Jag arbetar för närvarande med en såkallad teslaturbin till ett förmodat framtida skolprojekt. Dock har jag stött på en del problem.
Som skivor i min turbin skall jag använda hårddisk diskar, vilka jag också samlat ihop. Problemet är att jag inte lyckats hitta en ädlre och tjockare hårddisk med 10 st diskar inuti, utan istället har jag fått plocka diskar från 4-5 olika hårddiskar - som tur är är diskarna identiska. Hur som helst så innebär det här att jag också måste bygga min egen axel med tillhörande kullager som kan rymma alla 10 st diskar.
För att ni skall förstå har jag knapat ihop en enklare skiss över hur jag hade tänkt få till det (bilden förtäljer ingen skala som helst...):

Som ni ser ligger det ett lager imellan diskarna då det skall vara runt en milimeter avstånd mellan diskarna. Kullagret är tänkt att ligga emot det yttersta lagret och även stoppringen, tyvärr missade jag detta i min skiss. Eftersom jag använder mig av utav diskar från en dator är jag också forcerad att använda mig av en axel med en diameter på 25 mm som minst måste vara 40-50 mm lång beroende på kullagrernas samt plexiglaset tjocklek och placering av generatorn som jag senare skall arbeta på.
Så nu lyder mina frågor:
Är placeringen av kullager, stoppringar och lager optimal?
Kan man placera på ett annorlunda sätt förutsatt att man använder sig av plexiglas på sidorna?`
Vilket material skall axeln vara utav och var får jag tag på en sådan i sådana fall?
Tilläggas kan att de befintliga lagrena (vilka var för tjocka) och axlarna (vilka var för korta) till hårddiskarna jag använt var av någon lättare metall/-legering. Verkar vara aluminium.