VU-mätare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Narii
Inlägg: 36
Blev medlem: 19 september 2010, 17:55:23

VU-mätare

Inlägg av Narii »

Hej, helt ny här - hoppas tråden hamnar rätt nu..

Nu till min fråga, vill lägga till 2st VU-mätare till mitt HI-FI system (analoga-mekaniska) Har googlat i ett par månader nu men hittar aldrig något vettigt...
Så min fråga till er är: hur ska jag koppla VU-mätaren? Är det bara att sätta +- på rätt kanal, eller måste jag ha något kretskort?
Fråga 2, finns det någon i sverige som säljer VU-mätare? Jag har bara hittat på ebay-usa..
Fråga 3, kan man använda amperemätare istället? vill bara ha en nål som hoppar - tycker att de är sjukt snyggt.
(jag har ingen elektriker utbildning utan är en hobby-elektriker (antar jag?)


Mvh: Martin
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7159
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: VU-mätare

Inlägg av psynoise »

En voltmeter vore bättre än en amperemeter där du t.ex kan mäta signalen från cd-spelaren utan att bryta signalkabeln för att mäta.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: VU-mätare

Inlägg av xxargs »

En VU-meter för slutsteg är inte samma sak som en VU-meter för en bandspelare - man måste ha betydligt större dB-omfång för ett slutstegs UV-meter om man skall få visare att börja röra sig även vid mer måttliga lyssningsnivåer.

den gamla protonsteget jag har har dubbla VU-meter med ca 10 cm skallängd med både Wattskala och dB-skala

på Wattskala så startar den med 0.005 Watt (-40 dB) som första skalstreck 15 mm från noll-läget och slutar med 400 Watt (max peakeffekt) i andra ändan (+9 dB) med 0 dB punkt vid 50 Watt (max kontinunerlig effekt) vilket gör att VU-metern har ett omfång runt 60 dB medans en bandspelar-VU-meter ligger bara runt 30 dB mellan ändlägena.

När jag spelar på normalnivå ungefär så att man har svårt att föra en telefonsamtal begripligt samtidigt så ligger jag ungefär mitt emellan 0 och 0.005W i utslag på VU-mätaren.. - så vill man har hoppande visare oavsett nivå man spelar och inte bara när man ligger nära maxnivå så måste VU-mätare täcka in väldigt stor dynamik - minst 60 dB.

Om du inte snor VU-mätarna (med elektronik) från en slaktad HiFi-förstärkare så får du titta efter analoga panelinstrument (svindyra idag när det inte längre tillverkas i stora serier) - själv fixa anpassningselektronik för rätt skalning (bygga lin/log-omvandlare) och följdaktligen också själv måste tillverka nya skalor då det som kommer med vridspoleinstrumenten inte kommer att stämma alls. det betyder också en del mätande och justerande för att kalibrera upp det hela.

bökigt ja - men inte helt omöjligt.
Narii
Inlägg: 36
Blev medlem: 19 september 2010, 17:55:23

Re: VU-mätare

Inlägg av Narii »

Tack för svaren!

Jo min tanke var att köpa någon billig gammal hifi-förstärkare där jag kunde ta elektroniken och mätarna - men har haft otur, hittar inget för rimliga pengar.. (slängde själv för 3 år sen en förstärkare med 2 stora fina VU-mätare...)

Sen att skalan inte stämmer spelar ingen roll (sålänge dom rör på sig).. Jag vill få min nya tråkiga förstärkare att se lite retro ut.
Ja får ta o kika efter förstärkare så återkommer jag när det är dags att starta ett litet projekt!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16889
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: VU-mätare

Inlägg av grym »

du kan ju alltid köpa vu mätare och ha ett vred för att stega dom 10 db per steg, så du får ställa lite manuellt för att få lite utslag
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33067
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: VU-mätare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Har du inte tummen mitt i ögat, eller vad man säger kan du ju sno ihop något själv.
http://sound.westhost.com/projects.htm kan ha något om hur man bygger upp kretsarna kring mätaren.
Och den här grejjen är en riktig cool sak: http://m.bareille.free.fr/vu-in13/vumeter_in13.htm
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45587
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: VU-mätare

Inlägg av TomasL »

Du kan ju alltid köra med en uC och stegmotorer i stället :shock: :D
Narii
Inlägg: 36
Blev medlem: 19 september 2010, 17:55:23

Re: VU-mätare

Inlägg av Narii »

grym skrev:du kan ju alltid köpa vu mätare och ha ett vred för att stega dom 10 db per steg, så du får ställa lite manuellt för att få lite utslag
Var? Har bara hittat på amerikanska ebay. Bra priser men frakten kostar 2-3ggr priset på mätaren.


Tack soundbrigade, ska leta lite på första länken.

---

Tomas nu hänger jag tyvärr inte med hehe. uC?-stegmotorer
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45587
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: VU-mätare

Inlägg av TomasL »

Frågan är ju vad "rimliga pengar" är, elfa har analoga panelinstrument från runt 200:- + moms.

Koppla microkontrollerns AD-omvandlare (PIC eller nått sånt) till källan, räkna om signalen enligt lämpliga formler, styr sedan en stegmotor (med en visare på axeln), vilket då blir ditt visarinstrument.

Då kan du få den upplösning du vill, sätt sedan en lämplig färg-lcd bakom visaren, så kan du generera en lämplig skala.

Många "analoga" hastighetsmätare i bilar är konstruerade på liknande sätt.

Du kan naturligtvis programmera in "skojjiga" effekter också.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16889
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: VU-mätare

Inlägg av grym »

sök på
panel meter vu

finns för ca 70 kr med frakt
Narii
Inlägg: 36
Blev medlem: 19 september 2010, 17:55:23

Re: VU-mätare

Inlägg av Narii »

Har nu beställt 2 mätare, borde komma på tis-ons, tyvärr bara panelerna dvs inget kretskort...
Så min fråga är: behövs det ett? Och isåfall, vad behöver jag göra/bygga? (antar att de inte funkar att bara koppla direkt på förstärkaren..)

Info om panelen:
Ri 1250 ohm
Fullt utslag ca 230µA
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 33067
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: VU-mätare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Rokman
Inlägg: 69
Blev medlem: 28 augusti 2010, 01:10:52

Re: VU-mätare

Inlägg av Rokman »

Den här är rätt sexig...på 80-talet kunde man.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Narii
Inlägg: 36
Blev medlem: 19 september 2010, 17:55:23

Re: VU-mätare

Inlägg av Narii »

Jo visst är den det!
-------------

Okej, den här verkar vara bäst:
http://www.sound.westhost.com/project55.htm
Men nu äre så att ja tycker att de är väldigt flummigt skrivet (iaf för mig..) - vad behöver jag? Och hur ska de kopplas? De där kopplingsschemat verkar vara för er som hållt på länge.
Fråga 2. Dom använder en 50uA-100uA mätare där, min e på 230uA, måste jag ändra något?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18634
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: VU-mätare

Inlägg av 4kTRB »

Flash Star har många snygga analoga VU metrar om du vill köpa
http://www.flashstar.com.tw/showroom.html
Skriv svar