Hej på er!
Mitt nya projekt går ut på att gömma en Bluetooth sändare och en liten tryck-knapp inuti en modifierad Markeringspenna och därmed skapa ett verktyg för dold kommunikation.
Det enda sändaren behöver göra är att tala om för Android-mobilen i min ficka huruvida knappen just nu är nedtryckt eller ej.
Tyvärr är jag en mjukvarunörd och jag hade stora problem med el-urserna på KTH så jag är lite osäker på hur jag ska gå tillväga.
Jag hade tänkt använda "BlueSMIRF Gold"http://www.sparkfun.com/commerce/produc ... cts_id=582 från SparkFun. Enligt beskrivningen kan denna komponent användas för "wireless serial cable replacement", men hur ska jag bygga ett seriellt interface mellan denna komponent och tryck-knappen?
I vanliga fall hade man kunnat använda SparkFun's Aurdino krets som interface men det går ju inte eftersom all elektronik som sagt måste få plats i en penna.
Alla tips mottages tacksamt!
Hur Kommunicera knapptryckning Via Bluetooth?
Re: Hur Kommunicera knapptryckning Via Bluetooth?
Vore det inte enklare att slakta ett vanligt BT handsfree dom brukar ha en "svara" knapp. Ganska liten elektronik också.
Är rädd att det inte duger tyvärr. Hittar ingen tillräckligt liten men framför allt så blir det nog svårt att veta huruvida "svara knappen" är nedtryckt just för tillfället eller ej. En Bluetooth Mus skulle ju funka men även de är förstora. Kanske går det att demontera en och använda delarna men det är nog att hoppas på förmycket =(
Om inte jag missminner mig från mitt Bluetooth hackande i början av seklet så kommer knapptryckningarna för ett headset på en seriekanal över bluetooth, samma RFCOM som din serieports adapter kommer använda...
Tyvärr saknar Sparkfun modul någon flödesregleringspinne, annars brukar de vara lättaste sättet att läsa av/sätta 0/1 signaler...
Tyvärr saknar Sparkfun modul någon flödesregleringspinne, annars brukar de vara lättaste sättet att läsa av/sätta 0/1 signaler...