@13th.Marine:
Lödmasken är lite genomskinlig dessutom, så man ser glansen från kopparn igenom, ser ganska flott ut
~~
Nu har jag lyckats koppla in knappar till klockan, men upptäckte att något var fel med
summerdrivningen, eftersom inget hände på den utgången när jag växlade motsvarande
pinne på mikrokontrollern. Alltså var det antingen fel på transistorn eller så hade jag
kanske valt ett för stort basmotstånd... Nåja, bara att börja felsöka dessa...
Enda problemet var att både transistorn och basmotståndet är placerade på "framsidan"
av kretskortet, dvs. under led-matriserna.
Nåväl... båda satt i alla fall under samma matris, så jag behövde bara löda bort
en, men
det var lagom kul att tvingas lossa på en sextonpinnars hålmonterad sak för att komma åt
en ynka sot23-transistor och ett 0603-motstånd, men genom att kortsluta alla pinnar på
respektive sida, och sedan hålla hela denn lödtennsklump flytande samtidigt som man bänder
och har sig så gick det till slut att få bort matrisen utan andra än rent estetiska skador på
kort och display.
Det visade sig att kortets uppfattning om var B/C/E på transistorn skulle vara inte stämde
med transistorn och det blev i det här fallet enkelt löst genom att löda fast transistorn upp och
ned.
Så förutom att jag kanske inte ska använda just de här brytarna i den slutliga klockan och
det ska dit strömförsörjning, så är klockan nu ganska mycket en fråga om mjukvara.
Ja det ska ju till en snygg låda också något jag inte har verktyg till att skapa, och händighet
är det tveksamt med...