20watts lampa till 5 watt

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
choppertony

20watts lampa till 5 watt

Inlägg av choppertony »

Ett enkelt problem för de flesta... På mc-n skall jag ha en liten lampa som baklampa. Jag vill bara ha en glödlampa i hållaren. Bromsljuset brukar väl vara 20watt? och bakljuset 5 watt.

Det skulle sitta ett motstånd från kabeln till bakljuset till lampan så den bara lyser med 5 vatt. Fast det är en 20 watts lampa. Sen skall jag gå med kabeln från bromsgivaren o koppla in den mellan motståndet o lampan. Så när jag bromsar så lyser lampan med fullt sken.

1 först gissar jag att jag skall omvandla 5 Watt till Amp för att räkna på det. hur får jag fram det.

2 Kan jag sedan dela 12 volt med Amp värdet för att få fram Ohm-värdet jag skall ha på motståndet?

3 Det funkar ju inte med de små j-a motstånden som man köper på kjell o Co det förstår jag. Skall det vara ett motstånd som klarar 5Watt för att det skall hålla?

Tar gärna emot ett artikelnummer från Elfa eller annan firma på ett motstånd som klirrar denna saken. Men viktigast av allt är ju att svar på de 3 frågorna så jag lär mig något i dag oxå ;-)

Tack för hjälpen på förhand! /// Tony
Användarvisningsbild
PeterH

Re: 20watts lampa till 5 watt

Inlägg av PeterH »

Först räknar vi ut vilken ström som går genom lampan som är på 20W.

(I=P/U) 20/12=1,66666A ~1,7A alltså

Vi vet att du vill sänka från 20W till 5W över lampan, då måste ju 15W hamna över motståndet. Hur skall vi veta vilket värde motståndet skall ha för att stoppa 15W.

Vi tar formeln (R=P/I2) och får då 15/(1,7*1,7)=5,1903 Ohm ~5 Ohm

Om allt stämmer med min uträkning behöver du alltså ett effektmotstånd på 5 Ohm 15 Watt. (Med reservation för tankefel när man är morgontrött :mrgreen: ) Och du, tänk på att ett 15W motstånd blir hett, så hett att du kan bränna dig! Montera motståndet så att det får kylning, t.ex. under bakskärmen så den kyls bra. Du kan om du vill montera den i en låda för att förhindra direkt beröring och lite skydd från stänk (vatten, sand, stenar m.m) Välj gärna ett motstånd på 20W så du har lite marginal...

Edit: en bra hjälp att skriva ut och limma fast på din miniräknare är Ohms lag. Du väljer enkelt vilket enhet du söker (från centrum av snurran) och tar sedan lämplig formel baserat på dom storheter du har/vet. Tänk på att spänning anges i Volt (U), strömmen skall anges i Ampere (I), effekten anges i Watt (P) och slutligen resistans anges i Ohm (R).

Bild
choppertony

Inlägg av choppertony »

Tackar.... Trodde det skulle bli mer antal Ohm, för att få ner det till 5watt. Där ser man vad man missade när man sket i att gå till lektionerna i skolan :D

Skulle denna artikeln funka då? 60-574-37
xxargs

Inlägg av xxargs »

så enkelt är det inte att man bara skalar - när strömmen minskar i lampan så blir glödtråden kallare och minskar resistansen men framförallt sjunker ljusutbytet väldigt fort. dvs en 20W lampa lyser inte lika mycket på 5 Watt drift som en 5W lampa lyser vid 5 Watt drift.

glödlampor är inte linjära med strömmen på samma sätt som lysdioder som lyser proportionellt med strömmen.

det som är intressant är hur mycket det lyser i avseende ljusstyrka och enklast är att sätta en 5W lampa med full spänning och en 20W brevid kopplad till en labbaggregat - sedan får man växla mellan dessa två bakom rödglaset och justera spänningen till 20-watt lampan tills dom upplevs lika starka som 5W lampan med full spänning - därefter mäter man spänning och ström till 20W lampan och dimensionerar sin seriemotstånd.

