PA: Bygga en gitarrförstärkare
PA: Bygga en gitarrförstärkare
Jag är helt ny här på forumet, men jag har läst lite liknande trådar och tyckte att det här verkade som ett bra ställa för min tråd.
Jag ska alltså, tillsammans med en kompis, bygga en gitarrförstärkare; och som nämnt ovan kommer detta att vara vårt projektarbete. Vi går båda natur, och har ingen större erfarenhet av att bygga elektronik - vi är dock ganska tekniskt lagda. Dessutom har vi 100 (eller iaf 80-100) timmar lektionstid avsatt för detta.
Angående förstärkaren så hade vi tänkt oss en relativt enkel gitarrkombo. Alltså en pre-amp, med treble, mid, bass samt möjlighet att överstyra (helst stegvis, typ som "drive" på en vanlig förstärkare); en power-amp, med volymkontroll, samt en låda med högtalare. Det vore kul att göra en rörförstärkare, jag kan tänka mig att man får mer bang/buck då, men jag har även hört att dom ska va rätt farliga i o m höga spänningar (eller, ja, 2-300V iaf).
Eftersom pengarna kommer ur egen ficka, och vi antagligen inte kommer använda förstärkaren mycket mer än till projektet, vill vi gärna att den ska vara så billig som möjligt.
Så till att börja med:
- Någon som har några allmäna funderingar/tips?
- Någon som har några konkreta ideér (kopplingsscheman o.s.v.)
Tack på förhand!
Jag ska alltså, tillsammans med en kompis, bygga en gitarrförstärkare; och som nämnt ovan kommer detta att vara vårt projektarbete. Vi går båda natur, och har ingen större erfarenhet av att bygga elektronik - vi är dock ganska tekniskt lagda. Dessutom har vi 100 (eller iaf 80-100) timmar lektionstid avsatt för detta.
Angående förstärkaren så hade vi tänkt oss en relativt enkel gitarrkombo. Alltså en pre-amp, med treble, mid, bass samt möjlighet att överstyra (helst stegvis, typ som "drive" på en vanlig förstärkare); en power-amp, med volymkontroll, samt en låda med högtalare. Det vore kul att göra en rörförstärkare, jag kan tänka mig att man får mer bang/buck då, men jag har även hört att dom ska va rätt farliga i o m höga spänningar (eller, ja, 2-300V iaf).
Eftersom pengarna kommer ur egen ficka, och vi antagligen inte kommer använda förstärkaren mycket mer än till projektet, vill vi gärna att den ska vara så billig som möjligt.
Så till att börja med:
- Någon som har några allmäna funderingar/tips?
- Någon som har några konkreta ideér (kopplingsscheman o.s.v.)
Tack på förhand!
Re: PA: Bygga en gitarrförstärkare
Mer bang/buck och billigare kan jag nästan garantera att en rörstärkare inte blir...
- prototypen
Med tanke på hur komplicerat det verkar vara bara att laga en gitarrförstärkare http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=44396
så har ni ett drygt projekt framför er.
I tråden finns ett kopplingsschema men det finns enklare med mera integrerade kretsar.
Protte
så har ni ett drygt projekt framför er.
I tråden finns ett kopplingsschema men det finns enklare med mera integrerade kretsar.
Protte
Köp ett rörstärkar kit från exempelvis www.musikding.de
Innehåller ju alla komponenter som behövs och kostar inte skjortan!
Men läs på innan ni börjar.
Som du själv säger är det höga spänningar och det kan vara bra att ha koll på hur man t.ex. laddar ur kondingar och mäter rätt m.m.
Innehåller ju alla komponenter som behövs och kostar inte skjortan!
Men läs på innan ni börjar.
Som du själv säger är det höga spänningar och det kan vara bra att ha koll på hur man t.ex. laddar ur kondingar och mäter rätt m.m.
Om prislappen är det viktigaste tycker jag att ni ska kolla efter gamla förstärkare. Se till att de har fungerande transformatorer, högtalare, kabinett och gärna ett stort chassi så ni har lite svängrum. Betala så nära nada som ni kan.
Mitt tips är någon gammal Fender-förstärkare, de har ofta scheman/layouter som är lätt att förstå. Dock, de är inte alltid ritade enligt principen IN från vänster till höger UT, eller spänning högre upptill jord nertill.
1. Se efter vad det är för slutsteg i den pensionerade förstärkaren.
2. Ta reda på så mycket ni kan om transformatorerna. Ofta kan man få en exakt spec om man vet förstärkarmodell och trafons serienummer.
