Enkel effektreglering av "lampa"

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
marQs^

Enkel effektreglering av "lampa"

Inlägg av marQs^ »

Jag måste bygga en ny effektreglering till mitt elunderställ. Jag har ledsnat på att mina kretsar går sönder... och funderar på att köpa något färdigt, eller om jag får förslag på någon idiotsäker bra krets så kanske jag bygger en till... Jag har tidigare använt en timerkrets, men det verkar som att 555orna har max inspänning på 15V och mitt fulladdade 14,8V litiumbatteri verkar ge mer än så...

Det spelar egentligen ingen roll på vilket sätt effekten regleras, antingen med pwm som jag kört med tidigare eller någon form av spänningsomvandlare. Effekten är som mest på 60W när jag kör oreglerat.

Jag skulle vilja ha någon form av krets som jag kan reglera värmen under dyket genom att slå på och av elunderstället ett antal gånger för att få en viss effekt.
Jag kan inte pic programmering och jag har bara 2 poler som jag kan bryta. Det finns för tillfället ingen möjlighet att dra fram någon extra sladd för styrningen, utan jag måste klara mig med dessa 2.

Jag hade en fundering på att köpa någon motorstyrning till RC modeller, men de verkar lite dyra...

PS det är bra om det går att göra så att det blir hyfsat vattentätt, genom att tex gjuta in i epoxy eller annat.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Enkel effektreglering av "lampa"

Inlägg av Icecap »

Det är väl bara att bygga en 555-lösning fast med en ICM7555 som tål 18V (ELFA 73-270-96 till 6,72 + moms i DIP8). Finns som ytmonterat också, då lite billigare.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det går väl att spänningsreglera 555:an med en 7812 eller liknande? Vad har du kopplat på utgången?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

7555 drar ju dessutom MYCKET mindre ström än vad 555 gör :) ..Bra när man kör batteridrift, men kanske inte så viktigt om man ändå bränner effekt i dessa mängder som ett elunderställ tar.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

När spänningsgränsen är så pass låg ändå vill en LM7808 vara mer stabil men annars är det rätt. Självklart styr 555 (7555)'an en drivtransistor (N-MOSFET tror jag är bäst men även bipolär kan duga), den ska göra det iaf.
marQs^

Inlägg av marQs^ »

jesse: Tidigare har jag kört med en irf540 mosfet på utgången för att kunna driva understället.

Jag skulle alltså kunna bygga en likadan krets som jag har med en 7555a.. men helst skulle jag ju vilja ha så att jag kan reglera effekten under dyket, det kan jag inte nu eftersom jag inte kommer åt någon pot.

Det finns ingen färdig krets att köpa? Jag har som sagt smått ledsnat på att mina går sönder...
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Om det är frågan om att reglera värme så kan du ju köra på mycket låg hastighet (1 Hz) och då kan man ju koppla mosfet-gaten direkt till 555:ans utgång (via 100 ohm) utan något extra drivsteg. 7808 är bättre förstås (med de obligatoriska kondensatorerna). Många MOSFETar klarar 8 volt på gaten utan att Ron ökar, vissa fungerar ner till 4 volt, eller 2.5 volt...

Om du inte kommer åt poten, skulle det fungera med två tryckknappar? en "höj" och en "sänk"? Eller nån slags joystick.... eller var sitter kretsen nånstans?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Han har grejerna innanför en torrdräkt om jag inte minns fel. Så två tryckknappar skulle ju kunna fungera, men det blir ju en rätt komplex krets kring dem.
marQs^

Inlägg av marQs^ »

Japp, jag har grejerna innanför en torrdräkt.

Jag har en ett separat batteripack där jag har kretsen och batteriet.
Från den går det en sladd till torrdräkten som bara har en 2-polig koppling.
I torrdräkten har jag nu en enkel sladdbrytare på en av polerna som jag kommer åt genom dräkten.
Så just nu bryter jag bara ena polen för att stänga av elunderstället.

Eftersom kontakten mellan dräkten och batteripacket bara har 2 poler har jag alltså svårt att få fram någon mer pol för styrning. Med dessa 2 poler måste jag både få både styrningen och strömmen till understället.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Ska man bara PWM-styra effekten, så borde det inte behövas mer än två trådar oavsett om styrningen sitter i ena eller andra änden. Dock så behöver ju isåfall kontrolldelen (knappar eller pot) sitta tillsammans med själva PWM-delen. Antingen sitter båda delarna vid batteriet och sedan två trådar till dräkten, eller två trådar med kräm till dräkten så sitter allting där.
Super7

Inlägg av Super7 »

Hur mycket reglering behövs? Fullt ös och ett fast läge mellan 25%-75% ?
Med den lösningen skulle det kunna gå med 2 sladdkontakter efter varandra där den ena är av/på och den andra fullt ös / reglerat. Jag har ingen färdig kopplingslösning men det borde gå att få 555:an att göra så...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag kan enkelt komma på en simpel lösning (i användandet): en mikroprocessor.

Den styr PWM-delen och en knapp styr effekten:
* Superlångt tryck = stäng av = effektläge 0.
* Långt tryck = sänk effekten ett steg.
* Kort tryck = höj effekten ett steg.

3-4 steg skulle väl klara biffen.

Kort tryck ska vara kanske 1 sekund
Långt tryck kanske 5 sekunder
Superlångt tryck kanske 10 sekunder
marQs^

Inlägg av marQs^ »

Jag behöver egentligen bara 2-3 effektlägen, även om det inte vore fel med 4.
Full effekt är egentligen för varmt, så egentligen skulle det duga med 50% och 75%, men det vore ju inte fel att även ha 25% och 100%. Självklart måste jag även ha 0%.

vfr: Din lösning lät som att jag kanske skulle klara av att bygga den själv, men det vore inte fel med lite hjälp med ett kopplingschema, så att jag inte gör fel...

Icecap: Det låter som en alldeles utmärkt lösning, problemet är mest att jag inte kan något om microprocessorer. Men du kanske kan hjälpa till lite?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Mitt inlägg var egentligen inte en komplett lösning på själva effektstyrningen med PWM, utan bara ett inlägg i diskussionen ang. två trådar eller flera trådar mellan batteri och dräkt. Det måste sedan kombineras med lämplig effektsyrning. Jag hade definitivt gjort som Icecap, men så pysslar jag också med såna saker. Det är inget problem att göra en PWM-lösning med flera lägen och t.ex en vippomkopplare eller liknande bistabil omkopplare. Däremot är det mera jobb att att få till det med bara momentana tryckknappar.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag antar att vattentemperaturen kan variera en del mellan olika tillfällen och därmed behöver effekten kunna varieras. Men jag kan tänka mig en automatisk lösning också där du förinställer ett värde beroende på vattentemperaturen. När du startat så börjar den med 100% effekt i en minut och sedan byter den till det reglerade värdet för att hålla värmen. Skulle kanske fungera hyfsat om du lär dig ungefär hur det ska ställas in i förväg.
Skriv svar