Ladda mobilen trådlöst, hur då egentligen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Ladda mobilen trådlöst, hur då egentligen?

Inlägg av orvar-e »

Läste denna artikel i Ny Teknik, och som vanligt så kund artikeln lika gärna varit publicerad på nån skvaller tidningshemsida. Allt saknas för den som vill veta mer, men dom lyckades iaf avslöjat så mycket som att energin överförs med "magnetisk resonans" ...... nu till min fråga. Vad tusan är det och hur fungerar det, tydligen inte vanlig induktion som man överför energi till el tandborsten med. :?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Ladda mobilen trådlöst, hur då egentligen?

Inlägg av Icecap »

Jorå, precis som med tandborsten faktisk!

Skillnaden är att tandborsten kör med 50Hz, med resonans har man ett par svängningskretsar med samma resonansfrekvens, den ena drivs med en "kraft"oscillator och den andra tar emot och likrikrat.

Faktisk har jag en sådan hembyggd sats liggande, fungerar ganska hyggligt.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Mycket intressant, kan man verkligen skicka nå pulver på det viset? Blir man inte stekt om man skulle råka komma emellan?
Och hur byggde du din makapär, det skulle vara kul att exprimentera lite på det.
Förresten vilka frekvenser pratar vi om här?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Min oscillerar med runt 50kHz. Sändarsteget är ett par transistorer (BC547C) som kör push-pull med vardera 10 varv med mittuttag. Mellan kollektorerna och alltså på "utsidan" av 20 varv har jag monterar resonanskondensatoren, har för mig att det var ett par 220nF.

På sändarsidan är det även 5 varv i mitten där varje ända sitter till var sin bas på var sin transistor, ett motstånd till V+ fungerar som bias.

Mottagaren har då 20 likadana varv, likadan kondensatorer och har då resonans på samma frekvens som sändaren. Över spolen (= svängningskretsen) har jag monterat 4 st 1N4148 som en likriktarbrygga och får då ut spänning/ström på den laddningskondensator som jag har också.

Spolerna är lindat runt en Chivas Regal 20 år för hög kvalitet samt stabiliserat med smältlim så att varven ligger lagom tät och fint.

Har testat att överföra över drygt 10 cm, klarar fint att få en LED att lysa ganska intensivt utan att kräma på speciellt hårt på sändaren, inget som blir varmt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

"Spolerna är lindat runt en Chivas Regal 20 år för hög kvalitet" var nog ett av de bästa konstruktionstips jag läst:)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Men.... en sådan har man ju stående vid idé-bordet jämt, flytande inspitation ju... ;-)

Men OK, jag ska vara ärlig: jag kollade just, det är bara en 12 års :-(

Men då jag har haft den i några år (har massor av idéer ändå) är 20 år nog inte så fel ändå, jag har nog haft den i 6 år eller så.

Jag är ganska sparsam med alkoholhaltiga dryckar...
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Ptja, Chivas är ju blended, trodde man inte brukade bry sig så mycket om ålder då :P

Tror du hade kunnat föra över mycket mer effekt på dubbla avståndet om du använt en flaska Ardbeg eller Lagavullin ;)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nu är det ju inte ÅLDERN som anges på whisky utan hur länge den har lagrats (på fat, innan tappning på flaska). En 12-årig whisky som stått i skåpet i 8 år är inte 20-årig.

Det är därför långlagrad whisky är så mycket dyrare, det tar ju en massa utrymme att lagra.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Petitesser, Nerre, petitesser! (;
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Nu har det totalt spårat ut ......... nyktra till lite och kom on topic igen.
Skriv svar