Nu är jag också smittad av depronflygplansviruset
Nu är jag också smittad av depronflygplansviruset
Nu på senare tid har det dykt upp ett par trådar där forumister bygger radiostyrda flygplan i depron. Detta verkar vara ett perfekt projekt när man bor i lägenhet utan tillgång till någon verkstad eftersom man kommer långt med en brytbladskniv och lite lim.
Jag tänkte ge mig på att bygga ett sådant flygplan trots att jag varken byggt eller flugit radiostyrda flygplan tidigare. Därför vill jag gärna ha lite input på mina idéer innan jag sätter kniven i depronflaken.
Jag fastnade för ett flygplan hubben hade byggt som han visade på bild i tråden
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=45255 men det var byggt på frihand så jag har försökt rita något liknande.
Ett första utkast kan ni se på bilderna nedan.
Till att börja med tror jag att jag hoppar över sidoroder men det är nog inga problem att lägga till om man skulle sakna det.
Lite tekniska data:
Längd: ca 80 cm
Vingspann: 100 cm
Vikt (enbart depron): 125 g
Tyngdpunkt: syns på bilden uppifrån men jag tänker försöka justera den lite framåt med bl a batterier.
All depron är 6 mm utom vingarna som är dubbla lager (12 mm) med någon kolfiberstav emellan. Eventuellt två kolfiberstavar för att stabilisera upp aktern också om det skulle behövas.
Edit: roderfel...
Jag tänkte ge mig på att bygga ett sådant flygplan trots att jag varken byggt eller flugit radiostyrda flygplan tidigare. Därför vill jag gärna ha lite input på mina idéer innan jag sätter kniven i depronflaken.
Jag fastnade för ett flygplan hubben hade byggt som han visade på bild i tråden
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=45255 men det var byggt på frihand så jag har försökt rita något liknande.
Ett första utkast kan ni se på bilderna nedan.
Till att börja med tror jag att jag hoppar över sidoroder men det är nog inga problem att lägga till om man skulle sakna det.
Lite tekniska data:
Längd: ca 80 cm
Vingspann: 100 cm
Vikt (enbart depron): 125 g
Tyngdpunkt: syns på bilden uppifrån men jag tänker försöka justera den lite framåt med bl a batterier.
All depron är 6 mm utom vingarna som är dubbla lager (12 mm) med någon kolfiberstav emellan. Eventuellt två kolfiberstavar för att stabilisera upp aktern också om det skulle behövas.
Edit: roderfel...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av LHelge 2 oktober 2010, 00:34:46, redigerad totalt 1 gång.
Re: Nu är jag också smittad av depronflygplansviruset
Ser bra ut, men "skippa skevroder"? du måste mena sidoroder? annars blir det nog riktigt svårt att styra den
hur ska du få till vingformen ? på fri hand ? (det går ju om man orkar)
Helgesson (Vackert namn btw)
Ja, jag menar sidoroder så klart, lite trött kanske
Glenn
Vingen är tänkt att vara platt, eventuellt att jag rundar till framkanten lite. En tillräckligt stark motor så ska den nog kunna flyga ändå!
Ja, jag menar sidoroder så klart, lite trött kanske

Glenn
Vingen är tänkt att vara platt, eventuellt att jag rundar till framkanten lite. En tillräckligt stark motor så ska den nog kunna flyga ändå!
Blir rätt snyggt det där!
Ännu en tråd att ha på bevakning
Ännu en tråd att ha på bevakning

Någon som tror att den kommer kunna lyfta?
Den där kommer nog att flyga bra!
Tyngpunkten kommer du naturligtvis få flytta fram, men det har du ju redan insett
Vad hade du tänkt dig för motor?
Edit: Jag läste slarvigt, trodde det rörde sig om dubbla lager 3mm med kolfiberstav emellan. Håller med om att det blir onödigt tungt med dubbla lager 6mm depron! Personligen bygger jag oftast med ett lager 3mm för att det ska bli lätt.
Tyngpunkten kommer du naturligtvis få flytta fram, men det har du ju redan insett

