Spänning till relät saknas

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
MatsN

Spänning till relät saknas

Inlägg av MatsN »

Så står det på min skärm på combimillen då jag startar den. Lyckades köra z-axeln i några pryttlar som låg under och då bröt den. Sen dess är det vad som står vid uppstart. Har alldeles nyss fått hem den så man vill ju gärna ha igång den. Köpte den av Bobbox här på forumet. Sjukt fint skick på maskinen. Nån skråma på bordet men inga borrhål eller annat. Sen är färgen nästan i nyskick. Den måste ha stått i nåt hörn på en skola å ingen har vågat använda den :lol:

Edit: Det är Heidenhain TNC 145 system på den.
Användarvisningsbild
säter

Re: Spänning till relät saknas

Inlägg av säter »

Du kan börja med att läsa den här tråden.
Där var det samma problem.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 41&start=0
MatsN

Inlägg av MatsN »

Ska läsas. Har även fått tips från tecno som ska provas. Men nu är det björnjakt.
MatsN

Inlägg av MatsN »

säter skrev:Du kan börja med att läsa den här tråden.
Där var det samma problem.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 41&start=0
Från Sledneck.
Raderar vissa felmedelanden i Heidenhain.
Håll End knappen intryckt.

Alternativt vet ej om det det funkar i 155:an
men 426 går det.
Två personer bör man vara om man inte har långa armar:

1:Stäng av maskinen
2:Ett finger håller MOD knappen intryckt.
3:Finger två,tre eller gud startar maskinen och voila en
ny meny uppenbarar sig
Har ingen End knapp på min. Eller är jag för trött för att se den. Nån MOD knapp hittar jag inte heller. Nu har jag varit uppe sen 02.30 så jag kan ha sett i syne åxå.
Bobbox

Inlägg av Bobbox »

Testa med att dra ut sladden, vänta några minuter, sätt i sladden och gör en ny uppstart.
När det står "Spänning till relät saknas" så tror jag man skall vrida på en sån där ratt näst längst upp till höger på skåpet.
MatsN

Inlägg av MatsN »

Provat sladdtricket men det funkar inte. Det stod så första gången och då kvitterade man bort det med den knappen du pratar om men nu funkar det inte. Tycker det är märkligt då Correan på jobbet kör man bara tillbaka om man kör stopp och det är Heidenhain på den.
MatsN

Inlägg av MatsN »

Plockade bort gränsläget och då kom jag vidare i menyn. Går det att bara håll in ena nocken då man kör referenser? För sätter jag tillbaka det så är det väl samma visa igen antar jag. Och utan så går den ju ännu längre ner i z.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det du beskriver med Correan, där har du antagligen bara kört i mjukgränsläge, då är det bara att jogga av.
På din egen maskin har du lyckats köra på hårdgränsläget, det kan vara lite trixigare att köra loss från.
Ibland blir man tvungen att handskruva loss från gränsläge.

Jag skulle tippa att du kan återmontera gränsbrytaren köra som vanligt.
MatsN

Inlägg av MatsN »

Sant som du säger, det är "hårdgränsläget" som gått i. När jag tar bort brytaren så kommer jag vidare till referenskörningen men trycker jag in ena nocken händer det inget och trycker jag in den andra går externa nödstoppen i.

Så jag kan inte sätta tillbaka brytaren för då bryter den. Går det att komma förbi referenskörningen i början eller måste man köra den först? I så fall vete f-n hur jag ska göra för att lyckas.
MatsN

Inlägg av MatsN »

Nån som vet om det går att veva axlarna manuellt på combimillen?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

På min går det i alla fall, bara att ta bort kåpan på motsatt sida från motorn på X. Y har jag i bommen så jag öppnar bakre kåpan. Z öppnar jag en lucka i knäet och kommer åt broms/drivrem.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag är inte säker om jag uppfattat situationen rätt, men jag tycker det verkar som att maskinen inte uppfattar referensnocken och går vidare ända till hårdgränsläget.
Mjukgränslägesfunktionen blir väl inte aktiverad innan man har nollat maskinen?
MatsN

Inlägg av MatsN »

tecno skrev:På min går det i alla fall, bara att ta bort kåpan på motsatt sida från motorn på X. Y har jag i bommen så jag öppnar bakre kåpan. Z öppnar jag en lucka i knäet och kommer åt broms/drivrem.
Den luckan har jag öppnat. Du menar den som sitter på vänstra sidan då man står framför maskinen.?

På motoraxeln ovanför remhjulet sitter det nån skiva med nån skala eller nåt. Är det bromsen? Det är enda stället man kommer åt och det känns inte riktigt rätt att vrida med nån tång eller nåt på den.
MatsN

Inlägg av MatsN »

säter skrev:Jag är inte säker om jag uppfattat situationen rätt, men jag tycker det verkar som att maskinen inte uppfattar referensnocken och går vidare ända till hårdgränsläget.
Mjukgränslägesfunktionen blir väl inte aktiverad innan man har nollat maskinen?
Jo den känner nog den för när jag tänker efter så körde jag nog lite snabbtransport :vissla:

Ingen aning hur den fungerar men problemet nu är att när jag ska köra den i referens så går den neråt i z. Innebär att utan brytaren så går den i botten. Skulle vilja komma förbi referenskörningen och köra upp den i z alt veva upp den för hand. Om det nu går.
Bobbox

Inlägg av Bobbox »

Om jag fattade det rätt när jag pratade med Mats så kördes referenskörningen först.
Sen kördes bordet ner tills det tog tvärstopp för att maskinfötterna låg under bordet. hårdgränsbrytaren kanske bara var nån millimeter ifrån att bryta.
Reboota fräsen och den vill ner till referensnocken som den gått förbi och stannar vid hårdgränsnocken.
Om man inte vill veva upp maskinen så får man ta bort hårdgränsnocken och sätta referensnocken nån halvmillimeter ifrån dess brytare.
Starta upp maskinen och låta den gå ner till den nu flyttade refnocken och alla refnockar, sen köra upp bordet (där gäller det att vrida ratten åt rätt håll).
Sätta tillbaka nockarna på rätt plats och göra en ny reboot.
Men det känns nog säkrare att veva upp den :)
Skriv svar