Sätta i en kondensator på 1,9 farad i datorn

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
pitoya

Sätta i en kondensator på 1,9 farad i datorn

Inlägg av pitoya »

Hej

Robin heter jag och detta är mitt första inlägg på detta trevliga forum.

Jag köpte nyligen tre nya hårddiskar till min kära dator. Sätter i dem trycker på start, datorn blinkar till och dör. Plockar bort diskarna och mäter datorns strömförbrukning. Den ligger på ca 200-300w när man belastar den. PSUn är på 500w så jag tycker inte att det ska vara något problem. Min teori är därför att startströmmen är för hög. Hur löser man detta? Med en kondensator såklart. Jag hade en liggande som jag hade köpt in till ett ljudbygge för nått år sen.

Så min plan är att koppla den över den tungt belastade 12v linan. Uppladdningen tänkte jag sköta med en separat transformator, likriktare och spänningsregulator. Man ska alltså först ladda kondensatorn sedan starta datorn. hela tanken är att avlasta PSUn under starten.

Det är hela idén. Nu vill jag gärna ha kritik. Kan detta orsaka skador på elektroniken i datorn, är det dömt att misslyckas, startströmmen kanske inte alls är högre än strömmen under drift. vad vet jag?

Bild
Kondensatorn i fråga
victor_passe

Re: Sätta i en kondensator på 1,9 farad i datorn

Inlägg av victor_passe »

Låter osannorlikt att det är startströmmen som spökar.
Disken startar nämlingen inte på 100% utan rampar upp sin motor-effekt, iaf de jag har haft isär.

Men sätt du in din kondensator, men jag tror inte att det hjälper...
sneaky

Inlägg av sneaky »

Köp en ny PSU istället. Eller, öppna upp den och leta efter rackiga kondensatorer. Har haft ett par tre stycken agg som betett sig på liknande sätt och i samtliga hittade jag kondensatorer som lättat på trycket.
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

En sån stor konding på en plats där tillverkaren inte har tänkt sig en konding - den har definitivt potential att förstöra saker. Berätta gärna hur du hade tänkt sköta inkopplingen av den. Thyristor/triac och en lämplig triggerkrets?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Att det är startströmmen som är för hög tycker jag låter alldeles rimligt, jag har själv haft precis de problemen. (Fast jag hade fyra diskar som satt i en Drobo som inte ville starta, om man inte ploppade i diskarna en och en. Ny PSU löste problemet).

Jag rekommenderar att skaffa en ny PSU istället för att börja experimentera, hur ska du t.ex. se till att inte spänningen smiter in bakvägen till moderkortet? Låter som risky business i mina öron :)
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

Vad har du för PSU, märke, modell och ålder?

Troligtvis är PSU'n för gammal eller av dålig kvalité.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Du skulle ju kunna bryta varje disk med en 2polig brytare så du kan koppla in dem med någon sekunds mellanrum när du startar.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Ibland finns det inställningar för "staggered spin-up" i BIOS som är till för att lösa just såna här problem. Moderkortet drar då igång diskarna med ett kort mellanrum mellan varje.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Du skulle ju kunna bryta varje disk med en 2polig brytare så du kan koppla in dem med någon sekunds mellanrum när du startar.

Hur löser det problemet när strömmen kommer tillbaka efter ett strömavbrott ??

Nej, självklart ska hela lösningen klara detta. Antingen genom att strömmen räcker till
som det är eller genom att diskarna inte startas upp samtidigt.

> Fast jag hade fyra diskar som satt i en Drobo som inte ville starta, om man inte ploppade i diskarna en och en.

En sådan borde ju fixa det med automatik. Min Netgear startar de 4 diskarna med ca 5 sek intervall.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Tja då ska du ju ladda upp jättekondningen också samtidigt med ditt stackars nätagg.

Tror du behöver ett nytt. Jag har ett 300W här som klarar 5 diskar utan problem.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

sodjan skrev: En sådan borde ju fixa det med automatik. Min Netgear startar de 4 diskarna med ca 5 sek intervall.
Förvisso, men med korrekt PSU (den jag hade fått med hade ett känt fel) existerar inte problemet :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

De som du kanske inte riktigt har insett är att innan den där kondensatorn är uppladdad så ser den ut som en kortslutning för nätaggregatet. Då kommer alltså med jättekondingen att få ÄNNU HÖGRE startström...
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag har kört med 200 watts nätagg och 20+ diskar. 300watt och 30+ diskar... Byt nätagg. måste vara urusel kvalitet eller kasst.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Nerre skrev:De som du kanske inte riktigt har insett är att innan den där kondensatorn är uppladdad så ser den ut som en kortslutning för nätaggregatet. Då kommer alltså med jättekondingen att få ÄNNU HÖGRE startström...
Han tänkte ju ladda upp den med separat trafo.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

sodjan skrev:> Du skulle ju kunna bryta varje disk med en 2polig brytare så du kan koppla in dem med någon sekunds mellanrum när du startar.

Hur löser det problemet när strömmen kommer tillbaka efter ett strömavbrott ??
Om man inte sitter med en dator som har AT aggregat eller liknande så ska datorn normalt inte starta av sig själv bara för att strömmen kommer tillbaka.
Skriv svar