Ingen utskrift på varken grafiska eller 4x20-display?
Ingen utskrift på varken grafiska eller 4x20-display?
Jag beställde 2 st LCDer från en av killarna bakom Gizmodd.com på forumet och han har testat dom länge och dom funkade fint hela tiden.
men nu när jag fick hem dom så funkar dom inte alls nästan.
När jag kopplar in dom så börjar dom lysa, den grafiska med en vit ruta och på den numeriska så blir rad 1 och 3 vita. (blå-vita displayer)
När jag startar LCD-smartie händer ingenting.
När jag kör LCDStudio så flimrar LCDn och en del tecken syns men inte all info jag väljer.
LCDHype förstår jag mig inte på alls än så längen men men.
Paralellporten har funkat tidigare med samma drivrutiner o.s.v med en annan LCD-display av OLED-typ, till den en dag bara la av och blev jättevarm(LCDn alltså).
Jag har kommit fram till 3 möjliga orsaker:
* Förstörd Paralellport (funkat tidigare med LCD:er)
* Dåliga parralellports-drivrutiner
* Dåliga moderkortdrivrutiner
* Murphys lag
chansen att båda två displayerna gått sönder på posten är väldigt liten, särskilt då de var väl förpackade.
vad kan det vara tror ni??
men nu när jag fick hem dom så funkar dom inte alls nästan.
När jag kopplar in dom så börjar dom lysa, den grafiska med en vit ruta och på den numeriska så blir rad 1 och 3 vita. (blå-vita displayer)
När jag startar LCD-smartie händer ingenting.
När jag kör LCDStudio så flimrar LCDn och en del tecken syns men inte all info jag väljer.
LCDHype förstår jag mig inte på alls än så längen men men.
Paralellporten har funkat tidigare med samma drivrutiner o.s.v med en annan LCD-display av OLED-typ, till den en dag bara la av och blev jättevarm(LCDn alltså).
Jag har kommit fram till 3 möjliga orsaker:
* Förstörd Paralellport (funkat tidigare med LCD:er)
* Dåliga parralellports-drivrutiner
* Dåliga moderkortdrivrutiner
* Murphys lag
chansen att båda två displayerna gått sönder på posten är väldigt liten, särskilt då de var väl förpackade.
vad kan det vara tror ni??
Jag skulle kunna tro att det kan vara din paralellport som är problemet, eller möjligt hur programmet i datorn skickar datan.
har själv haft 3st blå-vita displayer som inte riktigt velat funka på min dator med varken LCDsmartie eller Jalcd, dock tror jag de funkade med LCDHype och crystalfrontz testprogram.
Dessa displayer funkade perfekt på andras datorer med alla program.
testa detta program och se om det funkar.
http://www.crystalfontz.com/software/CF ... inTest.zip
har själv haft 3st blå-vita displayer som inte riktigt velat funka på min dator med varken LCDsmartie eller Jalcd, dock tror jag de funkade med LCDHype och crystalfrontz testprogram.
Dessa displayer funkade perfekt på andras datorer med alla program.
testa detta program och se om det funkar.
http://www.crystalfontz.com/software/CF ... inTest.zip
-
Hallå..
Det är jag som har suttit å pillat ihop dessa lcder.
kan börja med att visa hur kopplingen för den 4x20 alfanumeriska lcdn ser ut från LPT porten till LCDn
LPT LCD
1 -6 E
2 -7 D0
3 -8 D1
4 -9 D2
5 -10 D3
6 -11 D4
7 -12 D5
8 -13 D6
9 -14 D7
14 -5 R/W
16 -4 RS
18 -jord
19 -jord
20 -jord
21 -jord
22 -jord
23 -jord
24 -jord
25 -jord
Använder för övrigt dom kopplingschemat som finns på www.fractronics.com
Jag provar alla lcder 1timma MINST innan jag packar dom.. oftast så har jag en igång tills jag satt ihop nästa lcd.. osv..
Skulle du fortfarande inte fått igång dom så mejla mig ditt nr så kan vi komma överens om nåt.. kan hända att jag har vägarna förbi dig nån gång.. jag kör nämligen taxi så det händer att man är där nere. senast idag va jag så nära som herrljunga
Sen är det väl bara att tacka Jim för berömmet.
OFT
jag kan tillägga att det fanns en anledning till att det blev som det blev med shoppen. inte för att smutskasta någon på nåt sätt. vissa personer funkar inte som andra å då går det som det går.
MVH Jim
(lite lustigt det här med Jim och Jim, tycker du inte det Jim?)

Det är jag som har suttit å pillat ihop dessa lcder.
kan börja med att visa hur kopplingen för den 4x20 alfanumeriska lcdn ser ut från LPT porten till LCDn
LPT LCD
1 -6 E
2 -7 D0
3 -8 D1
4 -9 D2
5 -10 D3
6 -11 D4
7 -12 D5
8 -13 D6
9 -14 D7
14 -5 R/W
16 -4 RS
18 -jord
19 -jord
20 -jord
21 -jord
22 -jord
23 -jord
24 -jord
25 -jord
Använder för övrigt dom kopplingschemat som finns på www.fractronics.com
Jag provar alla lcder 1timma MINST innan jag packar dom.. oftast så har jag en igång tills jag satt ihop nästa lcd.. osv..
Skulle du fortfarande inte fått igång dom så mejla mig ditt nr så kan vi komma överens om nåt.. kan hända att jag har vägarna förbi dig nån gång.. jag kör nämligen taxi så det händer att man är där nere. senast idag va jag så nära som herrljunga

Sen är det väl bara att tacka Jim för berömmet.
OFT
jag kan tillägga att det fanns en anledning till att det blev som det blev med shoppen. inte för att smutskasta någon på nåt sätt. vissa personer funkar inte som andra å då går det som det går.
MVH Jim
(lite lustigt det här med Jim och Jim, tycker du inte det Jim?)

