Problem med labbaggregat, HQ Power PS3003 *Löst*

Användarvisningsbild
DarkSilver

Problem med labbaggregat, HQ Power PS3003 *Löst*

Inlägg av DarkSilver »

Hej

Jag köpte ett nytt HQ Power PS3003 labbaggregat hos Kejll o CO för någon vecka sen. Fungerade ypperligt bra, mycket bättre än förre jag hade. :D http://www.kjell.com/?item=44421&path=3 ... ,352500000
Men nu har ett problem dykt upp, efter att jag börjat labba lite med PIC processorer och det nya labbaggregatet. Som exempel här har jag en enkel krets med en PIC 12F629 och en LED kopplade till port 0. När jag slår på strömmen ska LED:n lysa upp, men icke sa nicke. Ibland lyser den, ibland inte, det verkar lite slumpartat. Testade med det äldre labbagget(inbyggt i min koppligsplatta) och det var inga problem som helst. Det inbyggda är +5V, 0.5A likström.
Är det någon som kan tänka sig ha en lösning till problemet? Känns lite tråkigt att ha lagt ut 1000 spänn på något som inte fungerar till 100% :(

Mvh, DarkSilver
Senast redigerad av DarkSilver 24 november 2010, 09:13:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: Problem med labbaggregat, HQ Power PS3003

Inlägg av Micke_s »

Du bör nog sätta en elektrolyt på matspänningen på labbplattan om du inte har det och en 100nF nära processorn också.
Användarvisningsbild
DarkSilver

Inlägg av DarkSilver »

En 100nF hade jag redan nära processorn, men testade att lägga till en 100uF 25V elektrolyt. Fungerar fortfarande inte.
Kan tillägga att ibland när man stänger av den, så lyser LED:n upp och avtar i takt med att elektrolyterna dräneras.

EDIT:

Efter ytligare lite testande får jag känslan av att det är PIC processorn som ligger bakom problemet. Om man skippar den och kopplar LED:n direkt till labbagget fungerar det utan problem.
Förstår fortfarande inte varför det skulle vara någon skillnad mellan det nya och det gamla labbaggregatet :shock:
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Rent generellt så är inte ett labb-agg direkt optimalt för matning
till PIC/AVR koplingen där man ändå bara ska ha en fast 5V.
Använd labb-agget där du har behov av just det och kör med
en enkel batterieliminator och 7805 till PIC/AVR.

> Känns lite tråkigt att ha lagt ut 1000 spänn på något som inte fungerar till 100%

Det gör det antagligen, om du använder det till rätt sak.
Användarvisningsbild
DarkSilver

Inlägg av DarkSilver »

Ah, anledningen är så enkel alltså?
Aja, får väl köra med det gamla inbyggda labbagget i labbplattan för processorerna och sedan köra andra komponenter på det nya labbagget.
Man får tacka för all hjälp :D
hannor

Inlägg av hannor »

Jag har också några sådana Labbaggregat på bänken och matar dom till en DC/DC omvandlare som ger 5Volt ut. Fungerar Perfekt
Man bör ej köra labbaggregat direkt på processorn som tidigare nämdes här för spänningen ut från aggregatet kan rampas upp via inre regleringar och det tycker väl inte CPUn om.
Sedan kan det vara bra med en liten last på några hundra mA över aggregatet om man ska driva ut små strömmar.
Prova med att knäppa på aggregatet och ställ in 5V ut, sedan ansluter du ditt bygge till utgången så kanske det fungerar bättre
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det vanligaste problemet är nog dock att man av "misstag" t.ex har
ställt om agget till 12V eller något och "glömmer" att ställa ner
det efteråt...
Användarvisningsbild
DarkSilver

Inlägg av DarkSilver »

Har testat lite olika grejor och har kommit fram till att det kan variera från processor till processor. Jag kunde utan problem köra en PIC16F690 på 5 volt direkt från labbagget.
Jag ska däremot testa hannors idé och koppla in en omvandlare i fall att det nu skulle strula någon annan gång.
Användarvisningsbild
DarkSilver

Inlägg av DarkSilver »

Tänkte att istället för att dra igång en ny tråd kan jag lika gärna spawna igång lite på den här igen.
Nu har jag stött på exakt samma problem som innan och jag lyckas inte att lösa det. Riktigt irriterande :evil:

Situationen är som följande:
Jag försöker köra ett enkelt "blinka LED" program på en PIC 16F630 utan framgång. Jag kunde köra samma program på en PIC 16F886 med samma hårdvara runtomkring utan problem.
Vad är det jag saknar för att det ska fungera? Varken det nya eller gamla labbagget fungerar ihop med processorn(eller någon av mina 12F629), inte ens några av alla de väggvårtor jag testade löste problemet. Kretsen består av en strömkälla på 9V som går direkt till en 7805, som sedan kopplas till processorn via en 0.2 A zenerdiod. Mellan VDD och VSS på processorn sitter det en lite keramisk kondensator. På RC2 sitter det ett motstånd och en LED.
Bild på kopplings kommer inom strax.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Vad har du zenerdioden till?
Användarvisningsbild
DarkSilver

Inlägg av DarkSilver »

Fall i fall :mrgreen:
För att vara helt ärlig, så vet jag inte riktigt. Antar att jag ville vara på den säkra sidan och bolla runt lite med olika idéer på hur man skulle kunna lösa det.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det är så trevligt att ha ett labbagg som har en dedikerad stabil 5V-matning :) ..innan jag hade det hade jag faktiskt en hemmabyggd liten låda med en liten trafo från nåt skrotat, lite kondinmgar och en 5V-regulator.. antar att en bra väggvårta hade gjort jobbet lika bra, men dom var inte lika vanliga på den tiden.

..När man ska ha 3.3V så brukar jag dock sätta en regulator på labbplattan just för att slippa dessa problem.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Kretsen består av en strömkälla på 9V som går direkt till en 7805,

Var är avkopplingen som specas i databladen till 7805 ?
Användarvisningsbild
DarkSilver

Inlägg av DarkSilver »

Om du syftar på de två kondensatorerna som finns specade la jag till dem nu i efterhand, med en viss effekt. Ibland kan processorn åtminstone starta och köras lite innan den dör. Det verkar också som om det har med processorns program att göra. Har jag bara en LED som lyser dör den inte, men om jag vill ha att den blinkar dör den i stort sett direkt.
Programmet och processorn funkar felfritt på PicKit2 plattan för övrigt.

EDIT: Ugh, känner mig lite dum just nu. Jag fick det i alla fall att fungera. Det jag gjorde var att dra MCLR till VDD, något som jag trodde man inte behövde :doh:
Aja, tack för hjälpen i alla fall!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Problem med labbaggregat, HQ Power PS3003 *Löst*

Inlägg av Glenn »

..Det beror ju på om du har slagit av MCLR i din kod eller ej :)

Du bör ju f.ö använda ett lämpligt motstånd som pullup på den, typ 10k eller så.
Skriv svar