Detta förutsätter också att strömförsörjningen är stabil och inte varierar i spänning vid olika last - har man separat lindning i generatorn för huvudbelysning och baklyse och en annan spole som tar hand om blinkers och bromslyse via batteri och likriktarbrygga och zener så är situationen komplex - då kan man inte sätta en 20W lampa istället för 5W lampa då det helt enkelt inte finns ström för att få 20-watts-lampan att lysa fullt.

sedan är det väl en säkerhetsgrej att 20W lampan skall fortfarande fungera vid bromsning även om baklyselampan har gått sönder - och baklyselampan fungerar om bromslampan gått sönder... dvs det finns alltid något lyse som fungerar vid inbromsning mitt i natten.
choppertony

Inlägg av choppertony »

Oftast när man bygger chopper så monterar man nummerplåten på sidan strax bakom hjulaxeln. deta är godkänt av Svensk bilprovning. sätter man då bakljuset där oxå, så blir det lite dåligt med ljus snett sett från andra sidan. det finns en liten röd lampa som kallas bullet som en del har satt på andra sidan för att det skall bli godkänt. O man vill inte sätta dit mer lampor än nödvändigt för utseendets skull. Skulle denna lampan paja så lyser det i alla fall på den sidan som nummerplåten är monterad(vänster). Så det blir inte helt mörkt.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag har nu gjort mig besväret att koppla upp en lampa och mätt. Vid samma upplevda ljus går det 1,2A genom en 21W lampa vid 12V, spänningsfallet över lampan är då 5,7V. Ökar man istället till 13,5V blir strömmen 1,3A och spänningsfallet över lampan 6,5V.

Om man då räknar ut lämpligt motståndsvärde vid 12V får man (P=Umax-Ulamp*I) 12-5,7*1,2=7,56W och (R=U/I) 6,3/1,2=5,25 Ohm, vid 13,5V blir det istället 13,5-6,5*1,3=9,1W och 7,0/1,3=5,38 Ohm.

Jag skulle nog valt 5,6 Ohm/10W (60-043-29) som motstånd, men den du länkade till Tony funkar också bra, blir lite starkare ljus... (skillnaden var inte allt för stor mot min tidigare uträkning alltså :vissla: )

Säkerhetsaspekten i det hela kan man lösa med lysdioder istället för lampor. Med högeffektsdioder får man minst lika starkt ljus som en 21W glödlampa och lydioder går i nästan aldrig sönder (speciellt om man inte lägger strömmen på gränsvärdena för dioden).
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Egentligen är det rätt smart att nyttja en lampa och använda 2 effekter på samma tråd. En 21/5W lampa tex går i 99% av fallen sönder på 5W tråden. Däremot en 21W som går på hälften av effekten håller mycket länge, såklart har jag inte testat i labbmiljö men skillnaden har där jag testade varit ganska märkbar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

dock trist att man tappar både bak och bromsljus när den väl går sönder.

Min erfarenhet är f.ö att lampor på hojar har en betydligt kortare livslängd än i bilar, troligen pga vibrationer.
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

Ett effektivare sätt är att PWM:a strömmen till lampan än att bränna bort den som värme i motståndet.
choppertony

Inlägg av choppertony »

Vill man så skulle man kunna ta en godkänd lampa o slakta den innuti o sätta dit t,ex 20 lysdioder. 10 lyser som bakljus o 20 st lyser när man bromsar. Skulle kunna få plats i den lilla lampan. Eller 7 + 7
Bild
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Med lysdioder behöver du inte oroa dig för bortfall av allt när tråden brinner.

Kör lysdioder och styr dom med två effektnivåer.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

en godkänd lampa
Nu är det väl så att en godkänd 'lampa' är just godkänd med en viss typ av glödlampa och att då montera in en massa lysdioder betyder att den ej längre är godkänd.
Med tanke på vad det kostar med böter så är det väl frågan om det är värt att hålla på och laborera.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

tecno: det är korrekt, fast sannolikheten att nån skulle kolla innanför glaset är ju inte så stor.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Nu är det väl så att en godkänd 'lampa' är just godkänd med en viss typ av glödlampa och att då montera in en massa lysdioder betyder att den ej längre är godkänd.
f*n vad petig man kan vara då... skulle inte bry mig det minsta i det här fallet.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Iom att diodbelysningarna numera inte är "special" så kollar SBP väldigt Onoga på just dessa. Är det ett CE märke på skiten är chansen att åka fast troligen 1/1000 000 om det lyser starkt nog.

Ska det PWM:as med dioder så är hög frekvens ett måste annars får ni vissa här på forumet efter er ;)
Skriv svar