Ramper till trailer
Ramper till trailer
Jag har en jumbotrailer till min lastbil som jag brukar nyttja när jag hämtar upp maskiner och dyl.
Nu har tanken slagit mig att det kunde vara smidigt att ha sin egen hjullastare med sig för lite lättare lyft.
Då är tanken att man skulle göra fällbara ramper längst bak på trailern.
Har ni någon uppfattning om hur tvär vinkel man klarar att backa upp på, utan risk för liv och lem?
Trailerflaket är 1100mm högt på bakre delen. Man vill ju att ramperna ska vara så korta som möjligt.
Nu har tanken slagit mig att det kunde vara smidigt att ha sin egen hjullastare med sig för lite lättare lyft.
Då är tanken att man skulle göra fällbara ramper längst bak på trailern.
Har ni någon uppfattning om hur tvär vinkel man klarar att backa upp på, utan risk för liv och lem?
Trailerflaket är 1100mm högt på bakre delen. Man vill ju att ramperna ska vara så korta som möjligt.
Re: Ramper till trailer
Kolla runt på http://www.maskinisten.net jag är rätt säker på att jag sett några sådana byggen där.
Kolla under Forum/verkstaden/"Projekt/renovering/restaurering" där finns nog några trådar.
Kolla under Forum/verkstaden/"Projekt/renovering/restaurering" där finns nog några trådar.
- FormerMazda
Hur långt är ett snöre?
Beror ju på hur brant maskin klarar av. Och med gafflar fram så är nog motoränder tyngs och min gissning är att bara friktionen räcker så kan du bygga "hur brant du vill".
Att slå över med en hjullastare framåt eller bakåt är nog rent av svårt. Olastad that is.. Med tungt på gafflarna så kan den nog stå på näsan, men då är det ju bara att trycka tillbaka den.
Inspiration:
Gammalt as till lastare på gammal maskintrailer. Trotts hällregn och blankt stål gick det bra att köra upp.
Beror ju på hur brant maskin klarar av. Och med gafflar fram så är nog motoränder tyngs och min gissning är att bara friktionen räcker så kan du bygga "hur brant du vill".
Att slå över med en hjullastare framåt eller bakåt är nog rent av svårt. Olastad that is.. Med tungt på gafflarna så kan den nog stå på näsan, men då är det ju bara att trycka tillbaka den.
Inspiration:
Gammalt as till lastare på gammal maskintrailer. Trotts hällregn och blankt stål gick det bra att köra upp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
säter skrev:
I min förrvirrade ungdom körde jag Hjullastare på ett grustag ett tag, ingen liten maskin, vägde typ 35 Ton olastad, lastade 5,5 kubik. När det var dags för tvätt så fyllde jag skopan i en vattenpöl. Sedan körde jag rakt upp på sidan av någon grushög, det var fanemig närpå lodrätt, sedan vicka lite med spakarna så allt vatten flög över maskinen. Det var en upplevelse

Backa ner för en brant är förvisso lite annorlunda när maskinen är olastad eftersom den väger mer bak. Men om du kör upp på trailern och backar av den så kan du ju alltid ha skopan så lågt att den kan ta stöd i trailern om det är på väg att skita sig.
Med andra ord jag tror att du kan ha ganska brant ramp så länge det inte tar i någonstans, och så länge du har maskinnen i rak linje.
Edit: stavfel
#Beror ju på hur brant maskin klarar av.#
Det var just det som var frågan. Men kanske enda sättet är att göra något empiriskt prov.
Jag misstänker att dom psykologiska spärrarna är större än friktionen.
I mitt fall blir det ju aldrig fråga om någon last på aggregatet.
#Men om du kör upp på trailern och backar av den så kan du ju alltid ha skopan så lågt att den kan ta stöd i trailern om det är på väg att skita sig.#
Jag hade tänkt att backa upp och köra ner. Känns lite trevligare att sitta framåt, om det skulle "bära av".
#Med andra ord jag tror att du kan ha ganska brant ramp så länge det inte tar i någonstans#
Det är liten maskin med ganska kort hjulbas och hyfsad markfrigång. Det kanske går att ta sig upp brantare än man tror.
Dock känns det nog obehagligt.
Bild på maskinen: En dålig bild på trailern när jag precis kommit hem med Niigatan:
Det var just det som var frågan. Men kanske enda sättet är att göra något empiriskt prov.
Jag misstänker att dom psykologiska spärrarna är större än friktionen.

