Komponentkunskap (tyristor + resistans)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sumpen

Komponentkunskap (tyristor + resistans)

Inlägg av sumpen »

Jag har några funderingar på några komponenter.

Detta är vad jag förstår en tyristor.
Bild

Den används i ett vindkraftverk på en fas. Visserligen sitter det två på varje fas. Kopplade åt olika håll. Vad jag fattar, så släpper den igenom när den får en styrspänning. Men den stänger inte när styrningen försvinner, utan vid nästa nollgenomgång. Vad det nu betyder. Tagit infon från wikipedia.
Jag har trott att denna synkroniserar med hertzen på nätet. Men förstår inte riktigt hur detta fungerar. Någon tanke om hur det fungerar?

Bild
Detta, som för mig ser ut som en konstig resistor, sitter på samma modul som tyristorn ovan. Jag har fattat det som att den "räddar" tyrstorerna vid något fel. Men har absolut ingen aning om hur det skulle fungera?

Tacksam för upplysning!
Senast redigerad av blueint 24 september 2010, 11:26:56, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: vad det rör sig om
blueint
Kontakt:

Re: Komponentkunskap

Inlägg av blueint »

Schema?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Komponentkunskap

Inlägg av Icecap »

Tyristorer fungerar så att när man slår på dom kommer de att låsa sig själv fram till det att strömmen igenom dom understiger ett värde som kallas "hållströmmen" (ganska logisk ju). Men en tyristor kan man leda ena hållet då den fungerar som en diod, vid lägre strömmar finns det TRIAC som faktisk är 2 st tyristorer kopplat som du beskriver fast i samma kapsel men när man når en viss storlek av ström/spänning tar man istället 2 st tyristorer och kopplar som du beskriver.

Man använder tyristorer/triac vid växelspänning, vid t.ex. 50Hz är det ju 100gg/sekund som spänningen byter polaritet och då korsar spänningen ju noll volt - vilket får triac/tyristor att sluta låsa sig själv.

Motståndet kan mycket väl vara ett säkringsmotstånd, dock i herrstorlek.

Funktionen är att om det händer en kortslutning kommer det att avsättas synnerligt mycket effekt i det på kort tid = *poooof*

När det eldas upp bryter det samtidig strömmen precis som en riktig säkring men med mindre ljusbåge och mer känslig för överström.

Såklart kan det sitta i gaten på tyristoren och då begränsa styrströmmen till ett nivå som inte skadar tyristorn.
Skriv svar