Bipolära transisorer är olinjära i massa avseenden och kollektor-emitter spänningen påverkar strömförstärkningen. Dock inget som har någon stor betydelse i normala fall.
Så svaret på din fråga är att det går utmärkt att styra en 12V signal med en 5V källa på basen.
Bipolära transisorer är olinjära i massa avseenden och kollektor-emitter spänningen påverkar strömförstärkningen. Dock inget som har någon stor betydelse i normala fall.
Så svaret på din fråga är att det går utmärkt att styra en 12V signal med en 5V källa på basen.
- Klas-Kenny
Re: Grundläggande transistorfråga
Så kollektor-emitter spänningen spelar ingen roll alls då? (Förutsatt att den är inom trissans specifikationer) Utan det är alltid samma spänning till basen som styr av och på.
Då hade jag uppfattat saken rätt
Underbart
Då hade jag uppfattat saken rätt
Underbart