Var kan man köpa alfanumeriska LCDdisplayer

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Kontakt:

Var kan man köpa alfanumeriska LCDdisplayer

Inlägg av EPG »

Har på min sändare (modellflyg) en alfanumerisk display som är på 4 rader eller rättare sagt 16 x 4 st teckenrutor där varje teckenruta är 5x8 pixlar stor.

Eller också så är det helt enkelt en enda stor display men det tror jag inte eftersom att man kan se som en stående rektangulär skugga bakom varje tecken.

Det som syns av displayen är 60 x 20mm men den är naturligtvis en eller två millimeter bakom plasten också...

I vilket fall som helst så är det som såhär att en kille på ett modellflygforum har tagit bort den display som fanns på hans laddare och bytt ut den mot en likadan fast som har belysning i sig.

Jag har tänkt att göra likadant fast med min sändare i stället för en laddare (principen lär ju vara densamma).

Alltså!: Var kan man köpa såna LCDdisplayer ifrån?
Senast redigerad av EPG 2 april 2005, 15:15:42, redigerad totalt 1 gång.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

På din beskrivning låter det som den inte är grafisk utan en vanlig tecken-display. Det är ganska troligt att den går att byta, men du får nog skruva isär sändaren och ta lite bilder på displayen från insidan om vi ska kunna säga något säkert om den...
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Kontakt:

Re: Var kan man köpa grafiska LCDdisplayer

Inlägg av EPG »

cyr skrev:På din beskrivning låter det som den inte är grafisk utan en vanlig tecken-display. Det är ganska troligt att den går att byta, men du får nog skruva isär sändaren och ta lite bilder på displayen från insidan om vi ska kunna säga något säkert om den...
Helt rätt!

Fel av mig, det är en teckendisplay. Dock ej en segmentsdisplay

Tar lite bilder i morgon och laddar upp på IMGspot tror jag.
SlotH

Inlägg av SlotH »

Finns 2x20, 2x24, 4x20 och någon grafisk på www.fractronics.com.
Men det är uppernbarligen inte det du söker, www.elfa.se bör ha någon, kolla på optokomponenter.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Kontakt:

Inlägg av EPG »

I vilket fall som helst så ser sändaren ut såhär:
Bild

Oj bilden har slutat fungera, den här liknar min också:http://www.rc-soar.com/multiplex/3030/3030.jpg
Senast redigerad av EPG 4 april 2005, 13:45:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det ser ut att vara en 4x16 teckens alfanumerisk LCD.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Kontakt:

Inlägg av EPG »

Oj oj oj! Nya problem!

Har tagit lite bilder nu som jag kommer att lägga upp i kväll.

Men när jag hade skruvat ihop sändaren igen så fungerar displayen inte som den ska längre.
Teknen synd väldigt otydligt och suddigt, dessutom verkar det vara mycket sämre kontrast på den.

Displayen var som en glasskiva som får kontakt med kretskortet genom två avlånga fyrkantiga stavar i silikon eller något liknande material. Ingjutet i dessa "stavar" sitter det mängder med små små plåtbitar som sitter tätt tätt längs hela stavens längd, dessa stavar leder strömmen rakt igenom silikonet men har ej kontakt med varann.

För att hålla displayen och allt på plats så sitter det som en plåtram runtom där plåten på vissa ställen går igenom kretskortet genom små avlånga hål och sedan är plåten "låst" på baksidan av kretskortet.

Någon som vet vad det är för fel?
Användarvisningsbild
Selpix

Inlägg av Selpix »

Låter som att displayen har dålig kontakt med "stavarna". Öppna upp den igen och se så att displayen har tillräcklig kontakt med hela staven. Displayen måste också ha ett ganska hårt tryck mot stavarna, inga skruvar eller något runt ramen som inte är tillräckligt iskruvade ?
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Frågan är hur displayen är ansluten till styrkortet.
Standard så är det med 14 ledare. Men kan vara med färre oxå.

Kortet som displayens gummilister låg emot, hur var det anslutet ihop med resten i kontrollen?
Fast man skall ju inte bli förvånad om det är intergrerat alltihop i samma kort...

Leta efter ett chip som det står HD44780 på. Det är isf. kontrollern för displayen.
Skriv svar