Ytterligare ett depronflyg

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Ytterligare ett depronflyg

Inlägg av LHelge »

Jag tror de flesta återkommande besökare på det här forumet vet att projekt smittar. Det verkar finnas en hel del personer som bygger och flyger radiostyrda flygplan i Depron här och två av dem har just kickat igång varsin projekttråd. Just detta lyckades smitta mig och efter lite inledande funderingar i denna tråd:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =4&t=45656
har jag satt igång att bygga så jag tyckte det kunde vara lämpligt med en projekttråd.

Vill tillägga att jag varken byggt eller flugit radiostyrda flygplan tidigare så det enda jag vet säkert är att det kommer sluta på marken.

Idén till detta plan snodde jag från en bild hubben postade i en annan tråd men han hade byggt det på frihand så jag fick rita något som såg liknande ut och efter ett par iterationer slutade det med denna:
final2.JPG
Lite tekniska data:
Spännvidd: 120 cm
Längd: 90 cm
Vikt: ca 200 g exkl motor & batteri
Allt består av ett lager 6 mm Depron förutom vingarna som är två lager och en 4 mm kolfiberstav på 100 cm.
Jag hoppar över sidoroder till att börja med, men det är inte omöjligt att jag bygger till det senare.

Innan slutgiltiga modellen har jag bland annat byggt en modell i skala 1:2. Denna flög bra efter att jag flyttat fram tyngdpunkten något.
DSC_0141.JPG
Igår började jag bygga den lite större varianten och jag har kommit en bit på vägen. Här ser man hur stor den kommer att bli, även lillebror fick vara med i bakgrunden. Ölburken som storleksreferens.
DSC_0152.jpg
Idag har jag limmat ihop vinghalvorna med kolfiberstaven emellan, slipat till vingen lite i framkant och skurit ut skevroder. Det behövdes lite press på vingen för att limmet skulle fästa i närheten av kolfiberstaven.
DSC_0003.jpg
Imorgon kommer det lite bilder på resultatet och sen tänkte jag skära ut de tre kvarvarande depronbitarna.

För att styra och driva denna har jag beställt lite grejer från Hobbycity:
1 st Turnigy 2217 20turn 860kv 22A Outrunner
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... oduct=5691

2 st Turnigy 1000mAh 3S 25C Lipo Pack
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... oduct=9164

1 st Hobby King 2.4Ghz 6Ch Tx & Rx V2 (Mode 2)
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... oduct=9042

2 st Master Airscrew propeller 10x7 (Pusher)
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... oduct=8098

1 st Hobbyking SS Series 25-40A ESC
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... oduct=6460

4 st HXT500 5g / .8kg / .10sec Micro Servo
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... roduct=663

Detta är beställt i två omgångar och det kommer förmodligen bli en tredje. Det har framförts synpunkter att HXT500 är för svaga och propellern för tungdriven det kanske blir någon mer beställning där eller om jag handlar de delarna lokalt.

Depronskivorna kommer från Hornbach. Jag köpte ett tiopack av både 3 & 6 mm. Jag räknar med att jag kommer få skära ut en hel del reservdelar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
janbjorn
Inlägg: 271
Blev medlem: 3 december 2008, 16:22:39
Ort: Trollhättan

Re: Ytterligare ett depronflyg

Inlägg av janbjorn »

Det ser ju gediget ut och kommer säkert att flyga bra. Se bara till att köra lite i simulator innan du testar skarpt.

Ett tips till nästa version:
Bygg vingen av 3mm depron istället och skär ut spryglar av 6mm. Typ som Squiz3r gjort på sitt plan, fast använd en lite tunnare vingprofil. Fördelen med en vinge som byggs på det sättet är att den blir mycket mer vridstyv. Jag säger inte att din konstruktion inte kommer funka, men en box-konstruktion, typ Squiz3r's, blir både lättare och styvare än att laminera 2st 6mm flak. Nackdelen med en sådan konstruktion är att det tar mer tid och är krångligare.

För att förbättra aerodynamiken på din vinge så runda av den i framkant (typ halvcirkel) och slipa ner bak-kanten så att den blir spetsig (tänk droppform)

Ska bli kul att följa ditt bygge!
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Ytterligare ett depronflyg

Inlägg av LHelge »

Framkanten är redan rundad och planen är att bakkanten på vingen ska bli spetsig. Jag tycker att vingen är ganska vridstyv, men det skulle självklart kunna vara bättre.

Jag har redan börjat planera för nästa konstruktion, och den kommer bli mycket lättare och ha en vinge i 3 mm på det sätt du beskriver. Med en stomme i balsa. Hittade en motor hemma som är gjort för att fästas på en 10 x 10 mm profil. Hur som helst måste jag nog slutföra detta projekt innan jag börjar på nästa, annars kommer det här bli liggande

Nu hade tydligen HK fått in HXT900 också så en tredje beställning har gått iväg med lite fler servon och olika propellrar att testa med.
janbjorn
Inlägg: 271
Blev medlem: 3 december 2008, 16:22:39
Ort: Trollhättan

Re: Ytterligare ett depronflyg

Inlägg av janbjorn »

Tror du har helt rätt i att göra färdigt ett projekt i taget. Jag har inte den disciplinen själv utan det ligger diverse halfärdiga plan och prylar hemma i garaget...
grahn
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 september 2010, 17:38:41
Ort: Skelleftehamn

Re: Ytterligare ett depronflyg

Inlägg av grahn »