I mitt fall blir det ju aldrig fråga om någon last på aggregatet.
#Men om du kör upp på trailern och backar av den så kan du ju alltid ha skopan så lågt att den kan ta stöd i trailern om det är på väg att skita sig.#
Jag hade tänkt att backa upp och köra ner. Känns lite trevligare att sitta framåt, om det skulle "bära av".
#Med andra ord jag tror att du kan ha ganska brant ramp så länge det inte tar i någonstans#
Det är liten maskin med ganska kort hjulbas och hyfsad markfrigång. Det kanske går att ta sig upp brantare än man tror.
Bild på maskinen: En dålig bild på trailern när jag precis kommit hem med Niigatan:
- FormerMazda
Jag tror två saker:
1: Du kommer fega ur innan maskinen gör det.
2: Bara frigången räcker till så kan du göra "hur branta ramper" som helst.
1: Du kommer fega ur innan maskinen gör det.

2: Bara frigången räcker till så kan du göra "hur branta ramper" som helst.
Jag skulle tro att du inte kan tippa den lastaren ens om du vill det
När jag körde terrängkörning med lastbil i det militära sa instruktionsboken att den klarade 45 graders lutning i sidled, när man trodde att nu går det åt helvete kanske den lutade 30 grader
(precis som du säger stoppar den mentala spärren långt innan man nått gränsen, om man inte blivit avtrubbat efter många års tänjande
)

säter skrev:
Det där är väl ändå en frontlastare och ingen hjullastare. En hjullastare har midjestyrning.
Jag hade i alla fall kört upp och backat ner. Om nu N-värdet på trailern tillåter det vill säga? Det är i alla fall säkrare. Och fixa backspeglar till fronlastaren så blir det lite enklare.
FormerMazda:
#1: Du kommer fega ur innan maskinen gör det.
#
Jag tror du kommer att få rätt.
PeterH:
#Jag skulle tro att du inte kan tippa den lastaren ens om du vill det#
Tippning är nog inget problem. Risken är om det börjar slira, och man halkar av ramperna.
Pejlaren:
#Det där är väl ändå en frontlastare och ingen hjullastare. En hjullastare har midjestyrning#
Det är möjligt att jag har fel, men i min värld är en frontlastare en lastare monterad fram på en jordbrukstraktor.
Saxat från Wiki.
#Frontlastare är en hydraulisk lyftanordning monterad på traktorns front.#
#Baklastare, äldre typ av hjullastare som i sin mest ursprungliga form var en jordbrukstraktor med utbytt körriktning#
#En hjullastare (eller lastmaskin) är en entreprenadmaskin i huvudsak avsedd för lastning och hantering av bulkvaror som till exempel grus, sand och flis med skopa#
#Moderna hjullastare är som regel fyrhjulsdrivna och ramstyrda men det förekommer även hjullastare med styrning på alla fyra hjulen.#
http://sv.wikipedia.org/wiki/Frontlastare
http://sv.wikipedia.org/wiki/Baklastare
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hjullastare
#1: Du kommer fega ur innan maskinen gör det.

Jag tror du kommer att få rätt.

PeterH:
#Jag skulle tro att du inte kan tippa den lastaren ens om du vill det#
Tippning är nog inget problem. Risken är om det börjar slira, och man halkar av ramperna.

Pejlaren:
#Det där är väl ändå en frontlastare och ingen hjullastare. En hjullastare har midjestyrning#
Det är möjligt att jag har fel, men i min värld är en frontlastare en lastare monterad fram på en jordbrukstraktor.
Saxat från Wiki.
#Frontlastare är en hydraulisk lyftanordning monterad på traktorns front.#
#Baklastare, äldre typ av hjullastare som i sin mest ursprungliga form var en jordbrukstraktor med utbytt körriktning#
#En hjullastare (eller lastmaskin) är en entreprenadmaskin i huvudsak avsedd för lastning och hantering av bulkvaror som till exempel grus, sand och flis med skopa#
#Moderna hjullastare är som regel fyrhjulsdrivna och ramstyrda men det förekommer även hjullastare med styrning på alla fyra hjulen.#
http://sv.wikipedia.org/wiki/Frontlastare
http://sv.wikipedia.org/wiki/Baklastare
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hjullastare
#Så då är det en baklastare eller?#
Nej, en baklastare är alltid uppbyggd med traktorkropp från en jordbrukstraktor.
Min maskin har inte en skruv gemensam med en sådan traktor.
Jag skulle vilja påstå att bästa kännetecknet på en baklastare är att fram resp. bakhjul är olika stora. Ett arv från jordbrukstraktorn.
Frontlastare höger bild: Baklastare: Hjullastare med bakhjulsstyrning: Hjullastare med midjestyrning (ramstyrning):
Nej, en baklastare är alltid uppbyggd med traktorkropp från en jordbrukstraktor.
Min maskin har inte en skruv gemensam med en sådan traktor.
Jag skulle vilja påstå att bästa kännetecknet på en baklastare är att fram resp. bakhjul är olika stora. Ett arv från jordbrukstraktorn.
Frontlastare höger bild: Baklastare: Hjullastare med bakhjulsstyrning: Hjullastare med midjestyrning (ramstyrning):