Vad hade du tänkt dig för motor?
Edit: Jag läste slarvigt, trodde det rörde sig om dubbla lager 3mm med kolfiberstav emellan. Håller med om att det blir onödigt tungt med dubbla lager 6mm depron! Personligen bygger jag oftast med ett lager 3mm för att det ska bli lätt.
Senast redigerad av Walle 2 oktober 2010, 10:13:44, redigerad totalt 1 gång.
Om du ska köra med 12mm vinge, bör du ha profil, annars kommer flygegenskaperna förmodligen bli rätt intressanta..
vid fullt flås kommer maskinen förmodligen att flyga ok, men vid lägre fart blir den nog rätt lynnig.
en liten fråga bara, varför bygga så tjockt och tungt när du ändå bygger depron ? det fina med depron är ju att man kan bygga lätt... kör med 3mm istället å förstärk med kolfiber !
Lycka till med flygandet !
///Ducke
vid fullt flås kommer maskinen förmodligen att flyga ok, men vid lägre fart blir den nog rätt lynnig.
en liten fråga bara, varför bygga så tjockt och tungt när du ändå bygger depron ? det fina med depron är ju att man kan bygga lätt... kör med 3mm istället å förstärk med kolfiber !
Lycka till med flygandet !
///Ducke
När jag byggde min blev det 6mm depron eftersom att jag hade ett antal flak över. Vingprofilen fixxar du med slippapper. Runda framkanten lite, och slipa av överkanten så att du slipar ner den till 6-7mm i bakkant och i en rak linje till ungefär halva vingen. Då blir det toppen.
Får säga att det blev riktigt snyggt med stabben framdragen sådär, dock kommer det gå en hel del mer depron än om du gjort den rak som min.
Jag gjorde U-klykor som jag limmade på kroppssidorna som jag sedan limmade stabben i, så då blir den lite stadigare. Inget kolfiber i tailen. Däremot kan du vilja sätta 2x4mm kolfiberstav fram i nosen, den blir lite ranglig annars.
En ordentlig 4mm kolfiberstav i vingen räcker för mig - och ja, den flyger jättefint! Om du programmerar flaps på den kommer du behöva mixa i en del höjdroder, annars dyker den rätt fint när du använder flapsen. Och om du vill dra lampor, så passa på att lägga i kabeln innan du limmar ihop vingen.
För att göra det stabilt så bygger du vingen hel, och sedan bygger du allt annat runt vingen...
Jag kör med denna motor på min:
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... oduct=6524
och ett sånt fartreglage:
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... oduct=6460
3s 2200mAh acc, som man kan flytta fram/bak i kroppen för att få TP rätt. Då flyger du lääääänge och snabbt om du vill. Går även jättefint att flyga långsamt med.
Inga spännande stallegenskaper alls, den tippar nosen rätt ned när du stallar..
Att bygga lätt är en fördel om du vill flyga sakta inomhus. Tar du ut en lätt modell som dessutom är stor så tål den INGEN vind alls. Bygger du rejält och lite tyngre så flyger även depronkärror bra utomhus även om det blåser lite.
Får säga att det blev riktigt snyggt med stabben framdragen sådär, dock kommer det gå en hel del mer depron än om du gjort den rak som min.

Jag gjorde U-klykor som jag limmade på kroppssidorna som jag sedan limmade stabben i, så då blir den lite stadigare. Inget kolfiber i tailen. Däremot kan du vilja sätta 2x4mm kolfiberstav fram i nosen, den blir lite ranglig annars.
En ordentlig 4mm kolfiberstav i vingen räcker för mig - och ja, den flyger jättefint! Om du programmerar flaps på den kommer du behöva mixa i en del höjdroder, annars dyker den rätt fint när du använder flapsen. Och om du vill dra lampor, så passa på att lägga i kabeln innan du limmar ihop vingen.
För att göra det stabilt så bygger du vingen hel, och sedan bygger du allt annat runt vingen...
Jag kör med denna motor på min:
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... oduct=6524
och ett sånt fartreglage:
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... oduct=6460
3s 2200mAh acc, som man kan flytta fram/bak i kroppen för att få TP rätt. Då flyger du lääääänge och snabbt om du vill. Går även jättefint att flyga långsamt med.

Att bygga lätt är en fördel om du vill flyga sakta inomhus. Tar du ut en lätt modell som dessutom är stor så tål den INGEN vind alls. Bygger du rejält och lite tyngre så flyger även depronkärror bra utomhus även om det blåser lite.
Sant där, ska den flygas utomhus vill man ha lite vikt !
Ja visst är det så, vill man kunna flyga i lite vind så måste man ju ha en modell med lite högre "densitet" s.a.s
Annars fladdrar den mest omkring
Men som sagt, ju tyngre modell desto fortare måste det gå.

Jepp, och ju större modell desto fortare kan den gå utan att det blir obehagligt. 

En liten anekdot, enklare nybörjarmodeller är ofta utrustade med endast sidoroder (alltså inga skevroder) och de svänger helt okey de medHelgesson skrev:Ser bra ut, men "skippa skevroder"? du måste mena sidoroder? annars blir det nog riktigt svårt att styra den

nojan: Då krävs dock lite V-form på vingen för att det ska bli någon rolleffekt av sidorodret. I det här fallet är vingen helt rak, och då blir det väldigt lite rolleffekt av sidoroder.