3. Bestäm vilket slutsteg förstärkaren ska ha. Finns fördelar med att ha typ samma rör uppsättning som originalet.
4. Bestäm vilket försteg förstärkaren ska ha, eq etc. Det här samt högtalarelementet avgör i mångt och mycket hur den kommer att låta.
5. Bestäm hur ni ska montera alla komponenter, eyelet-board, turret-board, pcb-kort etc.
6. Värm upp lödjärnet och löd så det ryker.
Mitt tips är någon gammal Fender-förstärkare, de har ofta scheman/layouter som är lätt att förstå. Dock, de är inte alltid ritade enligt principen IN från vänster till höger UT, eller spänning högre upptill jord nertill.
1. Se efter vad det är för slutsteg i den pensionerade förstärkaren.
2. Ta reda på så mycket ni kan om transformatorerna. Ofta kan man få en exakt spec om man vet förstärkarmodell och trafons serienummer.
3. Bestäm vilket slutsteg förstärkaren ska ha. Finns fördelar med att ha typ samma rör uppsättning som originalet.
4. Bestäm vilket försteg förstärkaren ska ha, eq etc. Det här samt högtalarelementet avgör i mångt och mycket hur den kommer att låta.
5. Bestäm hur ni ska montera alla komponenter, eyelet-board, turret-board, pcb-kort etc.
6. Värm upp lödjärnet och löd så det ryker.
Jag hade tagit reda på vad förstärkare bör klara av:
Bandbredd; hur långt ner i frekvens går en gitarr, samt hur högt måste förstärkaren klara av för rätta soundet? Välj högtalare efter eran specifikation, förstärkare är enklare att fixa.
Vill ni ha en transparent förstärkare där distorsion ligger innan slutsteget eller ska det vara inbakat i varandra?
Vilken typ av filter är lämpligt till equalizern?
osv.
Konstruera sedan en del i taget efter era specifikationer för att bygga ihop allt mha moduler. T.ex distorsionseffekt -> equalizer -> volymkontroll -> slutsteg -> högtalare. Om ni inte har tid eller kompetens till alla delar finns nog en hel del att hitta färdigt eller som byggsats.
Bandbredd; hur långt ner i frekvens går en gitarr, samt hur högt måste förstärkaren klara av för rätta soundet? Välj högtalare efter eran specifikation, förstärkare är enklare att fixa.
Vill ni ha en transparent förstärkare där distorsion ligger innan slutsteget eller ska det vara inbakat i varandra?
Vilken typ av filter är lämpligt till equalizern?
osv.
Konstruera sedan en del i taget efter era specifikationer för att bygga ihop allt mha moduler. T.ex distorsionseffekt -> equalizer -> volymkontroll -> slutsteg -> högtalare. Om ni inte har tid eller kompetens till alla delar finns nog en hel del att hitta färdigt eller som byggsats.
Okej.. Min erfarenhet av billiga transistorförstärkare är dock inget vidare. Rör lär bli lite dyrare, men då kan man nog få det att låta rätt schyst. Dessutom kan vi ev. få rören.Meduza skrev:Mer bang/buck och billigare kan jag nästan garantera att en rörstärkare inte blir...
Vi var mer inställda på att fixa allt själva, snarare än att köpa ett kit. Känns som det borde bli billigare, och det är lite roligare att göra från scratch. Så vi är mer intresserade av ritningar/kopplingsscheman till inte allt för avancerade förstärkare.spufuz skrev:
[text]
Du menar alltså att köpa/överta gamla, ej fungerande, förstärkare - men med fungerande transformator, högtalare, kabinett o.s.v? Det låter som en rätt bra idé, förslag på var man kan leta - har svårt att se att man skulle hitta trasiga förstärkare på ex. Blocket.se.überfuzz skrev:
[text]
Eftersom vi inte är speciellt kunniga när det gäller byggande av förstärkare tänkte vi försöka ritningar på en kombo, gjord för just gitarr. Däremot gillar jag, iofs, din idé med att bygga allt i moduler. Det borde göra det lättare att hitta ritningar, i o m att man kan kombiner, och även förenkla byggandet. Vi hade dock tänkt hålla det ganska enkelt: ngn form av distorsionseffekt, ev. en equalizer (typ 3-bands) och ett slutsteg (med volymkontroll).psynoise skrev:
[text]
Sedan hade jag lite funderingar ang. transformatorer och elektronrör:
- Hur viktigt är det att man har exakt de rör som anges i ett kopplingsschema? Om man ska ersätta ett rör, vilka specs. måste överensstämma?
- Vilka egenskaper hos transistorer varierar, och vad krävs för att en transistor ska passa i en förstärkare?
Senast uppknuffad av IsseBisse 14 september 2010, 15:59:19.