Väckarklockabygge

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
tlvb
Kontakt:

Väckarklockabygge

Inlägg av tlvb »

Jag har sedan cirkus ett år tillbaka funderat på att bygga en väckarklocka, dels på grund av att jag brukar ha väldigt motigt att komma upp på morgonen, men också för att jag av någon anledning gillar att bygga urverk och klockor ...nåja, teoretiskt i alla fall. detta är det första projekt som hittils resulterat i något mer än bara tankar.

Hittils har jag bara konstruerat displaykortet som består av tre 8x8 lysdiodmatriser från futurlec där katodkolumnerna matas av 74ls164 shiftregister och anodraderna matas direkt från mikrokontrollern (siktar på en atmega88 eller liknande, men testuppkopplingen kör på en attiny2313). Det syns inte på bilden,
men när siffrorna byts ut på displayen så roteras de in och ur som på det analoga räkneverket på t.ex. bandspelare...

Nästa steg är att rita styrkortet med mcu, summerdrivning, knappanslutningar och strömförsörjning...

Bilderna är länkar till större verisioner...
[edit fixar lankarna, har rumsterat om pa servern en hel del]
Bild Bild Bild Bild
EDIT: Animationsvideo: http://www.youtube.com/watch?v=hSXErR2ucSw
Senast redigerad av tlvb 16 januari 2011, 17:51:51, redigerad totalt 5 gånger.
Hoffa_

Re: Väckarklockabygge

Inlägg av Hoffa_ »

Snygg display!
jag brukar ha väldigt motigt att komma upp på morgonen

Ja, här är en till! Jag funderade på att göra en väckarklocka som skulle pipa en "melodi" med fyra slumpvis valda toner. Varje ton skulle ha sin knapp, och så skulle man vara tvungen att trycka rätt knappsekvens (som skulle motsvara sekvensen av toner) för att eländet skulle tystna. Annars skulle den pipa igen efter några minuter (fyra lär vara lagom).

Vad ska du ha för väckning? Ljud, ljus, vibration eller vinsch som drar bort täcket? Det finns ett klipp på Youtube där en man har byggt en väckarklocka som lyfter hela sängänden med pneumatiska cylindrar!
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Om jag skulle bygga en väckarklocka, så skulle den vara lätt att ställa om mellan olika väckningstider.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja, att enkelt kunna välja mellan olika förvalda tider och att kunna stega både uppåt och neråt när man ställer tiderna tycker jag är viktiga egenskaper för en "specialbyggd" klocka.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Snyggt jobbat, & läcker rullande effekt när siffrorna skiftar!. :tumupp:
Användarvisningsbild
tlvb
Kontakt:

Inlägg av tlvb »

Tackar (:
Jo jag hade väl tänkt något i stil med sju olika separata alarm, ett för varje dag.
Ang. väckningsmetoder så får det nog bli vanlig summer, däremot har jag lekt med
tanken att sätta en fotocell in till toa/dusch så att det enda sättet att få tyst på
eländet är att gå in och ta morgonduschen. Hmm... man kanske skulle sätta in
komponenter för så att den fungerar som en rs485-nod och sedan kan man koppla på
vad som helst, och kanske fjärrstyra displayen med för den delen. Det, eller radio av
något slag. (Men den ska ju drivas av nätström så en sladd extra gör inte så mycket.)
Men då får jag nog byta ut summern om det inte ska bli för trångt i den tilltänkta
lådkonstruktionen...

Den ska i alla fall ha ett fullt fungerande menysystem där tider kan redigeras
siffervis dvs. höger/vänster: välj siffra, upp/ned: ändra siffra
- och inte som på vanliga klockor 'håll inne knappen och vänta tills
rätt timme tickas fram - ajdå där gick den ett steg för långt'
Senast redigerad av tlvb 3 september 2010, 12:49:42, redigerad totalt 1 gång.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Med EIA-485 kan man synkronisera klockan via nätverk. Liksom ställa in komplicerade larmtider med en PC.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Vibrator är ett säkert sätt att flyga upp ur sängen, tycker jag. Jag är ju beroende av vibratorklocka eftersom jag är döv, men det är grymt obehagligt varje morgon:(

Nackdelen är väl om man stänger av klockan och somnar om, men det borde väl gå att göra en klocka som detekterar om man ligger kvar i sängen eller inte? Nåt som känner av nätbrummet från kroppen t.ex.?
Användarvisningsbild
tlvb
Kontakt:

Inlägg av tlvb »

Efter drygt ett års tystnad har det hänt lite på projektfronten.
Jag beslöt mig för att satsa på att få in allt på ett enda kort
och har sedan dess arbetat fram och förkastat några olika
caddningar, jag vill ju ha ett litet kort, och att få fram matning
och jord till all kretsar utan att den delen av hjärnan som hängde
med på EMC-kursen får dåligt samve var svårt.

I slutändan blev det ett kort med fyra lager, som beställdes från
DorkbotPDX. De kom hem förra veckan och nu har jag fått tid till
att bestycka ett, ingen klockfunktion hittills, bara provkod med
som visar statisk rasterdata.
BildBild
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Tryckluftsborr är kanske billigt så här års.. :lol:

Kul bygge! :tumupp:

Ogg/mp3 spelare som väckning?
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Riktigt läckert med lila lödmask =)
Användarvisningsbild
tlvb
Kontakt:

Inlägg av tlvb »

@13th.Marine:
Lödmasken är lite genomskinlig dessutom, så man ser glansen från kopparn igenom, ser ganska flott ut :)

~~

Nu har jag lyckats koppla in knappar till klockan, men upptäckte att något var fel med
summerdrivningen, eftersom inget hände på den utgången när jag växlade motsvarande
pinne på mikrokontrollern. Alltså var det antingen fel på transistorn eller så hade jag
kanske valt ett för stort basmotstånd... Nåja, bara att börja felsöka dessa...
Enda problemet var att både transistorn och basmotståndet är placerade på "framsidan"
av kretskortet, dvs. under led-matriserna. :doh:
Nåväl... båda satt i alla fall under samma matris, så jag behövde bara löda bort en, men
det var lagom kul att tvingas lossa på en sextonpinnars hålmonterad sak för att komma åt
en ynka sot23-transistor och ett 0603-motstånd, men genom att kortsluta alla pinnar på
respektive sida, och sedan hålla hela denn lödtennsklump flytande samtidigt som man bänder
och har sig så gick det till slut att få bort matrisen utan andra än rent estetiska skador på
kort och display.
Det visade sig att kortets uppfattning om var B/C/E på transistorn skulle vara inte stämde
med transistorn och det blev i det här fallet enkelt löst genom att löda fast transistorn upp och
ned.

Så förutom att jag kanske inte ska använda just de här brytarna i den slutliga klockan och
det ska dit strömförsörjning, så är klockan nu ganska mycket en fråga om mjukvara.
Ja det ska ju till en snygg låda också något jag inte har verktyg till att skapa, och händighet
är det tveksamt med...
Användarvisningsbild
tlvb
Kontakt:

Inlägg av tlvb »

Bumpar med en liten demonstrationsfilm:
http://www.youtube.com/watch?v=a9IPxpo4w2E
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Förbaskat snyggt!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

13th.Marine skrev:Riktigt läckert med lila lödmask =)
Haha, jag läste "Riktigt läckert min lilla lödmask", fick mig en funderare och läste om :)

Riktigt snyggt :)
Skriv svar