Sanera Argonite brandskyddsgas.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Spruft

Sanera Argonite brandskyddsgas.

Inlägg av Spruft »

Min blivande verkstad är ett gammalt serverrum fyllt med gas..
DSC00706.JPG
DSC00705.JPG
DSC00703.JPG
DSC00704.JPG
Andra bilden visar vart 5st Argonitbehållare satt inkopplade. Såvitt jag förstår har det varit ett helt slutet system i rummet. Problemet nu är att det fortfarande luktar gas. Jag vet inte hur Argonit luktar men skulle gissa på att det är rester kvar i rummet och kanske i rören som skall plockas bort.

Hur får man ut det? Har vädrat i flera dagar.

Sen är det en stor filserver, sista bilden, som skall ut. Vem köper en sådan i sverige? Finns även groteska mängder patchkabel och paneler.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: Sanera Argonite brandskyddsgas.

Inlägg av hcb »

Wikipedia säger att "Argonite is a name brand and registered trademark owned by Ginge-Kerr for a mixture of 50% argon (Ar) and 50% nitrogen (N2).", med andra ord borde själva gasen vara totalt luktfri och bortvädrad på några timmar. Både Ar och CO2 är dock tyngre än luft, så i princip skulle det kunna finnas kvar i fickor, men jag har svårt att tro det när du har vädrat såpass grundligt. Släppte man ut gasen när man rev rummet?
Om det är argoniten som lämnat lukt efter sig skulle jag tro att det beror på att man satt någon form av luktspårämne till gasen så att eventuella läckor upptäcks innan det blir farligt. I så fall hjälper nog bara vädring, vädring och med vädring. Det borde dock vara helt ofarligt att vistas i lokalen.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Tack för svaret.

Själv vart jag lite sömnig av gasen men det kan ju vara för att det är så stökigt :roll:
xxargs

Inlägg av xxargs »

vad är det för typ av doft - samma som 'gasol'? (dvs. etymerkaptan - samma som etanol fast syret är bytt till svavel i molekylen). Det finns andra typer av kaptaner med lite olika doft men gemensamt är att det behövs så otroligt lite av dessa för att lukta väldigt mycket. kaptanerna hör till världens mest illaluktande ämnen både till 'intryck' och hur lite som behövs för att det skall kännas.

När det gäller gasol så skvättar man in 14 ml per _ton_ gasol (ca 2 m^3) och det skall ändå kännas skarpt illaluktande när halten når 20% av LEL i luft(1/5-del av halten för att det skall kunna brinna)...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är ju inte säkert att det är rester från gasen som luktar, det kan ju vara annat som luktar? Rentav mögel?

Eller känns det att det luktar starkare från slangarna?
Användarvisningsbild
kiwi

Inlägg av kiwi »

Jag hade ringt leverantören och förklarat läget. De kan säkert svara på dina frågor om lukten och kanske rentutav är intresserade av att montera ned systemet och ta med sig hem.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Varför skulle det vara gasen som luktar? Har den någonsin varit utanför tuberna?
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Jag antar att det läckte ut när tuberna togs bort. Nu är det bara rören kvar. Ska dit ikväll och skruva bort rören så kanske kan jag göra en nasal besiktning av dom.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Argonit är luktlös enligt datablad. Jag tror knappast det är nån gas kvar efter att du vädrat. Lukten är antagligen från något annat - kan ju finnas en hel del kemikalier i elektronik och kablar som varit varma, flamskyddsmedel, mjukgörare med mera, vilka kanske kan vara olämpligt (giftigt) att inandas.
Risker vid användning av Argonite:
Vid brandsläckning ersätts luften i ett utrymme med
viss del Argonite. Mängden gas beräknas så att
syrehalten i utrymmet sjunker till 10-15%. Angivna
halter utgör ingen risk för fullt friska människor vid
kortare tids inandning. För personer med hjärt- och
lungsjukdomar kan däremot denna förändring av
andningsluften resultera i allvarliga problem.
Angivna gashalter förutsätter fullständig
omblandning av gasen. I praktiken kan gashalten
lokalt i utrymmet variera mera ifall utströmning och
omblandning ej sker på tänkt sätt. Vidare tillkommer
risken med brandgaser och med syrebrist (branden
förbrukar syre). Detta sammantaget kan innebära
risker även för fullt friska personer. Vi anser därför
att all personal utan andningsutrustning snarast
skall lämna utrymmet efter att släcksystemet har
utlösts i samband med en brand.
Användarvisningsbild
erdes
Kontakt:

Inlägg av erdes »

Nä argonite ska inte lukta något, kanske finns några sorter som gör det, men oftast vill man inte släppa ut stinkande gas i ett rum med dyr elektronik. Jag skulle leta efter döda råttor... Det bildas ungefär samma ämnen när de ruttnar som man använder i gas för att se till att den luktar illa (med roliga namn som kadaverin och putresin). Har det funnits sprinklersystem kan det också vara en anledning. Man häller ofta stinkande ämnen i sprinklervattnet för att snabbt kunna märka om det läcker.

Och om du öppnar dörren så försvinner gasen, så det behöver du inte vara orolig för. Den lägger sig inte direkt i fickor på golvet heller om man har normal ventilation.

Man kan ju kolla ifall något snille monterat in fel tuber någon gång? Verkar otroligt, men det har hänt... Har hört labbhistorier där några kemister höll på med en 5-liters tub kvävgas, som visade sig vara fylld med ammoniakgas istället, lite småfarligt...
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Har befunnit mig i ett maskinrum som fylldes med Argonit, jag kan bekräfta av egen erfarenhet att gasen är fullkomligt luktfri :)

Beskriv lukten, hur luktar det? Vissa linoleummattor (eller möjligen limmet som de är limmade med) kan lukta typiskt "gas-aktigt".
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Ozon kanske? Kan lukta mycket speciellt om man kopierar mycket.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Men det är en reaktiv gas som bryts ner fort, och är lätt att vädra ut. Den används dessutom för att bli av med lukter.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

tror att wlle är inne på rätt spår

något som kommer från byggnad eller från prylarna som var i rummet, nya elektronikprylar brukar lukta en del i början
ett serverrum är ju koncentrerad elektronik
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag är övertygad om att det är så. Gasen kan friskrivas helt.
Skriv svar