Riktig nybörjarfråga om kondensatorer...
Riktig nybörjarfråga om kondensatorer...
Hej och ursäkta en nybörjarfråga. Är betydligt mer musiker än elektronikexpert och jag reparerar en synthesizer från tidigt 80-tal. En av de åtta rösterna fungerar inte filterenvelopet på och jag hittade en 104K-kondensator som var kortsluten (gav inget motstånd alls med voltmetern till skillnad från de andra) vilket är en känd orsak till detta fel. Har nu lött dit en ny 104K men problemet tycks egendomligt nog kvarstå och jag begriper inte varför. Dock: när jag nu mäter med voltmetern är motståndet över denna kondensator en bråkdel (ca en tjugondel) av de andra. Kan detta vara orsaken till att problemet kvarstår, d v s finns det andra egenskaper hos en kondensator utöver själva kapacitansen? Den nya kondensatorn ser verkligen annorlunda ut jämfört med de mycket större 80-talskomponenterna men jag förutsatte att sådant inte har någon betydelse...?
Bästa hälsningar
Olof A
Malmö
Bästa hälsningar
Olof A
Malmö
Re: Riktig nybörjarfråga om kondensatorer...
> Den nya kondensatorn ser verkligen annorlunda ut...
Bilder !
Bilder !
Själva kondensatorn bör inte leda någon ström alls om den är hel (dvs. ohmmetern visar ---- ), men det kan ju finnas andra komponenter parallellt med kondensatorn som är felaktiga (fler trasiga kondensatorer?)
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det låter som att du mätt på dina kondensatorer då de satt på plats i synthen.
Då har du mätt på flera andra komponenter samtidigt.
En kondensator har i princip oändlig resistans då du mäter med ett mätinstrument.
Swech
Då har du mätt på flera andra komponenter samtidigt.
En kondensator har i princip oändlig resistans då du mäter med ett mätinstrument.
Swech
Hej igen!
Ah - nu förstår jag bättre! Jag förstod egentligen inte varför jag fick ett resistensvärde men självklart är det någon annan väg strömmen går. Har kopplingsschemat här: Det är alltså 8 likadana kretsar, en för varje röst. Den defekta kondensatorn (som gav noll ohm med voltmetern) är 104-kondensatorn i mitten. Jag mäter alltså från punkten ovanför kondesnatorn mot jord någon annanstans helt enkelt för alla åtta kretsarna och något ytterligare måste vara fel i den defekta kretsen. Får forska ytterligare antar jag. Här är för övrigt en bild där man ser skillnaden mellan kondensatorerna... Tack för hjälpen så långt!
Olof
Ah - nu förstår jag bättre! Jag förstod egentligen inte varför jag fick ett resistensvärde men självklart är det någon annan väg strömmen går. Har kopplingsschemat här: Det är alltså 8 likadana kretsar, en för varje röst. Den defekta kondensatorn (som gav noll ohm med voltmetern) är 104-kondensatorn i mitten. Jag mäter alltså från punkten ovanför kondesnatorn mot jord någon annanstans helt enkelt för alla åtta kretsarna och något ytterligare måste vara fel i den defekta kretsen. Får forska ytterligare antar jag. Här är för övrigt en bild där man ser skillnaden mellan kondensatorerna... Tack för hjälpen så långt!
Olof
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Den nya kondensatorn är keramisk medan orginalen ser ut att vara plastfolie typ.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Keramiska kondingar har en benägenhet att distordera (pga av piezeelektrisk effekt), men det kanske inte gör något i en synt som ju ska vara personlig i klangen.
Det andra är att det alltid är svårt att mäta på kondingar i och runt OPAMPar eftersom (speciellt) ingångar antar konstiga (spännings)värden när det rimligen borde ligga inspänningar där. Men OPAMPar lyder alldeles egna lagar ...
Det andra är att det alltid är svårt att mäta på kondingar i och runt OPAMPar eftersom (speciellt) ingångar antar konstiga (spännings)värden när det rimligen borde ligga inspänningar där. Men OPAMPar lyder alldeles egna lagar ...

Tack!
Har upptäckt att det bara är när strömmen är tillslagen som resistensvärdet över den nya kondensatorn är annorlunda, annars får jag inte fram några skillnader så jag antar att felet kan vara någon annanstans. Vet inte vad som händer om någon av op-amparna är trasiga. Är det värt att prova att byta ut dem...?
Har upptäckt att det bara är när strömmen är tillslagen som resistensvärdet över den nya kondensatorn är annorlunda, annars får jag inte fram några skillnader så jag antar att felet kan vara någon annanstans. Vet inte vad som händer om någon av op-amparna är trasiga. Är det värt att prova att byta ut dem...?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Billiga sådana, så om de sitter i socklar ... nähä, det gör de inte.
En variant är att mäta två kretsar och jämföra. Ett oscilloskop skulle inte sitta snett.

En variant är att mäta två kretsar och jämföra. Ett oscilloskop skulle inte sitta snett.
Mäter du resistans på en spänningssatt krets får du nog räkna med att värdena blir lite "konstiga". 

Min tanke med att mäta med spänning på var från början att jag kunde studera hur envelopet genererades genom att mäta spänningen som skickades till filtret (vilket gick bra, potentialen sjönk och steg som den skulle för alla kretsar utom den defekta). Antar att det inte var överbegåvat att sedan börja mäta resistens över kondensatorerna för att se om någon var kortsluten utan att stänga av först. Å andra sidan - om resistensen i alla de sju andra kretsarna beter sig på ett sätt och den defekta på ett annat så måste det väl bero på något i alla fall...?
Symbolen för GE[1-4] i schemat var ny för mig. Vad är det för komponent?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Det är 4066-switchar. Det hela är mycket konstigt. Med ström på i fullständigt viloläge får jag för de "friska" kretsarna ingen potentialskillnad mellan vare sig jord eller +15V vid punkten vänster om 3.3k-motståndet vid 104-kondensatorn (se bild ovan och nedan). I den defekta kretsen får jag däremot en skillnad om (mycket knappt) 15V här jämfört med +15V (men ingen jämfört med jord).
Bifogar två bilder till av hela kretsen samt beskrivningen av hur denna fungerar. Jag testade 1/4 I 3-4-5-switchen och den verkar stå öppen mot jord medan den inte tycks göra det på de andra.
Ursäkta att jag uppdaterade inlägget innan jag hann se att någon svarade, trodde inte att någon annan var uppe så här dags. Tack för tipset, får forska mera i morgon...
Bifogar två bilder till av hela kretsen samt beskrivningen av hur denna fungerar. Jag testade 1/4 I 3-4-5-switchen och den verkar stå öppen mot jord medan den inte tycks göra det på de andra.
Ursäkta att jag uppdaterade inlägget innan jag hann se att någon svarade, trodde inte att någon annan var uppe så här dags. Tack för tipset, får forska mera i morgon...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Olof A 5 september 2010, 00:57:47, redigerad totalt 2 gånger.
Kolla styrsignalerna till de analoga switcharna (Sustain Level, Release Clock t.ex).
Stämmer de överens mellan kanalerna ?
Switcharna verkar vara 4066'or och de verkar sitta hård inlödda.
Jag skulle prova att byta 4066'a på den avvikande kanalen.
Stämmer de överens mellan kanalerna ?
Switcharna verkar vara 4066'or och de verkar sitta hård inlödda.
Jag skulle prova att byta 4066'a på den avvikande kanalen.