PeterH:
Vilket program (och hårdvara) man använder beror lite på hur man vill jobba,
kort sagt om man vill rita för hand eller dra streck och justera till kurvor.
Det går att göra bilder som i dina exempel med båda varianterna,
så vilket man väljer är dels en smaksak och beror dels på hur resultatet ska användas. (i tryck/web/CNC/osv..)
I första hand tycker jag att du ska välja den typ av program (pixelbaserat eller vektor) som passar dig bäst.
(Det går i princip alltid att konvertera mellan formaten senare.)
Egentligen är det samma sak med hårdvaran.
Min sambo använder Photoshop och en väldigt enkel Logitech-mus för att göra bilder som de flesta tror är foton eller oljemålningar.
Jag tycker det kan vara svårt att få till mjuka linjer (som i dina exempel) med pixelbaserade program, oavsett om jag använder mus eller ritplatta. Det brukar krävas många försök innan jag får det exakt som jag vill. Då föredrar jag att plocka fram papper och mjuk blyertspenna och scanna in för vidare bearbetning i Photoshop. Annars gillar jag visserligen vektorbaserade program, men där gör jag isåfall oftast bara grunderna och fortsätter i Photoshop eftersom det finns mycket fler möjligheter där.
Vet du förresten att det finns en online-version av Photoshop:
www.photoshop.com (Välj "online"-menyn.)
Så jag skulle råda dig till att prova både pixelprogram och vektorprogram för att se vilket du trivs bäst med.
Testa även först med mus och eventuellt rita på papper för inscanning. Då vet du ifall du kanske skulle ha
hjälp av en ritplatta.