Köpte ett gäng fjärrstyrda el-uttag på media-markt för två veckor sen och tänkte att dom där hade varit bra att kunna styra över internet.
Till detta projekt använde jag en PIC16f88 samt en MAX232CPE med 1uF kondingar. Även en RF-sändare från Kjell och en spänningsregulator. Mycket basic med andra ord.
Sagt och gjort så hookade jag upp skopet till ett av uttagen och började mäta tider och koder. Efter ett par dagar så hade jag "hela" protokollet klart och införskaffade mig en 443.92MHz sändare från Kjell & Co för 99 spänn. Värt att notera är att detta inte är nexa-protokollet, tror jag. Då mina nexa uttag inte svara på denna fjärrkontroll.
Spenderade sedan några kvällar med att optimera timingen och gjorde klart lite sub-rutiner för att anropa dom olika enheterna och kanalerna.
Därefter slängde jag med lite tidigare kod för att kommunicera via RS232/VT100(?) och gjode ett enkelt meny-system. Dom två sita lägena är inte riktigt klara ännu. Men datorläget är iaf påbörjat. Tanken med detta är att om man skriver ett script via t.ex. PHP eller ett GUI på datorn så ska detta läge automatiskt kallas genom att trycka "O". Därefter så skrivs inga tecken ut till skrämen utan den stannar i en evighetsloop som bara tar emot olika kommandon. T.ex. om man skickar ascii "1" så kommer den att aktivera enhet 1 på den aktuella kanalen. Skickas "5" istället så släcks enhet 1 (Det går max att köra 4 enheter på varje kanal).
Custom-läget kommer att implementeras senare för att kunna anpassa enheten till nya mottagare. Där ska man själv kunna välja timing och kombination av kod som ska skickas. Kommer att testa detta mot mitt bil-larm senare.

Har detta lilla system kopplat till min server som kör ubuntu med mycket bra uptime, så jag har testat ett par gånger att från skolan köra SSH på mobilen till servern och därefter minicom för att kommunicera med com-porten. Klockrent.
Några saker som just nu ligger på todo-listan:
1. Skickar man MÅNGA knapptryckningar samtidigt så hänger sig pic:en och jag har därför aktiverat watchdog-funktionen för att inte får problem om den skulle hänga sig, detta måste fixas.
2. Koden går att optimera mycket mer!
3. Custom funktionen är inte skiven ännu.
4. Ett webb-interface speciellt anpassat för mobila enheter.
Lite bilder: