En vanlig trädgårdssolcellslampa från Rusta

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

En vanlig trädgårdssolcellslampa från Rusta

Inlägg av MadModder »

Köpte ett 10-pack solcellslampor idag. Har placerat ut en handfull, men tänkte att de lyser ju ofantligt svagt. Det gör förresten alla de här billiga.
Har skruvat upp en, och det sitter en epoxyblobb mitt på ett kort, så det går inte att se elektroniken som finns. Funderade på om det går att sätta en sån "joule thief" till lysdioden. Har ju den där lilla tingesten som följde med tidningen Allt om elektronik tidigare att prova med. Det är ju bara det att lysdioden är konstant kopplad till 1,2V-batteriet via en spole på 28µH ser det ut som. Kanske måste man dit med en trissa också. Får se hur det går... :D

Bild
danielr112

Re: En vanlig trädgårdssolcellslampa från Rusta

Inlägg av danielr112 »

Funderade faktiskt på det kitet med.

Har några andra ståendes ute nu. De kostade 50sek styck och det är bra tryck i dem vill jag påstå. Men sneglade på dessa och sätta ut lite fler.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Kan ju vara ett bra tillfälle att släpa ner mina lådor och skåp med komponenter till hobbyrummet. Har inte kommit mig för än... :mrgreen:

[edit]
Kom på en liten nackdel. Med en liten boostconverter så går det ju att köra slut på batteriet helt, och det är ju inte särskilt bra för NiMH-batterier...
MiSTer
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

På Rusta i Borås har de lampor för 9:- /st.
Har inte undersökt elektroniken i dem än men det satt ett typ AA batteri i dem fast nästan hälften så långt...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jo de hade i Kalhäll också, men de var bara hälften så höga, och helt i plast. Ville ha rostfritt. :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Inte för att förstöra stämningen men lägg inte ut för mycket per lampa.

Jag har såna billiga som jag har som belysning, funkar gör de ju men kruxet är att solpanelen har fått nåt vitt krafs på sig som kommit in under epoxin på något vis. Skulle inte tippa på att de funkar så många år till :?

I mina är elektroniken helt synlig och den är hålmonterad så om några veckor kan jag fota av dem om ingen annan ids. Det är inte många kretsar precis och den mest avancerade är en trissa.

Funderar själv på att köpa såna ½-,7m höga stolpar och sätta dioder i. Aluminium är ju aningen bättre än smäckig plast.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

De här har inte en sån typisk blå solcell ingjuten i epoxy, utan det är en brun beläggning bakom en tjock glasskiva. Ser precis ut som såna man ser på miniräknare, fast stor. Ger 3,5V om jag lyser med min P7-ficklampa.
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

De blå i epoxy har bättre verkningsgrad, men är dyrare än de som är på glas...
Skriv svar