Felsökning av audioförstärkare, en kanal svag
Felsökning av audioförstärkare, en kanal svag
Söker fel på min sovjetiska Odisseij; ena kanalen är väldigt svag (eller den andra väldigt stark?), ca 1/3 av amplituden på den andra utan belastning.
Utsignalen ser i övrigt bra ut på skopet, båda halvvågorna ser ut som de ska, ingen distorsion.
Har mätt så mycket som att båda kanalerna är likadana efter ingångskondensatorerna. Slutsteget får biasström som det ska.
Börjat trace:a kortet och mätt halvledare samtidigt, alla effekttransistorer förefaller hela. Var kan man tro felet finns, vad bestämmer förstärkningen egentligen?
Finns en del elektrolytkondensatorer förstås men kan de påverka på det sättet?
Utsignalen ser i övrigt bra ut på skopet, båda halvvågorna ser ut som de ska, ingen distorsion.
Har mätt så mycket som att båda kanalerna är likadana efter ingångskondensatorerna. Slutsteget får biasström som det ska.
Börjat trace:a kortet och mätt halvledare samtidigt, alla effekttransistorer förefaller hela. Var kan man tro felet finns, vad bestämmer förstärkningen egentligen?
Finns en del elektrolytkondensatorer förstås men kan de påverka på det sättet?
- Synesthesia
Re: Felsökning av audioförstärkare, en kanal svag
På en gammal Tandbergförstärkare blev det just som du beskrev det, en kanal blev svagare än den andra, och det var en elektrolyt som blivit dålig, när jag bytte den blev kanalerna lika igen.
Fick det tipset på diyaudio.com också, om en kondensator i feedbacken till ingångs-ltp:t tappar kapacitans kommer förstärkningen att falla till 1.
Så där långt har jag ritat upp schemat nu: http://users.abo.fi/jskata/odisseij.pdf
Antar att det mest intressanta, feedbacken, fortfarande saknas - förutom att C14 är misstänkt. Alla elektrolyter finns med iaf.
Antar att det mest intressanta, feedbacken, fortfarande saknas - förutom att C14 är misstänkt. Alla elektrolyter finns med iaf.
Du kan ju prova att kifta den komponenten du misstänker mellan kanalerna och se om problemet följer med...
Det är inte bara en dålig pot?
Det är inte bara en dålig pot?
Nepp, har inga pottar i signalvägen, signalen kopplad direkt till slutsteget.
Schemat uppdaterat, http://users.abo.fi/jskata/odisseij.pdf . Börjar nästan ha kartlagt hela nu.
Nu har jag fått tag på schema, finns på http://mexan1k.info/info/images/6/62/Od ... ort_19.jpg
- Synesthesia
Det enklaste sättet att hitta trasig elektrolyt är väl att bara prova parallellkoppla med en annan kondensator på lite olika ställen och hör om det blir nån skillnad.
Nu har jag fått den att fungera som den ska. Bytte C4 och C14, mätte med skopet och började fundera - var det inte denhär kanalen som var svag? Varpå jag bytte även C3 och C13 dvs på andra kanalen och därefter var båda kanalerna lika.
Borde byta elektrolyter innan man alls börjar felsöka.
Borde byta elektrolyter innan man alls börjar felsöka.