Konstruktionen var egentligen tänkt sitta på iSendIR kortet, men då den var så generell, flyttade jag ut den till ett separat kort. Det skulle inte varit kostnadseffektivt att ha den på iSendIR, då den endast skulle ha användts i den initiale utvecklingsfas.
Kortet är relativt simpelt - en FTDI 2232 krets med dubbla USB-to-serial kanaler. En av dessa körs i bit-bang mode, vilket gör att kanalens I/O pinnar kan manipuleras separat. Med dessa kör man ett JTAG protokoll mot mål-enheten.
Den andra kanal är en vanlig seriekanal (virtuell com-port) som man kan använda för att kommunicera med sitt mål-kort.
I OpenOCD konfigureras kortets pinlayout som "jtagkey", ett välkänd layout.
JTAG kontakten har en 20-pins standard ARM layout, med lite modifikationer som ger lite extra funtionalitet.
Pin 17 och 19 som normalt inte används, DBGRQ och DBGACK, har utbytts till seriekanalens RXD och TXD signaler.
Då behöver man bara JTAG kabeln för all kommunikation med mål-kortet.
Pin 2, är normalt spänningsförsörjning in till JTAG adaptern, men då den är USB ansluten, har jag "vänt" på denna funktion och man kan lägga ut 3.3V eller 5V till mål-kortet.
Dessa extrafuntioner är konfigurerbara med jumpers så man kan anpassa till mål-kortet.
Schema
Länk till schemat i PDF format.
Layout

Länk till layout i PDF format.
Kortet är två-lagers. Kostnad för ta fram dessa är ca. 3.5 Euro per kort + 20 Euro shipping vid 25 stk.
Då är det eltestad, svart lödmask, kemisk guld och vit komponenttryck på båda sidorna. Skitsnyggt.
Inbyggnad

Datablad
Kortet passar i en Hammond 1593K inbyggnadslåda av plast, lådans mått är 67*67*28mm.
Komponenter
Nästan allt köpas via Digikey. Jag har överskott av USB kontakter och säljer dessa för 5 kr.
Lite stiftlistor och induktanser bjuder jag på.
Totalpris för de resterande komponenter på Digikey är ca $13. BOM'en är här:
BOM'en är här (PDF)
Notera att priserna från Digikey är EXKLUSIVE tull och moms. Dock är tullsatsen på de flesta (om inte alla) komponenter 0%. Så det tilkommer altså 25% moms.
Total priset för kort, alla komponenter samt inbyggnadslådan blir då ca. 220 kr.
Samköp / beställning
Samme upplägg som för iSendIR projektet gäller.
Är du intresserad av att delta i ett samköp, skriv då ett inlägg här i tråden.
Ni får en vecka på er att bestämma om ni vill delta i samköpet.
Tisdag d. 28 Sept skickar jag PM till de som anmält intresse med exakt belopp som ska betalas. Blir det tillräckligt många, blir det lite
billigare än som beräknat ovan.
Du betalar då till mig via banken och när alla betalat, beställer jag hos Digikey och beställer kretskort (tar 12-14 arbetsdar + shipping).
När alla delar anlänt, delar jag upp i "kit" förpackningar och skickar ut dessa.
Tilkommer några tior i porto. Om du deltar i båda USB-JTAG och iSendIR projektet, sparar du lite porto.
Nu har jag skrivkramp

Kommentera gärna.
-------
Inga fler beställningar tas emot nu.
Beställningar hittils (10-09-28 14:32) :
mcdanne82
Laserboy
ds77
MiSTer
toffie
stenD
Korken