Windows 7 och com portar

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Open
Kontakt:

Windows 7 och com portar

Inlägg av Open »

Precis uppgraderat från xp till win 7 samt bytt de flesta komponenter i datorn, nu när jag ska kommunicera med mitt fanuc PMC så går det inte. Eftersom mitt nya moderkort inte har någon RS-232 port så köpte jag detta kort http://www.vscom.de/4462.htm#top efter att jag läst att det var kompatibelt med nya windows.

Nu efter jag har installerat drivrutinerna så får jag upp detta i enhetshanteraren
Bild

Så här ser inställningar i mitt program ut
Bild

Mitt problem är då jag ska skicka och ta emot program. Skickar jag till exempel från min svarv till datorn så blir koden fel-läst i datorn, det är bara en massa konstiga tecken och inte det program som jag skickade. Skickar jag däremot till svarven från datorn så får jag upp felmeddelande "071 communication error". Jag är medveten om att det är någon inställning som är fel men jag kan inte förstå vilken, har prövat ändra både port och ett flertal kombinationer av inställningar av "baudrate" vs "databitar" samt "paritet", saken är att jag har 0 koll vad det gör för skillnad då jag inte vet vad det ens är!?

Kan det vara så att windows 7 inte är kompatibelt med seriell kommunikation?
Är det någon som är duktig på detta med seriell kommunikation och kan ge mig en hjälpande hand så är jag evigt tacksam.?
Användarvisningsbild
swesysmgr

Re: Windows 7 och com portar

Inlägg av swesysmgr »

Win7 funkar utmärkt med seriel kommunikation men antal databitar, paritet m.m. måste ställas in rätt, annars blir bytesen som kommer fram till mottagaren något helt annat än vad den väntat sig.

Ingen paritet, 8 datatabitar, en stopbit brukar vara vanligast. Program som kör i en lägre hastighet än 9600bps är nog inte så vanligt heller.

Enda säkra sättet är att kolla i manualen vad din maskinhårdvara i andra änden vill ha, svårt att gissa om konstruktören där byggt in hårdvaruhandskakning eller liknande. Du har ingen annan äldre dator kopplad mot en liknande maskin du kan titta på och skriva av inställningarna?
Open
Kontakt:

Inlägg av Open »

Jo du har troligtvis rätt. jag tror jag har kvar maskininställningarna för cnc programmet, skulle kunna kolla vad dom säger. Annars får jag nog kolla maskinens manual och börja leta parametrar, men de 2 böckerna på ca 650 sidor vardera ser inte så frestande ut om det finns en enklare lösning :P

Jaja, jag får ta det på måndag. trevlig helg.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Har en laptop med Win7, petade i en dubbel COM-port men fan om den ville kännas vid den. Det var FTDI-kretsar så en koll på deras hemsida löste installationsproblemen.

Sedan körde jag ett DOS-program från 1800-talet för att överföra data mellan laptop'en och ett PLC-modul, fungerade perfekt!

Så Win7 är fullt kompatibelt med seriell kommunikation.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

-kanske låter självklart men se till att både in o utgående kanal har samma sträng.
I Siemens Sinumerik kan man ställa in till fräsen att ta emot 7,2,0 Jämn 1200 men sända på helt annat
som 8bit.........4800. Du har ju moderna maskiner men inte omöjligt att du har samma typ av "mask".

Sen borde väl dina maskiner klara 56kb/s ? så slipper du göra som jag, att dricka kaffe varje gång man skickar 15 rader :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Open skrev:men de 2 böckerna på ca 650 sidor vardera ser inte så frestande ut om det finns en enklare lösning :P
Det finns väl en innehållsförteckning?

Det kan ju vara så att det går att konfigurera hastigheten på maskinen också, och vi kan ju då aldrig lista ut vad du (eller nån annan) en gång i tiden har ställt in den på.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

-har du video och tryckluft hemma? Filma o bläddra så kan vill lösa problemet :lol:

Leta på:
RS 232
I/O seriellt
communication
Paritet, Baudrate, måste finns ett helt kapitel om seriell komminikation i boken?
Hänger du inte med ta ett kort på o förklara så finns det alltid någon som fattar hur de har tänkt.

Minns jag rätt så brukar det vara com2 som är DEFAULT för den har den lägre adressen,
COM1 3F8 4. COM2 2F8 3. COM3 3E8 4. COM4 2E8 3 ... kanske onödigt vetande det sista men alltid
någon som undrar vafför då?

Gjorde ett snabbt överslag. Om du gör en transmissionsmask så har du 180 möjligheter/maskin att göra fel........
är nog snabbare att hitta ett DOS prog. som letar i porten men det hjälper inte för du måste ändå justera mask
på både in/ut. Allså läs....
Vad heter styrsystemet?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

I Win XP och senare kommer man inte åt portarna på vanligt sätt varför adresserna är ganska likgiltiga! Man kan väl ladda in en DLL som ger tillgång till dessa portar (vet ej om det fungerar på Win7) men det kräver att programmet som sköter kommunikationen är gjord för detta sätt vilket är ganska osannolikt.

Men ett program som öppnar porten via en vanlig Win API fungerar tydligen utmärkt, någon jag har märkt med de DOS-program jag använder till SioX, de är från år 2k.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ingen av NT serien har några som helst problem med serieportar.
Detta är ett typexempel på felkonfigurerade portar, gör din läxa, konfigurera rätt sedan funkar det.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Detta stämmer nog som är Fanuc ISO Protocol: (E,7,x)

NB: Baud rate default here is 4800 (10), with protocol of E,7,2.
Hela tabellen med maskinmasken till vänster och pc protokollet till höger

http://www.kfasllc.com/rs232_161821.htm
Lycka till....inte en sida du behövde läsa i din bok..... :D
Open
Kontakt:

Inlägg av Open »

Det löste sig genom att jag laddade den sparade maskininställningsfilen som jag hade gjort en backup på (tur det). Så nu funkar iaf kommunikationen med svarven, dock vet jag att fräsen använder en annan baudrate, så man kanske skulle ställa den på 9600 också för att göra det enkelt.

Ett jättetack för all hjälp!
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Nu är jag inte i maskinbranschen men blir det inte onödigt långa ställtider med så låg hastighet på överföringen av programmet till maskinen? Åtminstone 57600 bitar per sekund borde allt tillverkat de senaste tio åren klara tycker jag? Det är sex gånger snabbare än 9600 bps.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Hur vart protokollet att se ut, när det fungerade?
Open
Kontakt:

Inlägg av Open »

swesysmgr skrev:Nu är jag inte i maskinbranschen men blir det inte onödigt långa ställtider med så låg hastighet på överföringen av programmet till maskinen? Åtminstone 57600 bitar per sekund borde allt tillverkat de senaste tio åren klara tycker jag? Det är sex gånger snabbare än 9600 bps.
Hehe, jag skulle inte oroa mig så mycket, största programmet jag har ligger väl på en 30kB ungefär. ;)

9600 bitar
Jämn paritet
7 databitar
1 stopbit
Ingen handskakning
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Ok, det överföringshastigheten som var fel alltså?
Skriv svar