Mini-itx MII1000 Boot problem
Mini-itx MII1000 Boot problem
Köpte mig ett begagnat Mini-itx EPIA MII 1000 moderkort. Ägaren innan sa att det funkade fint för honom. Köpte till en WD 120GB hårddisk och kabel samt nätag. Drog igång datorn och in i BIOS för att ändra så den skulle boota från extern cd-läsare. Hit funkade allt som det skulle... Den började boota från skivan men precis innan menyn kommer upp där man kan välja "installera" "Reparera" osv. Så dör den och ett ett felmedelande kommer upp. Ja skit samma tänkte jag, lär ju vara den förebannade gam cd-läsaren. Så jag kör in hårdisken i en annan dator och installerar windows på hårdisken helt krångelfritt. Provkör windows på den andra datorn innan också så inget är skumt. Funkar hur bra som helst. I med Hårddisken i ITXen igen, ändrar i BIOS till boota från disken. Datorn kommer till starta med felsäkert menyn och efter man klickat "normalläge" eller "säkert läge" så dör datorn och startar om.
Nån som kan hjälpa mig med detta. Sjukt irriterande och nu har jag slut på ideer själv.
Nån som kan hjälpa mig med detta. Sjukt irriterande och nu har jag slut på ideer själv.
Senast redigerad av walle87 26 september 2010, 10:49:43, redigerad totalt 1 gång.
Re: Mini-itx MII100 Boot problem
Nu säger du inte vilken windows-version det var på andra datorn, men på XP funkar det oftast inte bra att flytta en windows-install om hårdvaran skiljer för mycket mellan datorer, krashar oftast tidigt i laddningen då.
Senast redigerad av walle87 24 september 2010, 18:21:48, redigerad totalt 2 gånger.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Du måste installera windows med den hårdvaran, dvs ej i en annan burk såvida det inte är samma hårdvara.
Låter som maskinen översätter C/H/S på annat sätt än vad som används på disken.
Okej får formatera disken och prova igen då. Men då är det det där jäkla felmedelandet som kommer upp...
"Låter som maskinen översätter C/H/S på annat sätt än vad som används på disken"???
"Låter som maskinen översätter C/H/S på annat sätt än vad som används på disken"???
Är troligen drivern för diskcontrollern som är fel, stödet för SATA är sådär i XP så det gäller att imagen innehåller rätt drivers annars kommer blårutan som ett brev på posten.
Du kan ju börja med att göra en Load Defaults i bios så det inte är nått skumt där.
Sedan finns det säkert lite inställningar under IDE.
Prova t.ex att stänga av Ultra-DMA mode och kör istället på PIO, finns det IDE-prefetch? prova att
avaktivera det.
Kolla även byglingen på disken.
Jävlas den fortfarande är det kanske läge för en biosuppdatering.
Sedan finns det säkert lite inställningar under IDE.
Prova t.ex att stänga av Ultra-DMA mode och kör istället på PIO, finns det IDE-prefetch? prova att
avaktivera det.
Kolla även byglingen på disken.
Jävlas den fortfarande är det kanske läge för en biosuppdatering.
Bilden är borta, så det är omöjligt att veta vilket felmeddelande
Se även:
http://support.microsoft.com/kb/297185/sv
Jag skulle gissa på att du försöker köra en UDMA hårddisk med en gammal 40pinnars IDE kabel, du behöver en med 80...
http://support.microsoft.com/kb/297185/sv
Jag skulle gissa på att du försöker köra en UDMA hårddisk med en gammal 40pinnars IDE kabel, du behöver en med 80...
Hmm 80 pinnar säger du. Köpte denna kabel http://mini-itx.se/25idetill35idedrivea ... ath=79_155 Den borde ju funka? Eller?
Anslutningen är 40-pinnar, men kabeln har 80 ledare, som jag tolkar bilden så är det en 40-ledare kabel, då fungerar det inte med UDMA.
Köp en lös adapter och lös kabel.
Köp en lös adapter och lös kabel.
- Mathias@Åland
- Kontakt:
Jag tror nog det är Windows som är problemet, XP-installationer brukar inte tycka om att byta dator.