Liten modd av vakuum-påsförslutaren för 99:- på rusta.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
discomike

Liten modd av vakuum-påsförslutaren för 99:- på rusta.

Inlägg av discomike »

Slog till på en då den just nu är nedsatt från 299 till 99kr, kan ju vara skoj att plasta in nåt nån gång.
(http://www.rusta.se/vakuumforpackare_cp90951392.html)

Funkade bra på tunna påsar (följde med en 3-meters rulle som passar i interna hållaren), men tjockare gick den bet på, den har timer så den stänger av värmetråden efter 4,5 sekunder, och för att nolla den måste man lyfta på locket igen, så påsen kanske rör sig lite vilket gör att "dubbeltryck" kan bli fult.

Den har även en vakuumpump, funderade å om man kunde ändra så den kunde blåsa upp påsar med för att skydda innehållet mot tryck.

Jaha, då tar väl vi isär den å ser hur de ser ut:
DSCF3751.JPG
Styrkortet består av 2 trissor och en triac. Tiden bestäms av resistorn R3 (330K) som laddar upp en kondensator och när spänningen når över zenern D4 drar Q1 basen på Q2 låg som stänger triacen.
DSCF3753.JPG
Tyvärr hade jag inga pottar större än 100K som jag tänkte lägga i serie, Fundera på sätta nån omkopplare med lite olika motstånd, och prova sätta ett 100K motstånd extra och kolla tiden: 5,7 sekunder. Provade på lite tjockare plast och gav OK resultat.

Testa även att köra fläkten av centrifugaltyp baklänges, bladen var bakåt normalt, hoppades den kanske skulle skyffla in nån luft när den snurra åt andra hållet, men den sög vakuum då med, så gav upp den tanken.. gick å läste lite på Wikipedia om fläkt-typer.
DSCF3731.JPG
Nöjde mig en enkel switch för hög/låg, kanske byter det mot potentiometer i framtiden om jag hittar nån.. märkte att resultatet varierar en del beroende på hur mkt man kört strax innan, den behåller värmen rätt länge.
DSCF3763.JPG
ESD-påse:
DSCF3765.JPG
Tjockare ESD-påse som är tät för fuktkänsliga komponenter, här orka den inte smälta av utan försegla bara.
DSCF3766.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Fritzell

Re: Liten modd av vakuum-påsförslutaren för 99:- på rusta.

Inlägg av Fritzell »

Ser ju ut att funka fint. Helt klart bra mycket snyggare och seriösare intryck med ESD-påsar som är förslutna på det här sättet. :tumupp:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag köpte en sån där idag eftersom jag är friluftsmänniska och ofta packar om maten (och då är det ju smidigare att kunna vakuumpacka den). Men när jag provade att packa in ett par brödskivor fick jag inte ut luften ur påsen... fläkten dånade på som fan men verkade inte suga nåt... Kan det vara nåt som lossnat inuti?

Det sitter fyra vanliga krysskruvar och två tamperproof (trekantiga skallar), behöver man ha loss alla för att få isär den?
PF013

Inlägg av PF013 »

Jag köpte en sån förra gången de hade dem för 99:-, och bytte den när den inte sög speciellt bra. Den nya var exakt lika dålig. Så den korta recensionen är att den suger. Och inte på ett bra sätt. :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ok, det låter bra, för jag hade ändå tänkt byta till en membranpump jag har ligger:) Fast den pumpen går på 230 V har jag för mig så jag antar att jag åker på att peta dit ett relä (för motorn i den där går väl på DC?).
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Några delar som är värda att rekvirera? :D

Schema? ;)
discomike

Inlägg av discomike »

Schema jag gjorde innan, följde PCBn så blev lite rörigt : P Man får se till att inte trycka ner för mkt i mitten, då blockerar man luftflödet, men ja, fläkten låter brutalt mkt så undviker använda den. Så mkt användbara delar vet jag inte, går kanske bygga nåt med trafon å värmetråden (2x30cm ca.).. men dunno.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Hmm, det kanske var det felet jag gjorde, jag tryckte nog i mitten för att få ordentligt tätt... Får prova ikväll igen.
xxargs

Inlägg av xxargs »

PF013 skrev:Jag köpte en sån förra gången de hade dem för 99:-, och bytte den när den inte sög speciellt bra. Den nya var exakt lika dålig. Så den korta recensionen är att den suger. Och inte på ett bra sätt. :)
om du vill ha bra sug så är det nog bättre att bygga ett damsugaranslutning och styra damsugaren via ett relä.

---

med den lilla radialfläkten i enheten så finns det heller ingen förutsättning att suga med någon större tryckskillnad än några få mm vattenpelare.

titta i en damsugare så har man tre eller fyra radialfläktar efter varandra, mycket större diameter och snurrar med 10 krpm+ med en motor på uppemot 2 hästar och den orka ändå inte suga mer än ca 100 - 150 mm vattenpelare.

om du ersätter motorn med en dremmeln med 30 krpm varvtal på den stackars plastfläkten så kanske du kan få lite mer sug - ja, tills den sprängs...
Skriv svar