Granite devices servomotorstyrning och sedan spindel

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Agwan

Granite devices servomotorstyrning och sedan spindel

Inlägg av Agwan »

Hej,

Suget stiger mer och mer efter att sätta igång med mitt fräsbygge. Jag har ju alla delar utom de elektroniska.

Däri kommer också mina frågor. Är det någon som använt granite devices servomotorstyrningar? Fungerar de bra? Hur kraftsatte ni dem, det blir ju en himla massa effekt om man har tre servomotorer på 600W styck. Så det är egentligen att jag inte ser hur jag för en minsta rimlig penning skall få tag i ett lämpligt nätagg. Motorerna jag har är på 180V, så jag vill helst inte gå under 120V på dem.

Sedan är det där med spindel. Hur dimensionerar man en sådan? Maskinen är tänkt vara någon form av flatbädd på 2x1.5m ungefär. Tänkt att fräsa mest trä och kanske aluminium. Min känsla är att 3 kW är för mycket. 1.5 kW känns mycket också, men det kanske är det som måste till, eller? Något direkt tips? Jag vill gärna ha med styrenhet och spindel i ett paket.

Jag hade ju gärna sett att maskinen fick en verktygsväxlare också, men projektet är redan komplext nog, och det verkar inte finnas några självklara val när det gäller sådana.

Vänliga hälsningar!
/Anders
Användarvisningsbild
Lapin

Re: Granite devices servomotorstyrning och sedan spindel

Inlägg av Lapin »

Hej.

Kolla in mitt fräsbygge tillsammans med länkarna i första inlägget. Jag använder mej av Granite Devices drivare och det står dessutom en massa om nätagget.

Lycka till!
Agwan

Inlägg av Agwan »

Du har rätt. Det är mycket som stämmer överense. Jag har skummat igenom nu, skall läsa noga när jag har chansen.

Det är jäkligt surt att alla stora fina kondingar slutar på 100V och jag gärna skulle vilja gå en bit ovanför det. Vad är det för spänning specad på dina BLDC? Jag måste sätta två kondingar i serie för att klara min spänning, och de är ju duktigt dyra.

Du har inte fräst något med din spindel ännu? Det vore intressant att få veta om de duger för att fräsa i tex aluminium. Det är ju trots allt en gravyrspindel. Eller är det jag som inte förstår benämningarna?
Användarvisningsbild
Lapin

Inlägg av Lapin »

Motorerna ligger på 48VDc och är på 660w styck.

Jag har inte hunnit pröva sindeln än men det är flera stycken på det här forumet samt cnczone som kör den bra i alu och trä så det ska nog gå bra.
Agwan

Re: Granite devices servomotorstyrning och kraftagg

Inlägg av Agwan »

Är det någon som har provat att beställa kraftaggregat från Antek (http://www.antekinc.com)? De aggregaten ser ju skitbra ut. Jag som behöver 140V och typ 1500W slipper hålla på och seriekoppla 48-voltare som är switchade. Det är ju så mycket bättre med linjära agg.

Fast de lär ju inte ha agg för 230V förståss kom jag på nu. :(
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ser ju inte ut att de har 140V/1500 rakt av heller, fråga dom.
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
PS-15N140R12 ska ju vara 140V, 1500W plus en 12V lina lämplig att driva VSD-E med. Det saknas info om just detta agget men de andra jag tittade på så står det att dom är omkopplingsbara för 115/230V på primären. Men som sagt, säkrast att dubbelkolla. Lär väl gå på en slant att skicka.....
Agwan

Inlägg av Agwan »

Jag tror det är bättre med ett switchat agg till 12-volten till drivarna och annan elektronik. Dels för att logiken helst skall ha en stabil och fin spänning. Dels vill jag inte att någon 12-voltsdel skall sno typ 25% av tillgänglig effekt (de gör alltid logikdelen aldeles för stor andel av effekten). Och dels för att jag vill bryta matningen innan trafosarna med nödstopp eller enablesignal/disable och då vill ha logikspänning kvar.

Men om några av aggen är omkopplingsbara så lär alla vara lika. Jag har dock skickat iväg en fråga om att få databladet på PS-15N140. Dvs 1500W till bara 140V. Det här ser väldigt lovande ut.

Fraktar gör de inte på så här tunga trafosar internationellt. Så jag får skicka den till en halvt avlägsen kontakt jag har i USA som kan skicka med den i någon container som skall till sverige.

Edit: Såg nu att de faktiskt har alternativet att ha regulerat 12V 1A eller oregulerad 2A. Är osäker på om 1A räcker. Jag tror dock ändå att jag kör ett separat switchat agg på 12-volten.
H.O

Inlägg av H.O »

VSD-E drar 200mA plus det du plockar ut på +5V linan för encoder och annat. Jo, visst grejen var just att du kan få med stabiliserad 12V men du gör helt rätt i att ta ett separat agg så du kan lämna det igång och bara bryta "motor-spänningen" vis nödstop etc. Tänkte inte riktigt färdigt där....
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

:oops:

Jag kollade bara på trafos, kanske man skulle kollat på rätt ställe :P
Agwan

Inlägg av Agwan »

Ja, fast det var inte så lätt tecno, eftersom bilderna för nätagg också bara visar trafosar. En inte helt genomarbetad sida kanske. Men det kan jag ta eftersom de har det jag vill ha och det till ett bra pris.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Hmm, fan vad detta var struligt då. Det verkar som att de motorer jag har är på 85V. Det märkliga är att de satt tillsammans med tre andra typer av motorer som jag vet är på 200V. Och alla drevs på 72V.

Det kanske är dags att sätta sig ner med papper och penna och google och skriva ner allt, hitta datablad och speca alla delar iaf elektriskt.
Användarvisningsbild
cobree
Kontakt:

Inlägg av cobree »

Hej,

Jag använder till ett koncept projekt en stor industri trafo 230/110 VAC som jag sedan likrikta med en stor kondling, och en urladdning resistor, temporärt... men givetvis bättre med switchat... för spänningen till VSD använder jag Traco switchade.. 12V.
Drivern inköpt hos Robotservice VSD-XE den styr en 1.2kW servomotor, samt en 100W. Dessa styr jag ifrån Labview.
H.O

Inlägg av H.O »

Det går ju att köra en 200V motor på 72V men då når den inte upp i märkvarvrtal och därmed inte i märkeffekt.

Servomotorer (AC och BLDC) kan ju ofta, likt induktionsmotorer, Y- eller D-kopplas, det är möjligt att 200V-märkningen gäller vid Y-kopplig och att motorn är omkopplad till D och därmed bättre matchad till 72V matningen. Exakt hur spänning/ström förhållandena ändras mellan Y och D kan jag inte svara på på rak arm, förhoppningsvis är det nån som vet.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag har kört min VSD-A på två 48V-agg uppskrämda till 60V. Dock så skulle jag behöva lite mer kräm, har 750W Sanyo-Denki servon som jag skulle vilja driva, 120V 10A borde räcka för att labba med. Jag har två servon men bara en drivare för tillfället och vet inte ens om jag kommer att använda dom i ett fräsbygge.
Jag har bara testat min VSD-A i ca 10 minuter men den gjorde det den skulle!
Funderar dock på att sälja den och köpa två VSD-E om jag bestämmer mig för att använda båda i någon maskin.
Skriv svar