Jacob's Ladder av MOTs

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Seroster

Jacob's Ladder av MOTs

Inlägg av Seroster »

Jag tänkte bygga mitt första HV projekt, och jag tycker att det verkar bättre att fråga än att lära sig den hårda vägen.
Jag har en sexkilos pulversläckare, men det är ett helvete att dammsuga upp ;)

I min ägo har jag fem stycken microvågsugnstransformatorer. Jag tänkte seriekoppla fyra och låta den femte arbeta induktivt för att begränsa strömmen.
Jag är lite osäker på hur jag ska koppla ihop åbäkena dock.
(Alla har två kontakter till prim och en induktionslindning.)
Ettan har 2 från sec
Tvåan har 1 från sec (en wire av secstorleken är dock fastnitad vid stålkroppen- är det min andra kontakt? Ska jag klippa av den och köra på den eller ska jag löda fast något på stålkroppen?
Trean har en från sec (samma som tvåan)
Fyran har en från sec (samma som tvåan)
Femman har en från sec (samma som tvåan)

Så min plan var att bulta fast alla fem i en bräda (typ furu, med 5cm mellanrumm mellan MOTsen.)
Så kör jag rätt från väggurtaget in i ettans två primära, och ettans två sekundära till tvåans två primära. Sen tvåans enda sekundära till ena prim på trean och tvåans skal till den andra prim på trean? Sen gör på samma vis till fyran med? Och sen vidare till själva stegen.

Lite specs på mina MOTs
T1 väger 5.7kg H10 B6 L12 (står 2100v)
T2 väger 3.4kg H8 B6 L9
T3 väger 5.7kg H10 B6.5 L11.5
T4 väger 5.9kg H10 B6.5 L11.5 (står 2070 voc .62A)
T5 väger 4.6kg H11 B6.6 L9

Så mina frågor är:
1, Kommer min plan fungera?
2. Om inte, varför?
3, Hur ska jag få en av dem att arbeta induktivt? Eller räcker det om jag kortsluter den redan befintliga induktiva lindningen på hela högen och på så sätt få ut 10kv?
4, Om jag ska sätta en hel mot som induktivt motstånd, vilken ska jag välja? Den största? Minsta?
5, Kommer jag behöva sätta hela riggen under olja?
6, Då det verkar som om skalen på mina MOTs kommer bli strömförande, kommer det vara någon nytta att jorda (gulgrön)? Tror inte det va?
7, Vad ska jag använda för säkerhetsjord när jag vill vara absolut säker på att systemet är "kallt"? Jag har en rejäl sladd med en tigerklämma på som jag funderar på att omvandla (med hjälp av en järnpinne) till en petare som jag kan säkerställa allt med
8, OM jag ska sätta skiten under olja, kommer en plastback, stil IKEA, fungera?

Och gnäll inte för att jag är okunnig, jag hade kunnat låta bli att fråga och råkat grilla av ett par fingrar. Förutsatt att jag inte dött på fläcken.

//S
rehnmaak

Re: Jacob's Ladder av MOTs

Inlägg av rehnmaak »

Det där vet jag inte om jag köper rakt av... du kommer väl att mätta trafo 2-4 ganska omgående om jag förstår det hela.

Ska du inte parallellkoppla alla primärlindningar och seriekoppla sekundärlindningarna? Sen hur isolationen mellan primär och sekundär på trafo 2-4 ska överleva vet jag inte.
Seroster

Inlägg av Seroster »

Det känns, för en oerhörd amatör som mig, mer logiskt att seriekoppla ALLT.
För mig är en transformator en sak som tar 220v och omvandlar till 2220v. Då borde en högre volt in också betyda en högre volt ut?
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Fast seriekopplar du primärlindningarna får du bara 1/5 av spänningen på varje trafo.
Seroster

Inlägg av Seroster »

Om jag seriekopplar med sec till prim, sec till prim, sec till prim, sec till prim till stegen?

Hade velat skaffa en NST, den enda mysiga jag hittar kostar 600kr+frakt från usa, och fan, jag måste ju ha kattmat med... ;P
Spazze

Inlägg av Spazze »

http://groups.google.com/group/alt.ener ... 6f103c1fd5

Du kan göra en skaplig Jacob's ladder med en HS trafo (flyback) från en gammal CRT-TV.
Din koppling är fullständigt fel. Max 2st MOT:ar i serie med mittenpunkten jordad.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Seroster skrev:Det känns, för en oerhörd amatör som mig, mer logiskt att seriekoppla ALLT.
För mig är en transformator en sak som tar 220v och omvandlar till 2220v. Då borde en högre volt in också betyda en högre volt ut?
Den klena sekundärlindningen ska orka driva den astjocka primärlindningen också. så det kommer inte att fungera så bra. Primärlindningen har lägre motstånd än sekundärlindningen, så primären kommer i princip kortsluta sekundären.
voltmannen

Inlägg av voltmannen »

Farliga grejor men är man HV freak så är man :D
Byggde en med två stycken mots förut, brinnande elektricitet är vackert !

Tror 4 funkar utan olja men den håller nog längre och kan köras längre perioder med olja. 6 stycken måste man ha olja.
Jag har aldrig provat att använda en mot som strömbegränsare, jag använde mig av det andra sättet kapacativt med kondingarna som kommer i ugnarna.

Här finns info.
http://brainrender.com/wardlabs/mot_stacks.htm

Men jag tycker du ska läsa på mycket noga innan du sätter igång.
Forumet 4hv.org har mycket info och dom kan nog förklara bäst då det är dedikerat hv forum.
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Här är två i serie och en som strömbegränsning:
Bild
Bilden är 8 år gammal, så kom inte och kräv att jag ska komma ihåg alla detaljer nu! Som det ser ut så har jag inte krökt ut trådarna från varandra tillräckligt, utan ljusbågen står och brinner på toppen i stället för att slockna och börja om där nere. Det blir lätt så med MOTs och Jacobs stege, låg spänning och hög ström. "Bara" 4 kV gör den lite svårstartad...

