Med reservation för att det är dags att gå och lägga sig...
Dela upp fjäderkraften i horisontella och vertikala komposanter. Sätt
Ftot = total fjäderkraft
Fx = kraft i x-riktningen
Fy = kraft i vertikal riktning
alfa = vinkeln mellan horisont och fjäder
D.v.s. i horisontalläge så blir
Fx = Ftot * cos (alfa) = 26/sqrt(8² + 26²) = Ftot * 0,96
Fy = Ftot * sin (alfa) = 8/sqrt(8² + 26²) = Ftot * 0,29
Fx ger ingen effekt så länge parallellogrammet är horisontellt. Vinklas det (nedåt eller uppåt) så bör Fx ge en kraft som vill dra parallellogrammet in mot väggen, d.v.s. bort från horisontalläget. Detta ger då också en nedtryckande resp. lyftande kraftkomponent, som det borde gå att räkna med på ungefär samma sätt som ovan.
Edit: Detta betyder alltså att det blir en instabil lösning om friktionen är noll. Är kraften lite för stor i horisontalläge så kommer parallellogrammet att dras uppåt, vilket ger en ännu större lyftkraft, som drar parallellogrammet ännu mer uppåt, o.s.v. Åt andra hållet blir lyftkraften mindre, vilket ger att det sackar ännu mer. Å andra sidan är detta med konstant fjäderkraft, och den blir ju större om parallellogrammet sackar, och mindre om det lyfter...
