"snabbkontakt" direkt på PCB

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
jesse

"snabbkontakt" direkt på PCB

Inlägg av jesse »

Jag skulle vilja hitta nån slags "snabbkontakt" som bara går att lägga på uppifrån på några paddar på ett kretskort - tänkte sätta den i en fixtur för programmering av en massa kretskort med AVR-processor.

Så att man bara kan trycka ner den på kretskortet, programmera och släppa upp.
Helst vill jag inte att det ska behövas monteras något kontaktdon på själva kretskortet för ändamålet - det ska bara vara paddar.

Kontakten bör helst ha 6 poler, men 4 eller 5 kan duga också. (då tar jag VCC och GND via matningen externt).

Annars kan tips om utrymmessnåla kontaktdon (både höjd, bredd och längd) som alternativ vara intressanta. Har kollat på ytmonterade FFC (Flat Flexible) kontakter, men som sagt, helst ska det räcka med paddar.

Har också kollat på kortkantskontakter (sådana som fästs direkt på kortkanten) men de är breda och klumpiga och man måste ha en del utrymme på kortet vid kanten bl.a med utfrästa spår på sidorna = flera centimeter går åt.
ds77

Re: "snabbkontakt" direkt på PCB

Inlägg av ds77 »

Har du kollat på sådana där fjädrande pinnar, "pogo pins", eller vill du ha något som sitter fast av sig självt? I så fall finns det något som heter SMOX kontakter, men då får du löda fast en liten knopp på kretskortet.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Finns ju nån form av fjäderbelastade kontaktstift som det skrivits om här tidigare. De användes väl precis på det sätt du beskriver. Nån annan kommer snart att svara med vad de heter och en länk :D

EDIT: Det var POGO pins jag tänkte på och nån hade redan hunnit före mig till och med.
Senast redigerad av X-IL 12 augusti 2010, 09:55:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Du behöver fjäderkontakter, finns på elfa, rekomenderar 40-480-39, den som ser ut som en liten kungakrona.

Dessa monteras lämpligen på en bit plexiglas och trycks mot kortet vid programering, tar det lång tid kan en hel fixtur kanske vara värd att bygga.
bearing

Inlägg av bearing »

Jag tänker på de gamla ISA-korts-kontakterna. På kretskortet behövs 4-6 breda ledningar med 2.54-pitch som går ut till kanten. Kontakten som kopplas till programmeraren kan vara en avsågad-ISA-kontakt från gammalt moderkort.

Ser nu att du skrivit om dessa i sista stycket, så det kanske inte passar dig. Men ifall kontakten är en avsågad ISA borde kortet inte behöva fräsas ut något, utan det borde gå att skjuta på kontakten på en rak kant, eftersom att kontakten kommer sakna "gavlar".
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Elfalänken var ju bra. Kanske går det att hitta färdiga sådana med flera stift nånstans?
POGO-pins minns jag ju att jag läste om i ett inlägg. Jag t.o.m googlade på det och fick inga vettiga svar, sen glömde jag dem. Är det sådana som ELFA har som kallas POGO-pins?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Har inte sett färdiga, fördelen med lösa pinnar är ju att man kan tycka in kontaktpunkterna där det råkar finnas plats. Har man hålmonterade komponenter kan man ta en större modell som går runt själva tennhögen.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ska det vara engångsgrej och pinouten kan vara hur som helst så borde väl en SIM-kortshållare från en gammal mobil funka?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

inte så dum idé kanske.... även batterikontakten i många mobiler är fjäderkontakter. *tittar i min skrothög*
men jag köper nog ändå något som går att ersätta om det pajjar... och som går att montera enkelt på något stativ eller hur jag nu ska göra (hur göra en smart provkontakt? borrstativ? eller något mycket enklare?)
Nerre

Inlägg av Nerre »

SIM-kortshållare är väl relativt standardiserade så det borde inte vara några större problem att få tag på reservdelar.
bearing

Inlägg av bearing »

Tar inte kopparytan som ska komma i kontakt med SIM-kortshållare ganska stor plats? större än kopparytan för en kortskantskontakt?

Jämfört med en jigg för stiftpinnar borde en jigg för kortskantskontakt borde bli enklare att tillverka, samt möjliggöra snabbare kortbyten.
sneaky

Inlägg av sneaky »

Istället för att bli rånad hos Elfa så kan du handla Pogo-pins hos till exempel SparkFun. Det ser även ut som om det finns lite roliga adaptrar och liknande på Ebay.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Fanns det inte en tråd här på EF, med någon som sålde pogo-pins?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

jo, men dom är redan sålda.
Får se hur jag gör... kanske det funkar med kortkanten ändå...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

6 st inkl "hållare" med monterad kopplingstråd. 125:- inkl moms, frakt och allt.
Maila vid intresse...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar