Grafisk programmering av Arduino

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
dar303

Grafisk programmering av Arduino

Inlägg av dar303 »

Det är tydligen ett delvis webbaserat system som kommer att finnas i en basicversion som är gratis och en advanced som kostar pengar och gör att vem som helst kan programmera arduino genom att dra och släppa objekt som symboliserar kod.

Coolt, kan vara en rolig inkörsport för många, inte minst barn!

Bild

De har även ett system för lödfri anslutning av enklare elektronik under samma företag/projekt.
Användarvisningsbild
dar303

Re: Grafisk programmering av Arduino

Inlägg av dar303 »

Vi gick in som "backer"/sponsor av det via jobbet efter som vi arbetar med utbildningar och liknande så jag kommer att få pröva inom kort, återkommer med rapport!
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ser spännande ut!
Vad hände?
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Fräckt! Snyggt grafiskt gjort också!

I nya läroplanen i England nu så blir programmering ett grundämne, i 6e klass så skulle ungarna kunna minst två programspråk, eller vad det nu var.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Visuellt så såg det ut som en aningen mer avancerad version av http://scratch.mit.edu/
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

För mig ser det ut som en rejält färgmarkerat C-kod och inte så värst mycket annat.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Grejen är ju att du skriver i princip inget. Du drar och släpper och väljer i listrutor. Syntaxfel är alltså i princip omöjliga att göra, du kommer aldrig få nån varning eller kompilatorfel för odeklarerad variabel etc.

Där man fyller i värden i fält antar jag att det valideras direkt vid inmatning, du kan alltså inte skriva ett för högt eller för långt värde eller skriva text i numeriska fält.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Och följaktligen lär man sig inget heller, tyvärr.
Lovvärt försök dock.
Fanns ett liknande system för ett par år sedan, kallades "visualFive" var avsett att programmera de nu saligt avlidna ST-Five processorerna, vilka var mycket speciella, synd att de försvann dock.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jo, man lär sig "tänket" bakom att programmera. För barn är det besvärligt att att stava exakt rätt och hålla reda på stora och små bokstäver. Det där blir som en slags lego för programmering.

Redan Polhem jobbade ju med sitt "mekaniska alfabet" som var tänkt att vara moduler för att bygga ihop saker. Klar man kan bygga häftiga maskiner med lego utan att veta hur man tillverkar legobitar.
zealotry

Inlägg av zealotry »

Ja apropå lego så är det väl ungefär sådär man programmerar just lego mindstorms också. Grafiskt, dra ut och länka ihop färdiga block. Helt klart ett bra sätt få barn (eller vuxna..) att börja tänka i programmeringstermer. if-satser, loopar osv.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nja... "Grejen är ju att du skriver i princip inget."
Helt OK - man är alltså tvungen att hålla sig till de funktioner som finns i systemet. Detta betyder att man är synnerligt begränsat eller att man har en shitload av funktioner att välja ifrån.

Det första är jobbigt och det andra är nästan jobbigare.

Skapar man en funktion måste man rent faktisk skriva något som namn på den funktion, variabler måste man ganska säkert namnge. Att dessa sedan dyker upp i listan att välja ifrån är en stor hjälp, helt klart!

Ung. som en Duplo-version av Eclipse helt enkelt. Och i den sammanhang lekar jag med Lego Technics så jag ska inte dissa det för mycket, jag har svårt att minnas hur det var i början - men att inte behöva skriva något och bara använda drag-and-drop tror jag inte på.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Jag tycker det är en strålande idé. Vi var inne på något liknande som ex-jobb på högskolan.

IcePic: Jag håller helt enkelt inte med dig i dina antaganden. Man kan ju döpa funktionen på ett ställe och när den ska anropas kan den finnas i en drop-down-meny. Inga svårigheter där som exempel.

Ett utmärkt sätt att lära ut programmering.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Men vad jag skrev var att man rent faktisk måste skriva namn och dylikt. Om man sedan får definiera namnen först (och kan lägga till på vägen) är det bra men skriva måste man, oavsett om du håller med eller inte.

Nerre påstod: "Grejen är ju att du skriver i princip inget" och det håller inte - men vid att se till att dessa namn anges och sedan kan väljas från listan betyder i grunden att man kan stava hur jävligt man vill, bara det är samma felstavning varje gång vilket det ju blir vid att plocka från listan.

Så ja, det kan vara en hjälp! Och jag vet om att det finns en hel del programmerar som har haft sjukt svåra problem som sedan visade sig bero på att det fanns två variabler med extremt lika namn som kanske skiljde på skiftläget enbart och fel grej blev använd till fel ändamål.

Var det mindre Duplo över det hela kunde jag se det som ett mycket vettigt system i gemen, det kunde göra många program mer överskådliga med en sådan visning.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det är säkert inte tanken att detta skall ersätta programmering.
Men beröm iniativet, och låt det gå sitt lopp.
Det är ju i första hand avsett för Arduino, och den är väl inte dum!..varje steg på väg mot förståelse av problemlösning, och därmed omgivningsförståelse, ärvälkommet tycker Lasp.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Programmeringssättet i sig är ju inte särskilt nytt. Finns liknande för tex. Android:
http://en.wikipedia.org/wiki/App_Inventor_for_Android

Helt klart ett bra sätt för att kunna få folk vid allt tidigare åldrar att få upp ögonen för programmering!

Vad som är lite intressant är ju det att det är tre år sedan kickstartern, men det verkar i princip inte ha hänt någonting sen dess? :humm:
Vore kul att höra från dar303, dök det ens upp någon beta till er eller vad hände egentligen?
Skriv svar