Något som är mycket enklare än att göra en full vinge är att göra en KFm-vinge av något slag.
Vi har labbat med både KFm2&3 och det är en enorm skillnad i bär...däremot tappar man liksidighet om man vill flyga "3d".
Att böja depron är kanske inte det lättaste men man kan lika gärna fasa av en bit och limma ovanpå.

http://diydrones.com/forum/topics/kline ... n-airfoils

edit: länk
Paxmax
Inlägg: 503
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:33:20

Re: Ytterligare ett depronflyg

Inlägg av Paxmax »

Jag tycker att 3mm depron var förvånansvärt lätt att "bocka" för ex.vis vinge-framkant.
Allt jag gör är att komprimera ett par linjer i "inner radien" med en tryckrulle /pressrulle / stålskala.
Om man inte köper en rulle kan den byggas av nästan vad som helst.
Ett gammalt kugghjul slipas ned så den blir "snäll", bara fästa i en klyka med skaft sen.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ytterligare ett depronflyg

Inlägg av squiz3r »

DENNA VIDEON där de testar KFm vingar var väldigt intressant. Så kolla på den om ni går i funderingar på att bygga Depron flygplan! :)
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Ytterligare ett depronflyg

Inlägg av LHelge »

En test av KFm vingar får man väl lägga till listan över framtida projekt också då.

Bygget fortskrider tyvärr inte helt utan komplikationer. Insåg när höjdrodret var klart att jag måste ha mätt fel när jag gjorde vingarna. Det ser ut som om jag behöver skära ut ett nytt höjdroder som är 80 mm bredare än vad ritningen säger. Det syns väldigt tydligt om man tittar uppifrån.
DSC_0017.jpg
Hur som helst börjar man få en uppfattning om hur stort planet kommer bli, mycket större än vad jag hade trott.

Dessutom tyckte chefsingenjören att det var dags för en inspektion av skevroder
DSC_0020.jpg
DSC_0021.jpg
Och höjdroder (Här syns tydligt att måtten inte stämmer)
DSC_0022.jpg
En helhetsbild i det skick planet är nu
DSC_0023.jpg
Förhoppningsvis ska planet vara klart för installation av elektronik i helgen, räknar med att paketen från Hong Kong börjar droppa in nästa vecka. Då är det dags att börja fundera på hur man vill montera servon.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5366
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Ytterligare ett depronflyg

Inlägg av MNorrgren »

Ser rikrigt bra ut du, synd bara med måtten där. Men det blir nog bra, kör på!!
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Ytterligare ett depronflyg

Inlägg av LHelge »

Fördelen med felmätningen är att jag lätt får plats med en 11x4,7 propeller som är rekommenderat till motorn om det går för tungt med den 3-bladiga.

Viktfördelningen på denna känns vid provkast mycket bättre än den lilla modellen. Fortfarande lite baktung men det kommer inte vara några problem att trimma in med batteri och motor.

edit: stavfel
Senast redigerad av LHelge 7 oktober 2010, 21:57:10, redigerad totalt 1 gång.
grahn
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 september 2010, 17:38:41
Ort: Skelleftehamn

Re: Ytterligare ett depronflyg

Inlägg av grahn »

Det här med tyngdpunkt (Center of Gravity->CG) är något man måste testa ut rätt noga.
En bra startpunkt är ca 25% av vingens koorda ("djup") framifrån...förmodligen kommer du att vilja flytta den bakåt MEN börja hellre framtung än baktung.

En framtung maskin går fort...en baktung blir vääääldigt vinglig. Det är en avvägning man får testa sig fram till vad som funkar för planet och för din personliga flygstil.
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: Ytterligare ett depronflyg

Inlägg av hubben »

Det är fördelen med att kunna flytta accen framåt/bakåt och inte bygga in sig med väggar och dylikt. Då kan man justera tyngdpunkten mellan varje flygning.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Ytterligare ett depronflyg

Inlägg av LHelge »

Jag tänkte fästa acken med kardborre så det går lätt att justera.

Idag blir det ingen uppdatering, jag är helt slut efter att ha varit på Flexray-kurs hela dagen och stått som värd på ett rekryteringsevent på kvällen. Imorgon tänkte jag dricka alldeles för mycket öl för att kunna skära rakt. Får se om jag lyckas bli stadig på hand på lördag eller om jag väntar till söndag med att skära ut det nya höjdrodret.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Ytterligare ett depronflyg

Inlägg av Walle »

Med fördel fäster man en längre remsa kardborrband på planet och en kortare på accen. Då är det ytterst simpelt att justera tyndpunkten.

Edit: Du skrev det samtidigt som mig ;)
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Ytterligare ett depronflyg

Inlägg av LHelge »

Har haft fullt upp med annat senaste dagarna så jag har inte hunnit skära ut det nya höjdrodret än, men bygget ligger och gror i bakhuvudet och jag har börjat fundera på hur jag ska montera servon. Borde kanske tänkt på detta lite tidigare men på något sätt borde det gå att lösa ändå.

Just nu funderar jag i banorna att lägga ett servo på varje vinge framför skevrodren och rita av konturen för att sedan skära ut detta ur vingen och limma i servot. Förhoppningsvis är hxt900 servona så pass tunna att de inte sticker ut allt för mycket på varje sida.

Vad gäller höjdroder så funderar jag antingen på att sätta ett i vertikala balken på ena sidan bara. Borde inte påverka balansen speciellt mycket.

Vad tror ni, några bättre förslag?

Allra helst hade jag ju velat lösa skevroder med ett servo som sitter inne i flygplanskroppen.

Fortfarande inga paket från HK iaf. hoppas inte det stora med radion och batterier fastnat i tullen :(
Skriv svar