Nu börjar det närma sig projektredovisning och min lärare krävde i princip av mig att jag skulle ta reda på vart felet låg.
När jag kör CFAH WinTest som länkades till ovan på min egen dator så skriver den bara ut massa konstiga tecken.
Testade den även på en annan dator men liknande moderkort som jag har, och där funkade det inte heller.
Men när jag stoppade i den i min fars laptop så fungerade WinTest klockrent, och skrev ut tecknen korrekt. Kunde även skriva ut tecken med LCD Smartie.
Nu kan jag ju då utesluta att det är displayerna det är fel på. Men då är bara fråga vad är det i min dator som gör att den inte skickar rätt instruktioner till displayen???
eftersom det skrivs ut tecken överhuvudtaget på den så fungerar ju parallellporten iaf delvis. kan det vara någon inställning i BIOS som gör att instruktionerna förvrängs på något sätt?
BIOS inställningar just nu.
Onboard parallell port: 378/IRQ7 (alternativ: 378/IRQ7, 278/IRQ5, 3BC/IRQ7)
Parallell port mode: Normal (alternativ: Normal, EPC, EPP, PCC osv...)
funkade ju klockrent på en laptop, då jag använde en molex-->usb adapter för strömförsörjningen.
Om någon kan hjälpa mig innan tissdag nästa vecka vore jag evigt tacksam. mitt betyg hänger på detta
skymtar ett MVG vid horisonten om jag lyckas förklara varför det inte fungerade med min dator 
När jag kör CFAH WinTest som länkades till ovan på min egen dator så skriver den bara ut massa konstiga tecken.
Testade den även på en annan dator men liknande moderkort som jag har, och där funkade det inte heller.
Men när jag stoppade i den i min fars laptop så fungerade WinTest klockrent, och skrev ut tecknen korrekt. Kunde även skriva ut tecken med LCD Smartie.
Nu kan jag ju då utesluta att det är displayerna det är fel på. Men då är bara fråga vad är det i min dator som gör att den inte skickar rätt instruktioner till displayen???
eftersom det skrivs ut tecken överhuvudtaget på den så fungerar ju parallellporten iaf delvis. kan det vara någon inställning i BIOS som gör att instruktionerna förvrängs på något sätt?
BIOS inställningar just nu.
Onboard parallell port: 378/IRQ7 (alternativ: 378/IRQ7, 278/IRQ5, 3BC/IRQ7)
Parallell port mode: Normal (alternativ: Normal, EPC, EPP, PCC osv...)
funkade ju klockrent på en laptop, då jag använde en molex-->usb adapter för strömförsörjningen.
Om någon kan hjälpa mig innan tissdag nästa vecka vore jag evigt tacksam. mitt betyg hänger på detta

- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Störningar på matningen..
Jag har sett en del OLED eller PLED-displayer som drar läskiga strömspikar av 5V vilka kan ge störningar. FDGCxxx - något mätte jag och märkte att den drog över 200mA under några us. Detta gav mig störningar och konstigheter. Löstes lätt med en fin konding som försökte para sig med displayen och ett 10 Ohms motstånd i serie med matningen till logiken. Säger inte att det är ditt problem - men hittar du inget annat så kan det vara det.
Hedis: provat det. gjorde ingen skillnad.
Jag diskuterade med en blivande dataingengör, och han menade att det kunde bero på att den ballade ut när jag skickade spänning på både dataportarna och controlportarna samtidigt. Eftersom parallellporten inte är till för att i huvudsak driva sådana "tunga" saker.
När man kopplar in en skrivare så görs ju inte detta. Alltså kunde felet bero på att MSI (som tillverkat moderkortet), konstruerat en "klenare" paralellport än laptopen, eftersom det inte finns några krav på att de SKA kunna förse både dataportarna och controlportarna med spänning samtidigt. Detta borde ju även förklara varför det inte fungerade hos en polare, som också hade MSI-moderkort.
vad tror ni om det?
Jag diskuterade med en blivande dataingengör, och han menade att det kunde bero på att den ballade ut när jag skickade spänning på både dataportarna och controlportarna samtidigt. Eftersom parallellporten inte är till för att i huvudsak driva sådana "tunga" saker.
När man kopplar in en skrivare så görs ju inte detta. Alltså kunde felet bero på att MSI (som tillverkat moderkortet), konstruerat en "klenare" paralellport än laptopen, eftersom det inte finns några krav på att de SKA kunna förse både dataportarna och controlportarna med spänning samtidigt. Detta borde ju även förklara varför det inte fungerade hos en polare, som också hade MSI-moderkort.
vad tror ni om det?
Senast redigerad av ASTRX 28 april 2005, 19:35:59, redigerad totalt 1 gång.
Har gett mig på att skriva ett litet program som skriver ut Hello World på displayen. Måste vänta några timmar med att testa det på laptopen.
men om nån vill titta igenom det så skulle jag vara tacksam, så jag inte tänkt fel vad gäller initieringen av displayen. är lite förvirrande det här med inverterade portar.
http://81.224.192.19/Ovrigt/LCDprogg.cpp
men om nån vill titta igenom det så skulle jag vara tacksam, så jag inte tänkt fel vad gäller initieringen av displayen. är lite förvirrande det här med inverterade portar.
http://81.224.192.19/Ovrigt/LCDprogg.cpp