Batterikälla, klippa strömmen när den går under 11v

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JoTaB

Batterikälla, klippa strömmen när den går under 11v

Inlägg av JoTaB »

Tja!

Har byggt en liten stereo med en ta2020 baserad stärkare i. Saken är den att förstärkaren inte gillar när spänningen rasar då batterierna tar slut (den går sönder...) så jag undrar hur man bäst gör en liten krets som ser till att strömmen klipps vid kanske 11v? Jag tänker mig dioder med spänningsfall och ett relä eller så.. men ni har säkert bättre idéer.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Batterikälla, klippa strömmen när den går under 11v

Inlägg av grym »

spänningsreferens, ex lm4040, en komperator eller op och sedan så släpper man spänningen till förstärkaren, ex via relä eller transistor
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Borde det inte gå med en 11v Zener?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Zenerdioder har ett temperaturberoende, detta är anledningen till att det finns spänningsreferenser.

Sättet som grym beskriver är bra, använd en P-MOSFET för att styra strömmen, den drar mindre effekt än ett relä och det är ju batteridrivet...

Och en viktig sak: ha en positiv återkoppling! På det vis ska spänningen stiga till en bit över värdet den klipper på, då undvikas "pump"-effekten som är: batteri slut, förstärkaren stängs av, batteriet är inte lika belastat = spänningen stiger, förstärkaren slås på osv.
discomike

Inlägg av discomike »

Du skulle kunna använda sleep-ingången för chippet för att stänga av det, slipper du relä eller kraftig transistor för att bryta supply (och förlusterna över den). Den kommer fortsätta att dra lite ström då, men det är nog försumbart.
Powwe

Inlägg av Powwe »

Ritade ihop en P-MOS lösning med zener som du kan prova. Till och frånslag påverkas naturligtvis lite av temperaturen men är nog tillräckligt bra i de flesta fall.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Men ingen återkoppling finns varför den skulle slå på och av konstant.

Eller rättare: det finns en AC-återkoppling som definitivt vil få den att slå av och på "konstant", det ska såklart vara en DC-återkoppling.
Powwe

Inlägg av Powwe »

Visst är det bättre med en DC-återkoppling, fast jag såg inget oönskat uppträdande i simuleringen.
Här kommer i alla fall ett förbättrat förslag. Mer temperaturstabil och med DC-medkoppling som ger den nödvändiga hysteresen.
ON/OFF sker runt 11V i grafen (1V/div).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Att du inte såg något problem i simuleringen beror väl på att du inte simulerade ett dåligt batteri (du har nog för låg inre resistans i batteriet, 50 mohm bara, ett dåligt batteri har väl betydligt högre inre resistans?).
JoTaB

Inlägg av JoTaB »

grym skrev:spänningsreferens, ex lm4040, en komperator eller op och sedan så släpper man spänningen till förstärkaren, ex via relä eller transistor
Förstärkaren har en Sleep och en Mute-pin... Dessa borde ju kunna användas till att fimpa den när spänningen gått lågt nog. Har du något exempel på hur en krets med komparator etc. hade kunnat se ut? Jag är inte så kunnig inom området ännu.

Tack!
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Det enklaste (men lite tråkigt, jag vet) :)
http://www.kjell.com/?item=44129
Skriv svar