Fluke 289 äter batterier

onilsson

Fluke 289 äter batterier

Inlägg av onilsson »

Har en Fluke 289, helt ny, som äter upp en uppsättning nya batterier på mindre än ett dygn, även när den är avstängd!
Tyvärr har jag ingen garanti på den då jag köpte den på elfa-rean, så frågan är om det är något man kan fixa själv, eller om det får bli till att betala en slant och skicka in den..

Jag har inte öppnat upp den än, utan tänkte höra här först. Och ska den skickas in, vilket jag väl antar det blir, så vill jag inte bryta nån "plombering".

Har googlat men hittar inget liknande fall, så frågan är om någon här råkat ut för detta, eller har någon idé på vad som kan orsaka felet?
Användarvisningsbild
ajje

Re: Fluke 289 äter batterier

Inlägg av ajje »

Gäller inte konsumentköplagen för varor köpta på elfarean?

Vrångar sig elfa kan du ju prova att vända dig direkt till Fluke.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Tyvärr har jag ingen garanti på den då jag köpte den på elfa-rean,

Det är väl bara "bytesrätt" eller "återköp" som de kan dra sig ur (?).
Vanlig garanti vet i 17 om de kan backa ur, för det var väl inte ett
begagnat ex eller 2:a sortering eller liknande ?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Om onilsson är privatperson så gäller konsumentköplagen, är han företagare så går det förhandla fram vilka villkor man vill vid köpet.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Tag kontakt med ELFA speciellt Solnabutiken och säg som det är, det brukar kunna lösa sig.
onilsson

Inlägg av onilsson »

Jo, jag är privatperson. När jag köpten den uppe i sthlm så tyckte jag att killen i kassan sa att jag hade ett halvårs garanti eller liknande om det skulle vara något fel på den. Det skulle bara vara att vända mig till elfabutiken i malmö (som jag bor närmst).
När jag gjorde det fick jag reda på att eftersom det var en reavara så hade jag ingen garanti, däremot kunde jag få pengarna tillbaka (inte värdet, utan så mycket jag hade gett för den). Jag har ju kvitto på den.

Frågan är om det kanske är 2a sortering eller nåt sånt då det följde med ett "reparationspapper" där det stod att den varit inne för reparation/kalibrering eftersom den visat fel. Dock såldes den ändå som "ny".

Man kanske skulle höra direkt med fluke då (eller är det caltech man ska kontakta?) så kan de kanske se på serienummret att det är en ny produkt..
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det är nog troligen just en "DOA", alltså kund som köpt, den har varit trasig, kunden har fått en ny direkt och sen har man reparerat den befintliga och sen sålt den på rean för att kartongen är öppnad osv.

Jag skulle nog testat att prata med elfa igen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

onilsson skrev:däremot kunde jag få pengarna tillbaka (inte värdet, utan så mycket jag hade gett för den). Jag har ju kvitto på den.
Detta är ju helt ok, mer kan du inte begära.
sneaky

Inlägg av sneaky »

Jag skulle ha tagit erbjudandet att få pengarna tillbaka. Om den redan varit på reparation en gång så skulle jag inte lita på den. Visst, trist att "gå miste" om fyndet men att ha ett mätinstrument som man (eventuellt) inte kan lita på fullt ut är också rätt trist.
onilsson

Inlägg av onilsson »

Nä, jag behåller den i vilket fall. När den väl blir matad så mäter den helt korrekt, så får jag inte rätt på problemet så petar jag in matning via en sladd och har den ståendes på labbänken. Ändå lite onödigt stor multimeter för de flesta mätningar man behöver göra "i fält", så då skaffar jag mig en lite mer kompakt fluke (givetvis ;) ) och har on the go.

Det är mycket möjligt att jag inte kan begära mer än att få pengarna tillbaka, det var vad jag fick reda på av elfa i malmö sist också.
Men vad kan det egentligen kosta att skicka in den på reparation, eller det bror kanske på vad felet är?

Tack för alla svar hittils!
onilsson

Inlägg av onilsson »

Pratade nyss med Teknologisk Lab, vilka är de som utför service på Fluke i Sverige, och frågade vad det skulle kosta att få den reparerad.
Om de var något enkelt, typ en kallödning vid batteriet eller liknande, kunde de göra det själva, och skulle då ha 500kr för ett kostnadsförslag, och sedan 810kr/h (kan ha hört fel på timpriset, men ganska säker det var det hon sa). Var det däremot ett värre fel, vilket hon befarade, fick de skicka iväg den till Holland och då var standardpriset 4100kr (!).

Med tanke på de priserna och att jag inte verkar ha någon garanti så får jag väl öppna upp den själv och se om det är något uppenbart fel som jag själv kan åtgärda. Annars blir det helt enkelt att löda fast två tåtar och dra till en nätadapter så blir det ett kanoninstrument på labbänken =)
GFEF

Inlägg av GFEF »

>Annars blir det helt enkelt att löda fast två tåtar och dra till en
>nätadapter så blir det ett kanoninstrument på labbänken =)

VARNING !!!

Den spänning som kopplas in till
instrument blir direkt ansluten till
nätadapter....

Måste ha samma isolerig mot jord
som mätinstrument minst.

Inga vanliga nätadapter har detta.
onilsson

Inlägg av onilsson »

Vill du förtydliga/utveckla det?
Menar du helt enkelt att det man mäter bör vara galvaniskt skiljt från matningen till multimetern?

Öppnade nyss upp multimetern för att se om jag kunde hitta något uppenbart fel.
Det enda som såg lite halvbra ut var lite rost(!?) eller något annat brunaktigt runt ett litet batteri.
Läcker det så någon syra tagit sig ut vid isoleringen i batteriet?
Antar att det är batteriet som ska hålla alla inställningar, klocka mm i minnet när man byter batterier (eller när de tar slut).
Dock kan väl inte detta orsaka dränering av de vanliga batterierna?

Befarar att det är något annat "osynligt" fel för allt annat såg fint ut.

Bild

Bild
Senast redigerad av onilsson 18 november 2010, 20:52:01, redigerad totalt 1 gång.
GFEF

Inlägg av GFEF »

onilsson
>man mäter bör vara galvaniskt skiljt från
>matningen till multimetern?

Nej
Det man mäter blir galvanisk koplat
till multimeterns matningen.

Måste försöka att skriva något begripligt.
Är grundlägande ellära...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det är enkelt sagt livsfarligt att koppla extern matning till ett instrument som inte är byggt för det, nån annan kan säkert förklara bättre varför.

Om det lilla knappcellsbatteriet är laddningsbart och dåligt så kanske det konstant förbrukas energi från huvudbatterierna för att ladda detta.
Skriv svar