Vad händer om jag fullkopplar en egentillverkad VGA-sladd
Vad händer om jag fullkopplar en egentillverkad VGA-sladd
Hej
Jag har köpt VGA-väggdosa hos ditgitaltvexperten som har skruvplint 1-16 och en vga-kontakt med skruvplint 1-16 hos kjell.
Jag tänkte testa med vanlig 4 pars telekabel*2=16trådar i 10meter och köra fullkopplat. Kan det hända något negativt med fullkoppling?
Jag klippte isär en dyrare vgakabel och tänkte använda men vissa av trådarna är ju rent ynkligt klena och koaxarna i R G B var ju lika klena
och svårarbetade.
Projektektor-(10m köpt kabel)-vgaswitch-(10m egen kabel)-uttag-(3m köpt kabel)-Dator
Jag har köpt VGA-väggdosa hos ditgitaltvexperten som har skruvplint 1-16 och en vga-kontakt med skruvplint 1-16 hos kjell.
Jag tänkte testa med vanlig 4 pars telekabel*2=16trådar i 10meter och köra fullkopplat. Kan det hända något negativt med fullkoppling?
Jag klippte isär en dyrare vgakabel och tänkte använda men vissa av trådarna är ju rent ynkligt klena och koaxarna i R G B var ju lika klena
och svårarbetade.
Projektektor-(10m köpt kabel)-vgaswitch-(10m egen kabel)-uttag-(3m köpt kabel)-Dator
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Vad händer om jag fullkopplar en egentillverkad VGA-slad
Rent spontant = bortkastade pengar
Kanske det, men jag behövde ett vägguttag och inte en löst hängande kontakt med adapter mot
en annan vga skarv.
en annan vga skarv.
Jag klippte en vga sladd på mitten och köpte en lödkontakt och lödde ihop allt igen. Var lite småpilligt men det funkade fin fint efteråt.
Jag gör ett försök att skala försiktigt och återanvänder den 10m kabel jag delat av vid 9m.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det måste vara koax där det ska vara det. Annars får du rediga skuggbilder. Alldeles outhärdliga skuggbilder redan med 2 meter oanpassad kabel. Såvida du inte ska köra med CGA (320x240? i 60Hz). Då går det kanske.
Det finns VGA-vägguttag som har kontakt på bägge sidor. Då behöver man inte löda alls. Bara att koppla in kablarna och köra 

- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Men, för att svara på frågan. Det ska inte hända något oväntat iaf.
Efter mycket lirkande kom jag på "ett sätt" hur man skall göra.
Att skala kabel i en vga och behålla alla ledare är en konst ialla fall i den kabel
jag jobbade med. När jag väl lyckats skala och vika upp trådarna i lager, varav sista gången
över skalet, gick det att skruva fast och få det att hålla ihop och få riktig kontakt fastän skalet låg inne i skruvningen. Och nu fungerar det fin fint, har dock inte testat med vga-switch och delen upp till projjen men det lär nog fungera oxå.
Aldrig mer köper jag annat än uttag med färdiga kontakter på baksidan, att snåla där var inte direkt genomtänkt. Plug and play gäller numera....
Att skala kabel i en vga och behålla alla ledare är en konst ialla fall i den kabel
jag jobbade med. När jag väl lyckats skala och vika upp trådarna i lager, varav sista gången
över skalet, gick det att skruva fast och få det att hålla ihop och få riktig kontakt fastän skalet låg inne i skruvningen. Och nu fungerar det fin fint, har dock inte testat med vga-switch och delen upp till projjen men det lär nog fungera oxå.
Aldrig mer köper jag annat än uttag med färdiga kontakter på baksidan, att snåla där var inte direkt genomtänkt. Plug and play gäller numera....