Klen stator till enduro
-
sunksnubben
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 14 september 2010, 15:02:24
Klen stator till enduro
Hej,
Mina kunskaper inom elektronik är väldigt begränsade och jag hoppas att någon med bättre vetande här på forumet kan komma med synpunkter.
Jag har problem med belysningen på min Honda CRE450HM -03. På tomgångsvarv lyser halvljus väldigt svagt och helljus ännu svagare. Med blinkers eller bromsljus lyser det ännu svagare, och tutan fungerar bara med all belysning avslagen.
Jag har inget kopplingsschema, men har identifierat de två kablar från statorn som, enligt vad jag förstår, matar belysningen. Jag drog ut kontakten för dessa två kablar direkt efter statorn, och mätte spänningen vid tomgångsvarv som visade ca 13 V, dvs utan belastning från belysningen. Vid gaspådrag ökade inte spänningen särskilt mycket, kanske upp till ca 14-15V.
Jag satte sedan ihop kontakten och slog på halvljus. Jag mätte först över samma kontakt, vilket visade ca 6 V. Sedan mätte jag över glödlampan på halvljuset, vilket visade samma spänning. Alltså verkade det inte vara något spänningsfall att tala om mellan stator och lampa.
Jag provade sedan att stegvis slå på blinkers, bromsljus och helljus. Jag mätte spänningen över kontakten (dvs över statorn) och för varje ökning av belastningen så minskade spänningen, som lägst ner till ca 2.5V.
Utifrån mätningarna är min uppfattning att det är statorn som är dålig och inte ger tillräckligt hög effekt när belastningen från belysningen ökar. Men som sagt är jag inte någon stjärna på elektronik, så det kanske är något jag missuppfattar. Hur som helst vill jag undvika att köpa alla delar nya utan att veta vad som är felet.
Problem med belysningen verkar vara ett typiskt fel på HM-hojarna utifrån vad jag läst på MC-forum, men det verkar inte ha retts ut om det är stator, svänghjul eller likriktare som orsakat problem i de fall jag hittat.
Ytterligare en sak som jag är fundersam över är att jag endast kunde mäta upp växelspänning över glödlamporna. Det sitter ju en likriktare/regulator på hojen som jag trodde skulle likrikta strömmen även till belysningen.
Tacksam för svar!
Mina kunskaper inom elektronik är väldigt begränsade och jag hoppas att någon med bättre vetande här på forumet kan komma med synpunkter.
Jag har problem med belysningen på min Honda CRE450HM -03. På tomgångsvarv lyser halvljus väldigt svagt och helljus ännu svagare. Med blinkers eller bromsljus lyser det ännu svagare, och tutan fungerar bara med all belysning avslagen.
Jag har inget kopplingsschema, men har identifierat de två kablar från statorn som, enligt vad jag förstår, matar belysningen. Jag drog ut kontakten för dessa två kablar direkt efter statorn, och mätte spänningen vid tomgångsvarv som visade ca 13 V, dvs utan belastning från belysningen. Vid gaspådrag ökade inte spänningen särskilt mycket, kanske upp till ca 14-15V.
Jag satte sedan ihop kontakten och slog på halvljus. Jag mätte först över samma kontakt, vilket visade ca 6 V. Sedan mätte jag över glödlampan på halvljuset, vilket visade samma spänning. Alltså verkade det inte vara något spänningsfall att tala om mellan stator och lampa.
Jag provade sedan att stegvis slå på blinkers, bromsljus och helljus. Jag mätte spänningen över kontakten (dvs över statorn) och för varje ökning av belastningen så minskade spänningen, som lägst ner till ca 2.5V.
Utifrån mätningarna är min uppfattning att det är statorn som är dålig och inte ger tillräckligt hög effekt när belastningen från belysningen ökar. Men som sagt är jag inte någon stjärna på elektronik, så det kanske är något jag missuppfattar. Hur som helst vill jag undvika att köpa alla delar nya utan att veta vad som är felet.
Problem med belysningen verkar vara ett typiskt fel på HM-hojarna utifrån vad jag läst på MC-forum, men det verkar inte ha retts ut om det är stator, svänghjul eller likriktare som orsakat problem i de fall jag hittat.
Ytterligare en sak som jag är fundersam över är att jag endast kunde mäta upp växelspänning över glödlamporna. Det sitter ju en likriktare/regulator på hojen som jag trodde skulle likrikta strömmen även till belysningen.
Tacksam för svar!
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11905
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: Klen stator till enduro
Dessa hojar har väl inget batteri, och då är det väl fullt normalt att lyset inte är speciellt starkt på låga varvtal? Likadant med en bil om batteriet är dåligt.
-
sunksnubben
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 14 september 2010, 15:02:24
Re: Klen stator till enduro
Japp, det stämmer.
Dock tycker jag inte att det är rimligt att det lyser så pass svagt som det gör. Det känns t.ex. lite osäkert i trafikren när den inte klarar att tända bromsljuset på tomgångsvarv. Dessutom hjälper det inte att varva upp ordentligt, utan den klarar ändå inte att tända helljus och bromsljus samtidigt.
