Nätaggregat dator 5 volt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Slacker

Nätaggregat dator 5 volt

Inlägg av Slacker »

Hej!

Mitt nätaggregat har pajjat, men endast 5 volt. Kan byta ut komponenten, men vilken komponent är det som går sönder när 5 volt pajjar? Fixade ett gammalt för längesen, men kommer tyvärr inte riktigt ihåg vad som var fel... Någon som vet vilken komponent som skall bytas ut?

Tack för svar! :)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Nätaggregat dator 5 volt

Inlägg av AndersG »

Byt bara den komponent som är sönder :) Men allvarligt, det blir antagligen billigare att köpa ny nätdel.
Slacker

Inlägg av Slacker »

Finns det ingen specifik komponent som brukar gå sönder när 5 volt dör? Så fall måste jag sätta igång att mäta allt! :lol:

Jo, jag har köpt nytt redan men alltid bra att ha en extra om man behöver 12 eller ja 5 volt som inte fungerar just nu. :D
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Någon av switchtransistorerna kanske? Har du schema på nätdelen?
Slacker

Inlägg av Slacker »

Har tyvärr inget schema. Finns totalt 5 switchtransistorer. Sätter jag multimetern på diodmät/pip funktion saken så piper 2 av dem konstant och en piper precis när jag nuddar. Fel på de 3? Eller mäter jag fel? :lol:
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag hade också bytt nätagg. har du otur är mer saker paj och har du inte koll på det kan du likväl blåsa resten av grejerna på moderkortet,

Ett nytt nätagg kostar inte många hundra idag. Och är det en normal dator funkar ett normalt nätagg som ´man kan hitta i vilket skrotrum som helst :)
Slacker

Inlägg av Slacker »

Jo, jag har köpt nytt redan men alltid bra att ha en extra om man behöver 12 eller ja 5 volt som inte fungerar just nu. :D
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Ahh såg jag inte :) Du kan få ett par av mig om inte annat.... Så har du reservare så de räcker. 8)
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Skulle väl chansa på nån av de kraftigare dioderna på sekundärsidan, modernare atx-agg brukar bestå av två steg - först ett steg som switchar till 12v och sen ett som fixar övriga spänningar därifrån (dagens datorer drar nästan all ström från 12v linan).
Skriv svar