Du måste fasa in MOTarna rätt när du kopplar ihop dem, jag rekommenderar starkt att mata med en låg spänning i stället för vägguttaget när du gör det. Då kan du mäta på högspänningssidan utan nån större fara. Fyra MOTs med sekundärerna i serie ger en omsättning på närmare 40, så du måste ner till 1 Volt eller 2. Linda en egen sekundär på en toroidtrafo t ex, ett par tre varv bara.
Seroster

Inlägg av Seroster »

Voltmannen: Är med i TheGeekGroup ;)
Sparkz: Låg spänning och hög ström är ju det jag vill motverka genom att seriekoppla.
Så en, säg 24vac2100ma adapter till en julslinga in i primen på moten, börjar det bli farligt där?

Jag har inte speciellt mycket utrustning för HV, inte ens för låga volt.
Det mest avancerade jag har är... Öh. En skruvmejsel. =P

Har inte råd med varken oscilloskop eller multimeter =(
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag rekommenderar att läsa på följande sida, speciellt stycket citerat nedan: http://www.repairfaq.org/sam/jacobs.htm
Why NOT to use Microwave Oven Transformers

Using multiple high voltage transformers from microwave ovens to construct a Jacob's Ladder is a very bad idea for several reasons:
Microwave oven transformers are absolutely positively lethal if you or anyone else gets too close, AMPS available - especially if you are going to put them in series as would be needed to obtain adequate voltage. You might as well tap directly off of your utility's substation power bus.
Unlike luminous tube (neon sign) or oil burner ignition transformers, they are NOT current limited to anything that will allow running on a 15 or 20 amp branch circuit so some other means of preventing your breakers (or your utility's substation breakers) from popping like cherry bombs will be needed.
The most you will get out of a microwave oven transformer is about 2 to 2.5 kVAC. This is way to little for a decent Jacob's Ladder and putting them in parallel will not help. Therefore, 4 or 5 in series would be needed to obtain adequate voltage.
Their insulation is not rated for series operation so one or more of the windings will see excessive voltage. There will likely be fireworks - and not where you want them.
I bet you are also going to try to run them on 220 VAC to double the output voltage as well, huh??
Similar comments apply to the use of utility pole or substation transformers.

A word to the wise: at some point, bigger is just stupid. Sorry.
voltmannen

Inlägg av voltmannen »

Håller med om att det inte det mest förnuftiga.
En NST vore nog det bättre valet till att börja med.

Seroster, har du kollat lokala neonskyltsfirmor. Borde gå att hitta nån billig begagnad.
Seroster

Inlägg av Seroster »

Walle: Jo, du råkar inte ha en NST liggandes i någon garderob som jag kan få köpa? =P
Försökt hitta en i K/S forumet, men. Nja.
Och det är ju lagom billigt att få en importerad från amerika =P
MOTs är det jag har, och jag vill gärna bygga en fungerande relativt säker, och jag har en mycket hälsosam respekt för elektricitet, jag hade tänkt ha en rejäl skiva plexiglas, ett jordat galler och ett par meter mellan mig och stegen. Om jag ska köra den lite aktivt med kommer jag nog sätta upp en faradays bur runt den.

Voltmannen: Skickade mail till de första 10 jag hittade på google, inget svar från något. Pft. =P
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Seroster skrev:Sparkz: Så en, säg 24vac2100ma adapter till en julslinga in i primen på moten, börjar det bli farligt där?

Jag har inte speciellt mycket utrustning för HV, inte ens för låga volt.
Det mest avancerade jag har är... Öh. En skruvmejsel. =P
Det är ju bara att räkna: En MOT med utspänning 2100V har en omsättning på 2100/230=9,13. Mata den med 24V så har du 24*9,13=219 Volt ut. Inget man vill pilla på. Men du kan iaf mäta på det utan att elda upp multimetern, det brukar vara max 1000VAC på dom. Och en multimeter är absolut nödvändig om du ska hålla på med el/elektronik. Biltema har en för under 100-lappen.

Edit: En OBIT funkar bra till en stege också, kolla med rörfirmor och skrotar. Elda med olja är ju inte direkt billigt nu, så många slänger ut sina oljebrännare. Brukar vara 10kV/10mA, men är inte gjord för kontinuerlig drift så du får köra ett par minuter och låta den svalna. Går att parallellkoppla flera för mer ström.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Seroster skrev:Walle: Jo, du råkar inte ha en NST liggandes i någon garderob som jag kan få köpa? =P
Försökt hitta en i K/S forumet, men. Nja.
Och det är ju lagom billigt att få en importerad från amerika =P
MOTs är det jag har, och jag vill gärna bygga en fungerande relativt säker, och jag har en mycket hälsosam respekt för elektricitet, jag hade tänkt ha en rejäl skiva plexiglas, ett jordat galler och ett par meter mellan mig och stegen. Om jag ska köra den lite aktivt med kommer jag nog sätta upp en faradays bur runt den.

Voltmannen: Skickade mail till de första 10 jag hittade på google, inget svar från något. Pft. =P
Såsom du beskriver hur du tänkte använda den så låter det inte som att det ska vara någon direkt fara för din person.

Med det sagt så är det ju faktiskt egentligen ingen ursäkt att köra en osäker variant för att man inte har råd med en säker variant. Med det sagt så är det ju mycket roligare att köra med en osäker variant än inte alls ;) Det låter ändå som om du har rejäl respekt för strömmen, så det ska nog gå bra :)
Skriv svar