Dock tycker jag inte att det är rimligt att det lyser så pass svagt som det gör. Det känns t.ex. lite osäkert i trafikren när den inte klarar att tända bromsljuset på tomgångsvarv. Dessutom hjälper det inte att varva upp ordentligt, utan den klarar ändå inte att tända helljus och bromsljus samtidigt.
Re: Klen stator till enduro
Detta är ju en endurocykel, inte meningen att du ska köra den i trafiken även om den är LV-reggad. =)
Kolla på www.soe.se, där har många löst det genom att faktiskt montera ett batteri...
Kolla på www.soe.se, där har många löst det genom att faktiskt montera ett batteri...
-
sunksnubben
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 14 september 2010, 15:02:24
Re: Klen stator till enduro
Jo, den är LV-reggad och motarddäck sitter på så tanken är att jag ska köra den i trafik, även om man kan tycka att man bör köra den någon annanstans. : )
Hur som helst, förr eller senare lär det bli problem hos besiktningen om jag inte årgärdar belysningen.
Men tack för tipset, dock ser jag batteri som ett alternativ längre ner på listan.
Hur som helst, förr eller senare lär det bli problem hos besiktningen om jag inte årgärdar belysningen.
Men tack för tipset, dock ser jag batteri som ett alternativ längre ner på listan.
Re: Klen stator till enduro
Finns många som lindar om statorn på sina yamahacyklar vet jag, jag har inte orkat göra det själv då mitt framlyse består av en perforerad plåt, kan vara ett tips även det.
-
sunksnubben
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 14 september 2010, 15:02:24
Re: Klen stator till enduro
Tack!
Jo, finns även bra utbud av nya eldelar (stator, svänghjul, liktiktare/regulator etc.) så det går ju relativt enkelt att åtgärda statorn om det är den som är felet.
Mitt problem handlar mer om att, utifrån de mätningar jag gjorde, försöka avgöra om det är statorn som är defekt.
Jo, finns även bra utbud av nya eldelar (stator, svänghjul, liktiktare/regulator etc.) så det går ju relativt enkelt att åtgärda statorn om det är den som är felet.
Mitt problem handlar mer om att, utifrån de mätningar jag gjorde, försöka avgöra om det är statorn som är defekt.
Re: Klen stator till enduro
Det borde stå i verkstadshandboken vilken resistans lindningen/-arna ska ha, samt eventuellt även obelastad spänning vid ett angivet varvtal.
Re: Klen stator till enduro
Det är inte helt ovanligt att dessa spolar bränner ihop. Har själv en XR600 med samma problem.
Man brukar kunna se på själva spolarna vilken som har förkolnat genom att öppna o kolla.
Jag har lindat om min spole ett par gånger , brukade vara så att 1 eller 2 av 10 spolar har brännt ihop
till en klump. Se till att du får fatt på tråd som tål höga temperaturer om du skall linda om..
Värre har det varit när spolen till CDI tändningen börjat förkolna. Då blir hojen mer o mer svårstartad kall.
Och man vet inte om det är ett choke ,bensin eller otur problem. Har då o då fått bogseras igång ,,
När den sedan startar varm tänker man inte på problemet.
Förloppet gå så sakta att man inte i början "kopplar" att det är ett spolproblem...
Man brukar kunna se på själva spolarna vilken som har förkolnat genom att öppna o kolla.
Jag har lindat om min spole ett par gånger , brukade vara så att 1 eller 2 av 10 spolar har brännt ihop
till en klump. Se till att du får fatt på tråd som tål höga temperaturer om du skall linda om..
Värre har det varit när spolen till CDI tändningen börjat förkolna. Då blir hojen mer o mer svårstartad kall.
Och man vet inte om det är ett choke ,bensin eller otur problem. Har då o då fått bogseras igång ,,
När den sedan startar varm tänker man inte på problemet.
Förloppet gå så sakta att man inte i början "kopplar" att det är ett spolproblem...
Re: Klen stator till enduro
Ricks Motorsport Electric har många prylar för bättre prestanda.
http://www.ricksmotorsportelectrics.com ... Series.php
http://www.ricksmotorsportelectrics.com ... Series.php
-
sunksnubben
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 14 september 2010, 15:02:24
Re: Klen stator till enduro
Hojen är lite ovanlig, i princip en CRF450R som utrustats med belysning av Honda-Montesa. Det är alltså inte Hondas original elsystem, så Hondas CRF450R-handbok fungerar inte. Jag tror inte att det finns någon verkstadshandbok för CRE450HM eftersom de är rätt ovanliga.
Dock är tändningssystemet samma på CRF450R och CRE450HM, som jag förstått det. I handboken för CRF450R finns det avgivet resistans för spolarna för tändningen, och det har jag mätt i sommar att det låg inom rätt intervall. Det är möjligt att spänning även finns angivet någonstans, jag får leta vidare i boken.
