Motor på motsatt sida
Motor på motsatt sida
Jag har knepat o knopat ihop en fräsmaskin av mdf samt med aluminium kostnaden blev ca 5000 kr hade allt andra matreal hemma. Nu till min stora miss i bygget jag har satt Y motorn på baksidan av maskin. Vad som är felet är att jag får Y+ mot mig, finns det någon här som är insatt hur man ändrar i Mach3 eller hur jag kopplar om motorerna.
Fakta
3 st 3st Stegmotorer 3Nm Nema23
Stegmotorstyrning 32v 3A 4-Axla
24v Switchande Nätaggregat 350w 15A
köpt från brundin
vore tacksam för svar mvh masen
Fakta
3 st 3st Stegmotorer 3Nm Nema23
Stegmotorstyrning 32v 3A 4-Axla
24v Switchande Nätaggregat 350w 15A
köpt från brundin
vore tacksam för svar mvh masen
Re: Motor på motsatt sida
I Mach3 konfigen:
>Ports and Pins
>Y-Axis->Dir Low Active <---- Byt denna till motsatt som står nu.
>Ports and Pins
>Y-Axis->Dir Low Active <---- Byt denna till motsatt som står nu.
Tusen tack!!
Det fungerar klockrent. Fasen nu kommer man att kunna fräsa sig en bit./masen
Det fungerar klockrent. Fasen nu kommer man att kunna fräsa sig en bit./masen
Jag kan rekommendera att läsa Mach3 CNC Controller Software Installation and Configuration
http://www.machsupport.com/docs/Mach3Mi ... Config.pdf
http://www.machsupport.com/docs/Mach3Mi ... Config.pdf
-
Tusan! jag har lite frågor om motorn jag har, när jag kör i mach3 så går motorn väldigt sakta. Jag har varit in i olika rubriker i mach3 o tittat om man kan göra några inställningar där på hur fort motorn skall gå men jag hittar inget. Min engelska är inte på topp att läsa igenom supporten från mach. Motorerna ska väl kunna snurra på rätt mycket som jag förstår men hur fasen gör man? Jag kör motorerna på 24 volt. Ska man köra ut en 3d bild får man vara glad om den blir klar under dagen. Jag misstänker att om jag kör så här pass sakta med en fräs så blir nog träet bränt. Eller har jag fel??
Vore tacksam om någon orkar skriva o hjälpa.
Vore trevligt om min maskin rör på sig lika bra som vattenskäran på jobbet gör.
mvh Masen
Vore tacksam om någon orkar skriva o hjälpa.
Vore trevligt om min maskin rör på sig lika bra som vattenskäran på jobbet gör.
mvh Masen
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Vad är väldigt sakta?
Hur har du ställt in motor parametrarna? Bilder och ev film gör det lättare att se 'fel'
Börja med att visa dina motor inställningar/axel.
Hur har du ställt in motor parametrarna? Bilder och ev film gör det lättare att se 'fel'
Börja med att visa dina motor inställningar/axel.
Jag har hållit på hela kvällen tills jag såg att styrkortet stod fel förhållandet till vad programmet var så det var inte undra på att det gick lite tokigt. Motorparametrarna är inställda så gott jag kan se. Nu när det är inställt så det passar varandra så märkte jag att jag kunde fin trimma motorerna mer.
masen
masen
Jag fortsätter på denna sida. Jag har ställt in motorerna på maskinen efter ändrande och ändrande. Jag har ställt in så att dom inte bara står still o låter illa och jag tror att det är så man skall göra. Jag har ett litet problem när jag kör med piltangenterna så går maskinen kanon,motorerna låter kanon men när jag skall köra ett program så låter det inte bra alls det liksom knorrar i motorerna och ljuder som en kopiator modell större med megafon. Är det någon inställning jag missat i mach3?
Motorerna ska väl inte ljuda mer när man kör saktare, har ni här på forumet råkat ut för samma problem?
Motorerna ska väl inte ljuda mer när man kör saktare, har ni här på forumet råkat ut för samma problem?
Stegmotorer låter mycket, och stegar man sakta med helsteg så låter det inte bra nej... Detta har givetvis mycket att göra med drivaren också.
Hur hög matning har du programmerat i programmet?
Hur hög är snabbmatningen satt till, när du joggar med piltangenterna?
Hur hög är snabbmatningen satt till, när du joggar med piltangenterna?
Säter:
Jag har kollat på vad maskinen står på när jag kör piltangenterna
här är följande vad som står på feedrate
Y 2350
x 1827
z 2350
motortuning
steps ................ in`s or mm`s/min .................... acceleration
x 68.9655 ................ 1827........................................413.25
y 62.5...................... 2352........................................228
z 72.729 .................. 495..........................................87.6540
X-IL:
jag har byggt en prototyp än så länge i mdf, aluminium och stål, tills jag skär ut portaler o dyl i maskinen på jobbet. Här är bilderna på den
[attachment=1]20101007518.jpg[/attachment]
Jag läste i forumet som Jojje sa nu börjar liksom finliret, jojo han har rätt inom det, inte bara maskin det är i programmet oxå.
masen
Jag har kollat på vad maskinen står på när jag kör piltangenterna
här är följande vad som står på feedrate
Y 2350
x 1827
z 2350
motortuning
steps ................ in`s or mm`s/min .................... acceleration
x 68.9655 ................ 1827........................................413.25
y 62.5...................... 2352........................................228
z 72.729 .................. 495..........................................87.6540
X-IL:
jag har byggt en prototyp än så länge i mdf, aluminium och stål, tills jag skär ut portaler o dyl i maskinen på jobbet. Här är bilderna på den
[attachment=1]20101007518.jpg[/attachment]
Jag läste i forumet som Jojje sa nu börjar liksom finliret, jojo han har rätt inom det, inte bara maskin det är i programmet oxå.
masen
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag har fått ett problem med fräsen som jag grubblar över. Hela portalen sviktar pga att stängerna under bordet blev för klena, jag går nu o undrar om jag skall sätta stängerna på sidorna istället som ger stöd hela vägen och ta bort mdf portalen och ersätta med aluminium 45x90mm istället.
Fasen jag kan inte se nå för och nackdelar på hur man bygger, att man har skenor/stänger på sidorna eller under bordet.
Det som är huvudsaken är att det blir stumt det man bygger.
Jag läser många olika lösningar på maskinerna så det är mycket att ta till sig. Jag skall nu i dagsläget fixa stöd till portalen så den blir stum.
Den här maskinen är inte alls dum att stå vid o arbeta. Bilden vattenskärare
Fasen jag kan inte se nå för och nackdelar på hur man bygger, att man har skenor/stänger på sidorna eller under bordet.
Det som är huvudsaken är att det blir stumt det man bygger.
Jag läser många olika lösningar på maskinerna så det är mycket att ta till sig. Jag skall nu i dagsläget fixa stöd till portalen så den blir stum.
Den här maskinen är inte alls dum att stå vid o arbeta. Bilden vattenskärare
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.