Fråga om CADINT

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
ChristianS

Fråga om CADINT

Inlägg av ChristianS »

Har någon här jobbat med CADINT (pcb och schema) och vad tyckte ni om det?
Jag jobbar fn. med Altium och har en kund som kört i CADINT och det kan vi inte importera i Altium så vi funderar på att köpa in CADINT men är det skit så tänker vi göra om allt arbete i Altium.
danwi

Re: Fråga om CADINT

Inlägg av danwi »

Jag körde lite med CADint för ett antal år sedan (kanske sådär 2003-2004) och var inte imponerad. De flesta cad-program är ett under av användarvänlighet om man jämför med hur CADint var då. (Altium Designer är ju riktigt trevligt :)) Sen får man väl hoppas att det gått framåt på dessa 6-7 år.

Någon med färskare erfarenhet?
limpan4all

Re: Fråga om CADINT

Inlägg av limpan4all »

Jag kör CadInt PCB och gillar den stenhårt, schemadelen har inte ett för mig korrekt användningsfilosofi.
Det går att göra i princip vad som helst med CadInt men det är inte enkelt att ta sig dit, dokumentationen är ett antal generationer för gammal och jag misstänker att inlärningströskeln är rätt hög.

Det jag inte gillar med schemadelen:
I Cadint så är PCB layouten "kung" och schemat en konsekvens av layouten (stycklistan byggs utifrån layouten).
Jag föredrar att schemat är "kung" och layouten en konsekvens av schemat dvs ren forward annotation ALLTID.
I CadInt så cadar man schemat, detta ger extra merjobb när man vill ändra på saker och ting, men är bättre om man ritar av ett pappersschema.
Jag föredrar att rita schemat och åstadkomma alla logiska anslutningar i postprocessorn, dvs jag konstruerar/ritar direkt i schemaprogrammet vartefter mina ider poppar upp med massor av ändringar.
I Cadint kan man inte titta på flera egenskaper (endast en egenskap kan beaktas) för att automatiskt lägga till nya egenskaper vilket förenklar oerhört vid skapande av stycklistor.
En ganska bra koppling mot Specctra autorouter.

Kort sagt jag gillar layoutdelen, men jag hatar schemadelen och använder den inte om ingen kund tvingar mig...
Skriv svar