I samband med det tog jag lös motorkåpan och kollade in statorn, har lagt upp ett par bilder på den. Plasten är lite bortskrapad men det vet jag inte vad det har för betydelse för statorns funktion. Svårt att se på bilderna om spolarna är brända eller inte när de är täckta av plast överallt förutom där det är bortskrapat. Kanske hade synts mer om jag hade tagit loss den från motorkåpan och kollat baksidan. Lättstartad är den dock både varm som kall.
Som sagt så är inte problemet riktigt hur jag ska byta/reparera stator, utan mer att utesluta att svänghjul, likriktare/regulator eller något annat kan orsaka den svaga spänningen. Jag tolkar ju det som att den låga uppmätta spänningen beror på att statorn är klen, av någon orsak.
Dock är tändningssystemet samma på CRF450R och CRE450HM, som jag förstått det. I handboken för CRF450R finns det avgivet resistans för spolarna för tändningen, och det har jag mätt i sommar att det låg inom rätt intervall. Det är möjligt att spänning även finns angivet någonstans, jag får leta vidare i boken.
I samband med det tog jag lös motorkåpan och kollade in statorn, har lagt upp ett par bilder på den. Plasten är lite bortskrapad men det vet jag inte vad det har för betydelse för statorns funktion. Svårt att se på bilderna om spolarna är brända eller inte när de är täckta av plast överallt förutom där det är bortskrapat. Kanske hade synts mer om jag hade tagit loss den från motorkåpan och kollat baksidan. Lättstartad är den dock både varm som kall.
Som sagt så är inte problemet riktigt hur jag ska byta/reparera stator, utan mer att utesluta att svänghjul, likriktare/regulator eller något annat kan orsaka den svaga spänningen. Jag tolkar ju det som att den låga uppmätta spänningen beror på att statorn är klen, av någon orsak.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Klen stator till enduro
Här är en tråd som kan vara av intresse.
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=189734
Att mäta kortslutningsström, samt obelastad spänning, vid några olika varvtal, är nog en god start att gå vidare ifrån.
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=189734
Att mäta kortslutningsström, samt obelastad spänning, vid några olika varvtal, är nog en god start att gå vidare ifrån.
Re: Klen stator till enduro
Den såg inte så kul ut att felsöka på. Hur många sladdar har du ut från spolstommen ?
Kan man se om där är en spole som är till tändningen samt då 7 till belysningen.
Då borde man kanske kunna lägga på en låg växelspänning på kablarna till ljusspolen och sedan kolla vilka stommar som blir magnetiska och kanske kan bedömma de som hela.
Eller kan man ta en halv transformatorkärna som man matar med 50Hz och håller mot respektive stomme samtidigt som man mäter utspänningen från statorn
Detta fodrar klart lite "bra att ha grejer" på arbetsbänken. tex en vrid trafo
Kan man se om där är en spole som är till tändningen samt då 7 till belysningen.
Då borde man kanske kunna lägga på en låg växelspänning på kablarna till ljusspolen och sedan kolla vilka stommar som blir magnetiska och kanske kan bedömma de som hela.
Eller kan man ta en halv transformatorkärna som man matar med 50Hz och håller mot respektive stomme samtidigt som man mäter utspänningen från statorn
Detta fodrar klart lite "bra att ha grejer" på arbetsbänken. tex en vrid trafo
Re: Klen stator till enduro
Spolarna brukar ha en resistans på under en ohm normala värden är 0,1-0,4 och så
-
sunksnubben
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 14 september 2010, 15:02:24
Re: Klen stator till enduro
bearing: Jag ska läsa den tråden, det verkar intressant.
BMI: Det är sex sladdar på stammen ut ur motorkåpan. Det är möjligt att det går att avgöra vilka spolar som hör till vad, jag ska kolla på det när jag tar isär den nästa gång. Tyvärr har jag begränsad tillgång av elgrejer, men det var bra tips och jag ska fundera på om det är något jag kan gå vidare med.
Biker: I samband med att jag tog bilderna mätte jag resistansen på "exciter coil" som enligt vad jag förstår matar CDI:n. Jag mätte dock på kablarna för "exciter coil" som kommer ut ur motorkåpan, osäker om det är skillnad jämfört att mäta direkt på "exciter"-spolen. Resistansen jag mätte låg kring 10 ohm vilket var inom rätt intervall enligt handboken.
BMI: Det är sex sladdar på stammen ut ur motorkåpan. Det är möjligt att det går att avgöra vilka spolar som hör till vad, jag ska kolla på det när jag tar isär den nästa gång. Tyvärr har jag begränsad tillgång av elgrejer, men det var bra tips och jag ska fundera på om det är något jag kan gå vidare med.
Biker: I samband med att jag tog bilderna mätte jag resistansen på "exciter coil" som enligt vad jag förstår matar CDI:n. Jag mätte dock på kablarna för "exciter coil" som kommer ut ur motorkåpan, osäker om det är skillnad jämfört att mäta direkt på "exciter"-spolen. Resistansen jag mätte låg kring 10 ohm vilket var inom rätt intervall enligt handboken.
